• MinnaQ

Köpa kolonilott

Vi är en liten familj som bor i lägenhet utan egen bil (bor väldigt centralt och det är lååång kö till parkering) som drömmer om en liten plätt som vi kan njuta av lite mer naturnära. Vi har nu hittat en liten kolonilott på cykelavstånd från oss i ett bra område. Priset är bra och allt verkar välvårdat. Vi ska på visning nu i helgen men det är några saker jag är osäker på. Jag har läst igenom ordningsregler osv och det verkar vara normalt folkvett.
    Men vad innebär tex arbeten i förenings allmänna områden?
    Ni som har erfarenhet snäll berätta för och nackdelarna med en kolonilott.
    Måste bestämma oss tills i morgon. 

• Svar på tråden Köpa kolonilott
  • MinnaQ

Ingen som har några erfarenheter att dela med sig av? :(

• Lisastina

Inte jag, men vänner har lott. Jag tror att det avser att man förväntas inställa sig på städdagar och tex hyfsa gemensamma gräsytor, måla byggnader som är gemensamma, laga staket , städa toaletter osv. 
    Det brukar också ingå att man är engagerad i någon slags kommitté eller i styrelsen så att inte samma personer får dra hela lasset med att sköta utskick, föra kassabok, uppdatera hemsida eller vad man nu har, år efter år . Alla orkar ju inte så mycket fysiskt eller har konstiga jobbscheman som hindrar tex helgdeltagande och då kan man göra sitt på admin-sidan eller i en festkommitté.
    I en BR-förening kan man ju maska rejält utan att bli utkastad, men jag tror faktiskt att man kan bli det från en koloniförening om man inte bidrar. Idén är ju att om alla jobbar, så behöver man inte betala så mycket medlemsavgift som man måste om man måste hyra in tex målare.  

Så jag tror du skall fråga exakt hur det går till för att veta om du/din familj kan/vill vara med i koloniföreningen.  

Svar på tråden Köpa kolonilott