jennnaa skrev 2013-05-25 16:09:31 följande:
Hej!
Jag undrar lite vad era 6-åringar kan själv eller rättare sagt vad en 6åring bör kunna själv. Jag har en kompis som är mamma till en sexårig kille som efter sommaren början förskolan. Jag har inga barn själv och känner ingen med barn i den åldern och anlednningen till att jag frågar är att jag är orolig för barnets skull och min kompis. Häromdagen i lekparken kom en kompis till min väninna fram med sin pojke, 6år och jag blev helt paff. Jag har faktiskt länge funderat på om min kompis pojke ligger lite efter, men när jag såg detta blev jag riktigt orolig, kommer han klara förskolan liksom...
Han har precis lärt sig skriva sitt namn, 4 bokstäver.
Han kan räkna till 20
Han kan inga bokstäver, vad de heter osv.
Han kan inte torka sig efter nr 2
Han kan inte göra saker på egen hand. Går bara efter sin mamma
Han skriker om det blir mörkt, t.ex. om man släcker en lampa osv.
Han kan inte dela maten, smaskar oavbrutet
Han vet inte var man ringer om det börjar brinna
Han kan inte sin adress eller telefonnummer
Vad kan era?
Min dotter född i december 2006 och vad hon klarar av ovanstående:
Läser numera lättlästa böcker och kan också skriva hela meningar.
Räknar till 100.
Kan alla bokstäver och hur de uttalas.
Klarar torka sig efter nr 2 men vill ibland att vi dubbelkollar att hon torkat tillräckligt.
Leker självständigt med kompisar på området. Klarar av att ta sig ett glas vatten, sätta igång dator/tv osv.
Inte mörkrädd längre, det slutade hon vara strax efter 5 års ålder.
Hanterar maten på tallriken utan större problem. Har dock en ovana att "klunka" högt när hon dricker..
Har i förskolan fått lära sig vad man gör om det börjar brinna. Klarade av att hålla tryckförband på lillebror när han gjorde sig illa härom veckan och enda föräldern på plats var tvungen att gå efter telefonen.
Vet vår adress och telefonnummer.
Barn utvecklas olika och vår dotter är rätt tidig i mycket som har med skolan att göra. Lärde sig läsa strax före fem års ålder osv. Hon har ork att koncentrera sig i skolan och kan därför ta in det som förmedlas lättare än de barn som är mindre skolmogna än henne.
Mycket har dock vi föräldrar också hjälpt henne med. Vi har läst mycket för henne, det hon gör vid datorn är i första hand pedagogiska spel och vi har pratat om hur man ska bete sig vid matbordet, vår adress osv.
Din kompis barn behöver inte vara efter i utvecklingen pga. att han inte klarar av det som räknas upp i TS eftersom mycket händer i denna ålder och när det väl lossnar så kommer mycket på en gång.