• jennnaa

ÄR han lite efter? Vad kan era 6åringar??

Hej!

Jag undrar lite vad era 6-åringar kan själv eller rättare sagt vad en 6åring bör kunna själv. Jag har en kompis som är mamma till en sexårig kille som efter sommaren början förskolan. Jag har inga barn själv och känner ingen med barn i den åldern och anlednningen till att jag frågar är att jag är orolig för barnets skull och min kompis. Häromdagen i lekparken kom en kompis till min väninna fram med sin pojke, 6år och jag blev helt paff. Jag har faktiskt länge funderat på om min kompis pojke ligger lite efter, men när jag såg detta blev jag riktigt orolig, kommer han klara förskolan liksom...

Han har precis lärt sig skriva sitt namn, 4 bokstäver.

Han kan räkna till 20

Han kan inga bokstäver, vad de heter osv.

Han kan inte torka sig efter nr 2

Han kan inte göra saker på egen hand. Går bara efter sin mamma

Han skriker om det blir mörkt, t.ex. om man släcker en lampa osv.

Han kan inte dela maten, smaskar oavbrutet

Han vet inte var man ringer om det börjar brinna

Han kan inte sin adress eller telefonnummer

Vad kan era?                               

• Svar på tråden ÄR han lite efter? Vad kan era 6åringar??
  • Mercedez

Sköt ditt eget du.Strunta i andra

• anyXX

Jag skulle nog först och främst lärt honom att torka sig när han varit på toaletten, tror det förutsätts i förskoleklass. Äta utan att smaska och dela enkelt mat känns också prioriterat. Dessa två saker gör min dotter som precis fyllt fem. Resten lär de sig efter hand tror jag.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Erfdgt

Det är alltså en pojke som ska börja förskoleklass till hösten? Som går på dagis (förskola) nu? Han är född 2007?

Min dotter är född 2006 och jag kan ju då utgå från vad hon och många av hennes vänner kunde när dom skulle börja förskoleklass, alltså för ett år sedan, då dom var lika gamla som pojken du pratar om.

Det lärde sig nog min dotter där i krokarna också, även hon ett namn på fyra bokstäver. Knaggligt blev det, men hon övade och övade. Några av hennes vänner kunde inte det alls, främst dom med längre namn, då blev det lite tokigt ibland.

Han kan räkna till 20
    På egen hand kunde hon nog räkna till 24 tror jag och om man satt och räknade med henne, så klarade hon till ungefär 40.

Det kunde inte min dotter heller och hon kan nu bara ett fåtal, hon börjar alltså första klass till hösten.

Det fick alla barnen i utmaning att lära sig under sommaren inför förskoleklassen. Alltså inget som alla barnen kunde före förskoleklassens start.

Det kan du ju inte veta, eller är du alltid med den här familjen? Det kan ju vara så att han är väldigt "mammig" av sig, det är inget ovanligt. Speciellt inte om det är andra människor med runt om, även om det är människor barnet känner.

Mörkrädd är vår dotter ännu och var det då. Jag tycker inte heller det är så himla kul om någon släcker lampan och jag inte kan se något. Jag tvivlar på att det är jätteovanligt.

Även det en sak alla barnen fick i utmaning att träna på under sommaren inför förskoleklassen. Att lära sig skära sin mat och skala en potatis. Inget som barnet absolut, överlag, kunde före.

Det visste inte min dotter heller och jag tror fortfarande inte att hon är helt hundra på det. Om någon skulle fråga, så säger hon väl "Brandmännen", men jag tror inte hon skulle kunna ta en telefon i ett sånt läge och veta vart hon ska ringa.

Dottern började väl ungefär vid den tidpunkten lära sig ungefär hur man sa vår adress och vilket nummer vi bodde på. Telefonnumret kunde hon inte. Vi har visserligen bara mobiltelefoner, men ändå. Det är inget vi någonsin tränat på.

Jag tycker nog som någon annan skrev här ovan, att sköt du ditt, så ska du se att den familjen sköter sitt också :) Jag tror inte du behöver oroa dig över barnet.

• Erfdgt

Det är ju precis såna saker som siffror, bokstäver osv som dom får börja lära sig i förskoleklass :) Att räkna lite lätt matte osv.

• läkarstudent

De flesta av sakerna du räknar upp är sådant man aktivt måste lära barnen. Det säger ingenting om hurvida barnet är efter i utvecklingen eller inte, utan det handlar mycket om vad barnet tycker är roligt att lära sig och vad föräldrarna väljer att lära dem. Min son kunde t.ex. alla strukturer i hjärtat på latin innan han lärde sig vad djuren på bondgården hette, och han kunde förklara evolutionsteorin innan han visste sig vad 2+2 var. Jag tyckte det var skojigare att prata med honom om sånt, helt enkelt.

Men om du vill så kan du ju hinta lite fint till mamman att han kanske borde lära sig hur man ringer 112 och var han bor. Sånt kan ju vara bra att veta ifall något skulle hända.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Astrid36

Allt det tycker jag låter normalt för en 6-åring. Min son som är 5 kan räkna till 20 och precis skriva sitt namn väldigt knackigt, och alla säger att han är väldigt tidig.
    Pojken är helt normal!

• RöttÄrSött

Vissa är intresserade av bokstäver, andra inte. Vilken förskola man gått på samt ens föräldrars engagemang påverkar också. Hur som helst ska förskoleklassen annars försöka väcka intresset

Torka sig efter bajset är det olika från ställe till ställe. "Vår" skola vill att vi lär alla på förskolan innan de slutar medan svärmor (som jobbar i förskoleklass på en annan skola) tycker att det viktigaste är att alla barn måste lära sig att förmedla att de behöver hjälp (alltså inte bara springa iväg på toa och bli sittande själva).

• Mamma och Mor
    jennnaa skrev 2013-05-25 16:09:31 följande:
    Hej!

Jag undrar lite vad era 6-åringar kan själv eller rättare sagt vad en 6åring bör kunna själv. Jag har en kompis som är mamma till en sexårig kille som efter sommaren början förskolan. Jag har inga barn själv och känner ingen med barn i den åldern och anlednningen till att jag frågar är att jag är orolig för barnets skull och min kompis. Häromdagen i lekparken kom en kompis till min väninna fram med sin pojke, 6år och jag blev helt paff. Jag har faktiskt länge funderat på om min kompis pojke ligger lite efter, men när jag såg detta blev jag riktigt orolig, kommer han klara förskolan liksom...

Han kan räkna till 20

Vad kan era?                               

Min dotter född i december 2006 och vad hon klarar av ovanstående:

Läser numera lättlästa böcker och kan också skriva hela meningar.

Räknar till 100.

Kan alla bokstäver och hur de uttalas.

Klarar torka sig efter nr 2 men vill ibland att vi dubbelkollar att hon torkat tillräckligt.

Leker självständigt med kompisar på området. Klarar av att ta sig ett glas vatten, sätta igång dator/tv osv.

Inte mörkrädd längre, det slutade hon vara strax efter 5 års ålder.

Hanterar maten på tallriken utan större problem. Har dock en ovana att "klunka" högt när hon dricker..

Har i förskolan fått lära sig vad man gör om det börjar brinna. Klarade av att hålla tryckförband på lillebror när han gjorde sig illa härom veckan och enda föräldern på plats var tvungen att gå efter telefonen.

Vet vår adress och telefonnummer.

Barn utvecklas olika och vår dotter är rätt tidig i mycket som har med skolan att göra. Lärde sig läsa strax före fem års ålder osv. Hon har ork att koncentrera sig i skolan och kan därför ta in det som förmedlas lättare än de barn som är mindre skolmogna än henne.
    Mycket har dock vi föräldrar också hjälpt henne med. Vi har läst mycket för henne, det hon gör vid datorn är i första hand pedagogiska spel och vi har pratat om hur man ska bete sig vid matbordet, vår adress osv.
    Din kompis barn behöver inte vara efter i utvecklingen  pga.  att han inte klarar av det som räknas upp i TS eftersom mycket händer i denna ålder och när det väl lossnar så kommer mycket på en gång.                            
    ~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Tre Töser

Hej TS! Jag har ingen 6-åring själv, så jag kan inte avgöra. Dock skriver jag av en annan anledning. Jag tycker du gör helt rätt som bryr dig om och funderar över denna gosse! De som skriver att du ska sköta dig själv och inte lägga dig i ( inlägg 1 och delvis inlägg 3), tycker jag du ska bortse ifrån. Världen blir så mycket bättre och trevligare om fler var omtänksamma som du!

• keron

Jag har en tjej som precis fyllt 6. Hon kan också skriva sitt namn, 6 bokstäver.

Han kan räkna till 20
    Hon kan räkna rätt långt. Inte helt säker på hur långt, men till 50 iaf.

Hon kan många bokstäver men är inte ens i närheten till att sätta ihop dem än. Hon är inte så intresserad.

Hon har kunnat torka sig sen hon var 4 år. Jag aktivt lärde henne det.

Hon är mycket självgående annars.

Hon tycker inte heller om mörkret något vidare.

Hon kan dela det mesta själv, förutom kött. Vi har lärt henne detta ganska nyligen.

Det vet inte min dotter heller. Det går inte få henne att lyssna och koncentrera tllräckligt länge för att lära henne sånt än.

Hon kan inte heller sin adress eller telefonnummer.

Hon kan cykla, tvätta sig själv i duschen och knyta skorna.

Svar på tråden ÄR han lite efter? Vad kan era 6åringar??