• Airhostess

    Flytta hem för att finansiera universitetsutb via stuielån?

    Läste i en gammal tråd här att man kan i praktiken skulle kunna flytta hem till Sverige när det blir dax för tex det äldsta barnet att söka till högskola/universitet och då kunna finansiera utb genom stuielån som vilken annan svenks medborgare som helst.
    Det jag undrar över är HUR det går till om man tex pluggat i engelsk skola och sen helt plötsligt ska ta högskoleprov m.m på svenska??
    Någon som vet? 

  • Svar på tråden Flytta hem för att finansiera universitetsutb via stuielån?
  • gavagai

    Här finns nog all info du behöver om behörighet: www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/

    Är barnet svensk medborgare så ska det nog inte vara något problem med studielån om jag förstått saken rätt. Annars se här: www.csn.se/hogskola/utlandsk-medborgare-villkor

    ...och här om studieavgifter: www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Anmalnings--och-studieavgifter/Fragor-och-svar-om-avgifter/

  • Airhostess

    Tack för länkarna!
    Det verkar som att man också som EU medborgare kan plugga utan att betala men då endast genom utbytesprogram. 
    Jag tänkte att man skulle finansiera studier utanför Sverige med svenskt studielån och ansökning via sverige. Svenska medborgare är dom, men dom måste kunna svenska på nivå svenska 3. Ska läsa nu vad det innebär. 

  • evaoregon

    Ifrån länken ovan "För att få studiemedel för studier utomlands måste du ha varit bosatt i Sverige under minst två år i följd under de senaste fem åren." Så det gäller att flytta till Sverige ett par år innan.

  • Airhostess
    evaoregon skrev 2013-05-25 21:18:24 följande:
    Ifrån länken ovan "För att få studiemedel för studier utomlands måste du ha varit bosatt i Sverige under minst två år i följd under de senaste fem åren." Så det gäller att flytta till Sverige ett par år innan.
    Jaha! Tänkte väl att det inte kunde va så "lätt". Du hade någon Kanadensisk bekant som hade gjort nåt liknanade eller hur?
  • evaoregon
    Airhostess skrev 2013-05-25 21:29:52 följande:
    Jaha! Tänkte väl att det inte kunde va så "lätt". Du hade någon Kanadensisk bekant som hade gjort nåt liknanade eller hur?
    I det fallet tror jag det gällde studier på svensk internatskola och inte vanliga studielån ifrån csn.

    Det är logiskt att man inte kan få svenska studiemedel för utlandsstudier om man aldrig bott i Sverige eller har annan anknytning till Sverige.  I så fall skulle man ju kunna använda dessa studiemedel för att finansiera studier i sitt hemland utan att någonsin ha bott i Sverige.  

     
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2013-05-25 21:47:02 följande:
    I det fallet tror jag det gällde studier på svensk internatskola och inte vanliga studielån ifrån csn.

     
    På gymnasienivå.
  • Airhostess

    Så om hela familjen måste flytta tillbaka till Sverige har barnen alltså ingen rätt till csn förens efter 2 år? Även om dom är svenska medborgare? 

  • evaoregon
    Airhostess skrev 2013-05-26 08:43:15 följande:
    Så om hela familjen måste flytta tillbaka till Sverige har barnen alltså ingen rätt till csn förens efter 2 år? Även om dom är svenska medborgare? 
    Om de ska studera på svenskt universitet eller högskola så får de studiemedel direkt, men om de vill studera utomlands med studiemedel så måste de först ha bott i Sverige under minst två år.  Ganska logiskt, tycker jag, för annars skulle t ex mina barn (som är både svenska och amerikanska medborgare) kunna få svenska studiemedel för att studera här i USA även om de aldrig har bott i Sverige.  Det tycker i alla fall jag att det vore helt fel.  
  • Cocolino
    evaoregon skrev 2013-05-26 16:35:19 följande:
    Om de ska studera på svenskt universitet eller högskola så får de studiemedel direkt, men om de vill studera utomlands med studiemedel så måste de först ha bott i Sverige under minst två år.  Ganska logiskt, tycker jag, för annars skulle t ex mina barn (som är både svenska och amerikanska medborgare) kunna få svenska studiemedel för att studera här i USA även om de aldrig har bott i Sverige.  Det tycker i alla fall jag att det vore helt fel.  
    Haller med dig. Det vore ologiskt om svenska medborgare som aldrig bott i Sverige eller haft annan anknytning till Sverige skulle kunna utnyttja CSN systemet, som ju ar valdigt generost, for att studera utomlands. En av anledningarna till dessa regler ar nog att man vill vara relativt saker pa att staten ska kunna fa tillbaka dessa lanade pengar och det blir ju mycket svarare om lantagarna inte bor i Sverige. Plus att bidragdelen ju faktist ar en gava fran staten, baserat pa svenska skattepengar. Om man aldrig betalat (eller ens foraldrar om man bott utomlands hela sitt liv) nagon skatt i Sverige sa har man ju aldrig bidragit till potten heller liksom... (ja, det finns manga som dubbelbeskattas men det ar val en annan diskussion). For ovrigt sa ar aterbetalningsreglerna for svenskar bosatta utom EU ganska styva. Aven om man bor ett par ar i Sverige for att kvalificera sig for CSN lan i utlandet och sen flyttar ivag igen kan det vara vart att kolla hur aterbetalningen blir. For mig var det en tjugondel av det totala lanet per ar, det blir ganska mycket per ar (i klumpsumma) som nyutexaminerad efter 4 ars utlandsstudier... 
  • Airhostess
    Cocolino skrev 2013-05-27 11:02:22 följande:
    Haller med dig. Det vore ologiskt om svenska medborgare som aldrig bott i Sverige eller haft annan anknytning till Sverige skulle kunna utnyttja CSN systemet, som ju ar valdigt generost, for att studera utomlands. En av anledningarna till dessa regler ar nog att man vill vara relativt saker pa att staten ska kunna fa tillbaka dessa lanade pengar och det blir ju mycket svarare om lantagarna inte bor i Sverige. Plus att bidragdelen ju faktist ar en gava fran staten, baserat pa svenska skattepengar. Om man aldrig betalat (eller ens foraldrar om man bott utomlands hela sitt liv) nagon skatt i Sverige sa har man ju aldrig bidragit till potten heller liksom... (ja, det finns manga som dubbelbeskattas men det ar val en annan diskussion). For ovrigt sa ar aterbetalningsreglerna for svenskar bosatta utom EU ganska styva. Aven om man bor ett par ar i Sverige for att kvalificera sig for CSN lan i utlandet och sen flyttar ivag igen kan det vara vart att kolla hur aterbetalningen blir. For mig var det en tjugondel av det totala lanet per ar, det blir ganska mycket per ar (i klumpsumma) som nyutexaminerad efter 4 ars utlandsstudier... 
    För att du flyttade utanför EU?
  • evaoregon
    Cocolino skrev 2013-05-27 11:02:22 följande:
    Haller med dig. Det vore ologiskt om svenska medborgare som aldrig bott i Sverige eller haft annan anknytning till Sverige skulle kunna utnyttja CSN systemet, som ju ar valdigt generost, for att studera utomlands. En av anledningarna till dessa regler ar nog att man vill vara relativt saker pa att staten ska kunna fa tillbaka dessa lanade pengar och det blir ju mycket svarare om lantagarna inte bor i Sverige. Plus att bidragdelen ju faktist ar en gava fran staten, baserat pa svenska skattepengar. Om man aldrig betalat (eller ens foraldrar om man bott utomlands hela sitt liv) nagon skatt i Sverige sa har man ju aldrig bidragit till potten heller liksom... (ja, det finns manga som dubbelbeskattas men det ar val en annan diskussion). For ovrigt sa ar aterbetalningsreglerna for svenskar bosatta utom EU ganska styva. Aven om man bor ett par ar i Sverige for att kvalificera sig for CSN lan i utlandet och sen flyttar ivag igen kan det vara vart att kolla hur aterbetalningen blir. For mig var det en tjugondel av det totala lanet per ar, det blir ganska mycket per ar (i klumpsumma) som nyutexaminerad efter 4 ars utlandsstudier... 
    Ja, att mina barn skulle få tillgång till bidragsdelen eller svenska studiemedel överhuvudtaget för studier utomlands då de aldrig bott i Sverige tycker jag skulle vara mycket märkligt.  Många barn är ju bara svenska medborgare via deras föräldrar och måste som vuxna dessutom ansöka om att få behålla sina svenska medborgarskap.  

    Jag antar att det i de flesta länder finns något som liknar det svenska studiemedelssystemet.  Det finns ett liknande system här i USA.  Dock är studier här i USA jättedyra eftersom man betalar gigantiska terminsavgifter till universiteten.   
  • Cocolino
    Airhostess skrev 2013-05-27 12:32:19 följande:
    För att du flyttade utanför EU?
    Precis. Nu ar jag dock tillbaka i EU, da galler aterbetalningsreglerna som for de som bor i Sverige (% av deklarerade arsinkomsten, atminstone for den delen av mina lan tagna innan 2001). Under 2000-talet nagon gang var den en svensk fd student som anmalde CSN for brott mot EUs freedom of movement of labour-lagar och vann. Det var for att CSN/Sverige diskriminerade mot svenskar som flyttat till ett annat EU-land genom att ha annorlunda aterbetalningsregler for svenskar bosatta utanfor Sverige men inom EU, och att det kunde hindra att arbetskraft fritt kunde rora sig inom EU. Men det har galler ju inte om man ar bosatt utanfor EU (tex USA, Australien etc), da far man betala en (stor) procent av det totala lanet varje ar, oavsett vad man har for deklarerad inkomst.
  • Airhostess
    Cocolino skrev 2013-05-29 09:53:18 följande:
    Precis. Nu ar jag dock tillbaka i EU, da galler aterbetalningsreglerna som for de som bor i Sverige (% av deklarerade arsinkomsten, atminstone for den delen av mina lan tagna innan 2001). Under 2000-talet nagon gang var den en svensk fd student som anmalde CSN for brott mot EUs freedom of movement of labour-lagar och vann. Det var for att CSN/Sverige diskriminerade mot svenskar som flyttat till ett annat EU-land genom att ha annorlunda aterbetalningsregler for svenskar bosatta utanfor Sverige men inom EU, och att det kunde hindra att arbetskraft fritt kunde rora sig inom EU. Men det har galler ju inte om man ar bosatt utanfor EU (tex USA, Australien etc), da far man betala en (stor) procent av det totala lanet varje ar, oavsett vad man har for deklarerad inkomst.
    Bra att veta. Vi har bott både i Sverige och nu sista året inom EU. Jag tror nämligen inte att det finns någon som helst subvention i det här landet vad gäller högskole/universitets studier och då finns juh alternativet att plugga i Sverige om dom nu ens vill det. Själv har jag bara pluggat på gymnasienivå och har därför aldrig tagit varesig lån eller bidrag. Och skatt har jag betalat i Sverige fram tills i Maj förra året utan att ens kunna tillgodoräkna mig pension för dom sista 7 åren iom att jag arbetar inom internationell luftfart. Men då vet jag att jag skall trycka på extra för att inte tappa svenska språket med tanke på ev framtida studier.
    Tack för att ni tog er tid att svara. 
  • gavagai
    Cocolino skrev 2013-05-29 09:53:18 följande:
    Precis. Nu ar jag dock tillbaka i EU, da galler aterbetalningsreglerna som for de som bor i Sverige (% av deklarerade arsinkomsten, atminstone for den delen av mina lan tagna innan 2001). Under 2000-talet nagon gang var den en svensk fd student som anmalde CSN for brott mot EUs freedom of movement of labour-lagar och vann. Det var for att CSN/Sverige diskriminerade mot svenskar som flyttat till ett annat EU-land genom att ha annorlunda aterbetalningsregler for svenskar bosatta utanfor Sverige men inom EU, och att det kunde hindra att arbetskraft fritt kunde rora sig inom EU. Men det har galler ju inte om man ar bosatt utanfor EU (tex USA, Australien etc), da far man betala en (stor) procent av det totala lanet varje ar, oavsett vad man har for deklarerad inkomst.
    Men som du skriver så gäller ju det bara för lån tagna före 2001. Efter det beräknas återbetalningen för alla (även i Sverige) på lånebeloppet och inte på lönen. Däremot kan man fortfarande ansöka om nedsättning, om man tjänar lite, men då måste man aktivt ansöka om det varje år.
  • Cocolino
    gavagai skrev 2013-05-29 13:53:45 följande:
    Men som du skriver så gäller ju det bara för lån tagna före 2001. Efter det beräknas återbetalningen för alla (även i Sverige) på lånebeloppet och inte på lönen. Däremot kan man fortfarande ansöka om nedsättning, om man tjänar lite, men då måste man aktivt ansöka om det varje år.
    Ja, det smartaste ar val att kolla med CSN hur aterbetalningsreglerna ser ut nu. Det var ju ett tag sen jag tog mina lan. Hur som helst sa vill jag minnas att reglerna ar striktare for utom-EU-boende, an for svenskar, aven for lan efter 2001. Om man, som TS, inte ens har tagit lan annu sa ar det ju fritt att forsakra sig om att man inte hamnar i en jobbig situation. 

    Pa det hela taget sa forlorar man ju de flesta av sina bidragsrattigheter om man bor permanent utomlands, aven om man ar svensk medborgare pa pappret.  
Svar på tråden Flytta hem för att finansiera universitetsutb via stuielån?