• Anonym (Black)

Får jag jobba som barnvakt?

Jag såg en annan tråd här om en mamma som behövde barnvakt. Hon ville fråga en pedagog på förskolan. Jag jobbar på förskola och skulle verkligen behöva dryga ut kassan lite. Får jag jobba som barnvakt vid sidan av?

Jag har försökt att googla men hittar ingen regel. Någon som vet?

• Svar på tråden Får jag jobba som barnvakt?
  • roffe

Så länge du betalar skatt så. Dock kan en del arbetsgivare ha något emot det så du kan ju fråga din arbetsgivare om hen har några invändningar eller om det är fritt fram :) Det finns ju många som har två arbeten t ex.

• Anonym (Black)
    roffe skrev 2013-05-25 16:52:34 följande:
    Så länge du betalar skatt så. Dock kan en del arbetsgivare ha något emot det så du kan ju fråga din arbetsgivare om hen har några invändningar eller om det är fritt fram :) Det finns ju många som har två arbeten t ex.
    Jag jobbar i kommunal förskola. Man kanske inte får ha konkurrerande verksamhet?
  • roffe
    Anonym (Black) skrev 2013-05-25 16:53:12 följande:
    Jag jobbar i kommunal förskola. Man kanske inte får ha konkurrerande verksamhet?
    Precis, det är väl där skon i så fall kan klämma :)
  • anyXX

Kan knappast räknas som konkurrerande verksamhet då du isf är barnvakt åt barn vars föräldrar ägnar sig åt nöjen etc och alltså inte skulle fått ha barnen på förskolan. Jag skulle tyckte det vore super om våra barns pedagoger ställde upp som barnvakter, det är ju vuxna de redan känner.

flicka 2008 & pojke 2010
  • josen 1

Borde väl inte vara problem på kvällstid, sedan kanske du inte ska välja att vara det till barn på förskolan där du arbetar.

• Anonym (me)

hade nog gärna om jag inte hade nåt val haft dagisfröken som barnvakt nån lördag eller nån kväll det skiter sig. var jobbigt att vara ensamstående förut men jag hade lite släktingar. leva utan dom så måste man ju utöka kontaktnät och varför inte ta nån som redan känner förälder och barn.

• pappa76

Helt ärligt! Hur ärlig är du??? Vem behöver veta? Finns tusentals barnvakter världen över som får en slant efter avslutat jobb, som tack. Hur många tror du går till Skattmasen efteråt? Blir ju så dyrt privat och med skatt att bara lika väl lägga ner tanken. Tror nog du vet hur detta ska lösas och inte ställa onödiga frågor bland nyfikna andar ;)

• Queenie70

Jag tycker det låter gränslöst och oproffsigt att vara privat barnvakt till barn man sedan har på den dagliga verksamheten. Som förälder skulle det kännas tryggt. Ungen skulle säkert gilla det. Men det känns fel i din ytkesroll. Ser problem med gränsdragningar mellan jobb och privat.

• Anonym (Black)
    Queenie70 skrev 2013-05-25 19:05:26 följande:
    Jag tycker det låter gränslöst och oproffsigt att vara privat barnvakt till barn man sedan har på den dagliga verksamheten. Som förälder skulle det kännas tryggt. Ungen skulle säkert gilla det. Men det känns fel i din ytkesroll. Ser problem med gränsdragningar mellan jobb och privat.
    Men varför då? Vi har 7 avdelningar på min förskola och jag träffar ju inte alla de barnen varje dag. Jag har ju bara 12 av barnen på min avdelning.

Sen behöver man ju inte jobba åt de föräldrar som har barn på min förskola heller, jag frågade generellt.
Svar på tråden Får jag jobba som barnvakt?