• Danasmama

Har vi haft sex för tidigt efter förlossning?

Vi fick vår son den 18de april. Jag blev sydd, fick aldrig reda på hur mycket men dom sa på sjukhuset att det var lindrigt. Har blött och haft ont osv länge. Men nu förra veckan hade det gått 4 veckor, och jag hade inget blod kvar och har sett att tråden från stygnen lossnat så vi tänkte att nu skulle vi testa. Det var väldigt trångt och gjorde lite ont, men han fick in den sen avslutade vi bara nån minut efter. Bestämde oss för att vänta mer. Och nu denna veckan prövade vi igen, alltså 5 veckor efter. Vi använde ingen kondom.

Och nu testade vi denna veckan, med kondom men bara nån minut. Men nu efter så har jag haft lite ont, blött liiiite, men fått in luft där nere o typ kommit ut som en fis. E nu jätte orolig att stygnen lossnat eller att han töjt ut mig där nere, fattar inte vf det kommer luft ut gjorde inte det innan. Är jätte orolig att något gott sönder. Det har kommit väldigt lite blod, o sen flytningar vanliga..

Tror ni nånting har hänt? jätte svårt för er att veta.. men någon med erfaring?

• Svar på tråden Har vi haft sex för tidigt efter förlossning?
  • roffe

Alltså lugnt kan det ju komma in om man typ ligger ned i kniper :) Muspruttar kan man få utan att man har blivit sydd. Jag förstår din oro men det är nog ingen fara :)

• läkarstudent

Det är nog ingen fara. Man brukar bli lite större där inne efter en förlossning så då kan det komma in luft vid sex, men det blir bättre med tiden (speciellt om man gör knipövningar regelbundet). Det har inget att göra med att du blivit sydd.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Flickan och kråkan

Muspruttar får jag lite då och då både före och efter barnafödande. Har fött två barn. Jag har heller aldrig sytt. Att du blöder lite efter sex beror förmodligen på att du har torra och sköra slemhinnor. Det har man i början och under amning.

• BELLAm2

Att det gör ont och känns trångt beror sannolikt på hormoner. Slemhinnorna har varit uttöjda under födseln och sekretproduktionen kan ta ett tag att hämta sig. Man kan också bli torr av hormonerna, östrogenet minskar kraftigt men det ska ordna sig igen. Använd kondom och glidmedel. Både som skydd mot ny graviditet och för att förhindra infektioner.

Svar på tråden Har vi haft sex för tidigt efter förlossning?