• Pemberly

Varför inte fortsätta med nässpray när jag börjar med sprutorna vid ivf?

Jag har börjat nedreglering med nässpray (suprecur) inför ivf. Till skillnad från tidigare gånger ska jag den här gången inte fortsätta med nässprayen under tiden jag tar sprutorna. Jag hade inget läkarbesök inför starten av det här försöket utan bara telefonkontakt med kliniken eftersom vi ville hinna ett försök innan sommarstängningen och då var det bråttom att starta med nässprayen. Jag har därför inte fått någon förklaring till varför jag ska göra annorlunda utan det bara stod så i de skriftliga instruktionerna jag fick hem. Är det någon annan som fått göra likadant? Vad gör det för skillnad om man fortsätter med sprayen under tiden man tar sprutorna eller inte?

• Svar på tråden Varför inte fortsätta med nässpray när jag börjar med sprutorna vid ivf?
  • Barnlängtan12

Jag har precis gjort min 3:e IVF behandling och jag fick samma ordination från min klinik. Tydligen är det så att ny forskning visar att man inte behöver fortsätta med sprayen vid sprutstart för att förhindra ägglossning. Utan kroppen är redan "nedreglerad" så att man inte ska få spontan ägglossning innan ÄP. Jag var dock jätte orolig att jag skulle ägglossa innan ÄP men det gjorde jag såklart inte =) Lycka till med din behandling!

• Pemberly

Tack för svar. Det känns bra att höra om någon mer som fått göra på det nya sättet. 

• Pimpinellan

Det är inte alls nytt utan den ursprungliga IVF-metoden. Kallas Bostometoden och jag provade den 3 ggr. Funkade inte alls,2 ggr blev det utan ET och sista gången även utan ÄP för då äggade jag i förtid,men det är extremt ovanligt och kan hända med vilken metod som helst. Det är skönt slippa sprayen i alla fall!

Svar på tråden Varför inte fortsätta med nässpray när jag börjar med sprutorna vid ivf?