• Anonym (Dumma fot)

Min stukade fot läker inte pga att jag trampar snett.

För tre veckor sedan ungefär så stukade jag min fot rätt så rejält(trampade snett). Sedan dess har jag trampat flera gånger, dock inte så illa som första gången. Min fot läker sig alltså inte, den är fortfarande väldigt svullen och full med blåmärken. 
    Jag har en stödstrumpa och så använder jag låga primeboots. Så jag har skydd runt foten, men ändå så trampar jag snett. Det blir oftast så när jag går ner för någonting, som ett trappsteg till exempel.

Har någon förslag på hur jag ska få foten att läka, och inte trampa snett? Skulle man kunna gipsa foten för att på så sätt hålla den på plats?

• Svar på tråden Min stukade fot läker inte pga att jag trampar snett.
  • Anonym (M3)

Hej! Jag stukade min i början på april och den är fortfarande svullen, särskilt kvällstid. För att undvika att trampa snett så har jag nåt som kallas ortos när jag tränar. Den stabiliserar foten jättebra. Jag köpte min på nätet efter tips från en kollega. Kolla upp det kanske?

• Anonym (Stukad)

Gipsa låter överdrivet. Mina stukningar har jag haft lindade så länge jag behöver stöd, sedan har jag tejpat med sportejp ett tag när jag ska utsätta den extra mycket, samtidigt som jag jobbat på att bygga upp musklerna i forellen. T.ex. genom att stå på den foten och balansera men jag borstar tänderna... Det dock när foten har läkt!

• Anonym (Stukad)

Jäkla iPad... Forellen ska vara fotleden...

• Anonym (Dumma fot)
    Anonym (M3) skrev 2013-05-25 21:51:15 följande:
    Såhär ser min ortos ut. Funkar som sagt toppen. www.skadebutiken.se/cc3/swede-o-strap-lok/pro...
    Tack för tipset! Min läkare avrådde mig från att träna på 4-5 veckor, men jag har inte kunnat låta bli. Dock så trampar jag ju snett fastän jag går vanligt utan att jag tränar, kan man ha den då med?  
  • Anonym (M3)

Ja, man ska kunna ha dem så mycket man vill. Jag hade min tex när jag gick på stan och sånt i början. Se till att välja en modell man kan dra åt ordentligt, dvs inte en elastisk som i princip bara värmer, var rådet jag fick av kollegan (ej medicinskt utbildad men erfarenhet av den typen av skador).

• Anonym (josse)

Ta kontakt med en sjukgymnast för att få hjälp med stabilitetsträning för fotleden.

• Anonym (Dumma fot)
    Anonym (josse) skrev 2013-05-25 22:30:37 följande:
    Ta kontakt med en sjukgymnast för att få hjälp med stabilitetsträning för fotleden.
    Har tidigare haft problem med stukningar av min vänsterfot. Har då gått hos en sjukgymnast, så jag gör samma övningar här hemma. Det går dock inte så bra, så får väl ringa dit någon dag. 

• Anonym (hm)
    Anonym (Dumma fot) skrev 2013-05-25 21:39:29 följande:
    För tre veckor sedan ungefär så stukade jag min fot rätt så rejält(trampade snett). Sedan dess har jag trampat flera gånger, dock inte så illa som första gången. Min fot läker sig alltså inte, den är fortfarande väldigt svullen och full med blåmärken. 
    Jag har en stödstrumpa och så använder jag låga primeboots. Så jag har skydd runt foten, men ändå så trampar jag snett. Det blir oftast så när jag går ner för någonting, som ett trappsteg till exempel.

Har någon förslag på hur jag ska få foten att läka, och inte trampa snett? Skulle man kunna gipsa foten för att på så sätt hålla den på plats?
    du måste TRÄNA foten! vila den max 2-3 dgr efter stukningstillfället, sen är det träning som gäller.
    googla, det finns många bra tips!

min sjukgymnast sa att jag ska gärna stå på en balansboll/platta på en fot i taget.. nu har jag ingen sån, så han sa att jag bara ska stå på ett ben i taget så länge det går, och sedan byta fot och hålla på så ett bra tag!
    man måste träna upp musklerna kring det uttöjda ligamentet.

(jag stukade också foten för 2-3v sedan och har fortfarande grymt ont, det är svullet och jäkligt.. min fot vek sig helt för mig när jag var ute och gick så jag trampade liksom på fotknölen sas...:! gjorde sååååå ont! fick ringa min karl så han fick komma med bilen och köra hem mig!)

• Ann Cistrus
    Anonym (Stukad) skrev 2013-05-25 21:45:39 följande:
    Jäkla iPad... Forellen ska vara fotleden...
    Asg!
  • Annelie 76

Träning för att stärka fotleden och däremellan så tejpar du så det blir riktigt stabilt. En bra sjukgymnast kan hjälpa dig med både träning och lära dig tejpa på rätt sätt.

Svar på tråden Min stukade fot läker inte pga att jag trampar snett.