• Nallemajatjejen

OBS! Endast 6 månaders garanti enligt lag nu...

ville bara observera er på att Konsumentköplagen nu är ändrad och att man bar har 6 månaders garanti (istället för tidigare 1 år) där säljaren/tillverkaren har bevisbördan.
    Totalt har man dock 3 år (istället för tidigare 2 år) totalt.
    Fick veta detta då vi handlade en bilbarnstol i helgen.
    KASST för oss konsumenter tycker jag!

• Svar på tråden OBS! Endast 6 månaders garanti enligt lag nu...
  • MSI

I konsumentköplagen som ändrades senast 1 april -05 så infördes det att numera så anses fel som inträffar inom 6 månader som ursprunliga fel och bevisbördan ligger hos säljaren. Reklamtionstiden är förlängd ifrån 2 år till 3 år.

Tidigare så var det ju bara reklamtionsrätt i 2 år och köparen skulle bevisa att felet var ursprungligt.
    Någon garanti på 1 år har aldrig funnits. En garanti är ngt som är frivilligt för säljaren att ge ut och finns inte reglerat i ngn lag.

mer info på www.kov.se

• Nallemajatjejen

Jag har aldrig tigare hört att det bara är 6 månaders garanti och i butiken sa det att det var ändrat från årskiftet.

• Nallemajatjejen

Kan ju tillägga att jag läste i papprena på bilbarnstolen att den hade ett års garanti

• Ceridwen

Nallemajatjejen:

kan det inte vara så att bilbarnstolen är tillverkar FÖRE april-05?

• Lilja84

Nallemajatjejen ; ja jag vet , blev jätteförvånad när jag skulle få lite fixat på vår emmaljunga scooter när dom sa 6 månader , gick på 250 kr för att se till att sufletten inte skulle hasa ner hela tiden och en bromspinne dit satt .(var ganska rimligt ändå tyckte jag)
    Innan har det varit 1 år på allt jag köpt ,även om det tydligen inte var lag på det.

Svar på tråden OBS! Endast 6 månaders garanti enligt lag nu...