• Anonym (Osäker)

Studier + tjänstledig + sjukskriven

Hej! 

Är tjänstledig (från 100 % arbete) under terminerna för studier (100 %) men inte under somrarna mellan terminerna. Är nu sjukskriven från studierna och kommer troligtvis vara sjukskriven under sommaren helt eller delvis. Har vilande SGI.

Vilken form av ersättning får jag om jag blir sjukskriven under sommaren? Blir min SGI aktiv då eftersom jag hade arbetat 100 % om jag inte hade varit sjukskriven?

• Svar på tråden Studier + tjänstledig + sjukskriven
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man studerar och samtidigt arbetar vid sidan av studierna eller under lov så kan man få en SGI som baseras på inkomsten man har under studietiden och det kallas då för en studietids-SGI. 

Om man då blir sjuk och måste avstå ifrån arbete så kan man få ersättning beräknad på sin studietids-SGI. 

Läs mer om den sjukpenningsgrundande inkomsten på vår hemsida: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst/om_sgi_for_arbetslos,_studerande,_sjuk_m_m/

Hälsningar,
    Cilla, handläggare  

• Anonym (Osäker)

Men jag har ju ännu inte arbetat under lov eftersom jag är sjukskriven nu och sommarlovet inte ännu har börjat. Har heller inte kunnat arbeta vid sidan av under terminen då jag har svårt att klara studierna pga av min sjukdom. Vad blir det för ersättning då? Det kan ju inte bli CSN eftersom jag inte studerar under sommaren utan ska arbeta egentligen. Varför kan det inte bli SGI:n? 

Låter som att jag är i kläm i systemet här..

• Försäkringskassan

Hej! Det är svårt för oss utifrån dem uppgifter du lämnat ge ett korrekt svar, då vi här i detta forum endast svarar på generella frågor. Vi behöver mer uppgifter från dig för att kunna svara på din fråga, vänligen kontakta oss på 0771-524 524 för mer information. Har du ett pågående ärende hos Försäkringskassan, så går det bra att kontakta din handläggare i det specifika ärendet. Vet du inte vem det är eller har kontaktuppgifter till denne, så kan du även i detta fall kontakta oss på 0771-524 524 så lämnar vi meddelande så handläggaren kan ringa upp dig. Hälsningar Gabriella, handläggare

Svar på tråden Studier + tjänstledig + sjukskriven