• SockerStinn

Hur många barn på ett 7-års-kalas?

Jag har tidigare haft ålder som måttsock; ungefär lika många gäster som barnet fyller år. Viss inflation har väl gått, och förra året (6-års) firades med en kompis och 15 gäster, de flesta gemensamma.

I år vill dottern fira själv, och i trädgården. Hur många vågar man bjuda på ett 7-årskalas? Dottern vill bjuda 23 vilket ju inte känns rimligt. Men vad är rimligt, så det också blir ett bra kalas. Sen får vi fundera på vilka som inte ska bjudas... 

• Svar på tråden Hur många barn på ett 7-års-kalas?
  • Loi

Vilka hänger hon med för de borde tycker jag bli bjudna

• elyse

Att ha kalas ihop tycker jag är kanon! Då kan man bjuda många och dela på utgifterna för att hyra en lokal eller vara på ett lekland. Man kan hyra en gympasal också och ha jätteroligt!

• Dixie

När sonen fyllde 7 hade vi 25 barn på kalas, svårt att välja så han bjöd hela klassen, fast i år blir det nog bara 5-6 st, de han alltid leker med.

• SockerStinn
    elyse skrev 2013-05-26 15:18:36 följande:
    Att ha kalas ihop tycker jag är kanon! Då kan man bjuda många och dela på utgifterna för att hyra en lokal eller vara på ett lekland. Man kan hyra en gympasal också och ha jätteroligt!
    Vi har föreslagit det och först ville hon men sen kom hon på att hon ville ha SITT egna kala och fira det hemma. Då tycker jag hon ska få det, det är ju hon som fyller år.
    Loi skrev 2013-05-26 15:16:10 följande:
    Vilka hänger hon med för de borde tycker jag bli bjudna
    Det är ju några stycken då... Hon går i en 0-1:a och har dessutom flera lektioner samt fritids ihop med en annan 0:a.  Jag har inte så bra koll på vilka hon leker med på skoan. Hemma leker hon med sina gamla kompisar från dagistiden och gatan. Ett kalas är ett bra sätt att få mer kontakt med de barnen hon nu bara leker med på skolan. Men alla i 0-1:an plus "sido"-avd. blir ju bara för många. Kaos. 
  • SockerStinn

Nä, men allvarligt. Vågar man ha 20 st  6-7-åringar springandes omkring i en liten trädgård (eller inomhus om vädret säger då) eller blir det kaos? Det ska ju vara kul för barnen.

• gravid74

Känns som väldigt många barn
    Min son fyller 7 till hösten och då tänker jag mig max 10 stycken

~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • lilla hej

Klart du vågar. När dottern hade 4 årskalas blev det sammanlagt 15-17 barn vi hade hemma och roade. Inga konstigheter

Är det inte juli snart?
  • elyse
    SockerStinn skrev 2013-05-26 15:57:26 följande:
    Vi har föreslagit det och först ville hon men sen kom hon på att hon ville ha SITT egna kala och fira det hemma. Då tycker jag hon ska få det, det är ju hon som fyller år.

Det är ju några stycken då... Hon går i en 0-1:a och har dessutom flera lektioner samt fritids ihop med en annan 0:a.  Jag har inte så bra koll på vilka hon leker med på skoan. Hemma leker hon med sina gamla kompisar från dagistiden och gatan. Ett kalas är ett bra sätt att få mer kontakt med de barnen hon nu bara leker med på skolan. Men alla i 0-1:an plus "sido"-avd. blir ju bara för många. Kaos. 

Då kan du ju förklara för dottern att det blir för dyrt om hon ska ha många kompisar på kalaset.
  • Loi

Hur många vuxna blir ni eller ska du vara ensam med dem?

• glassen

Det låter väldigt mycket. Ska hon bjuda hela klassen? Kan hon nöja sig med att bara bjuda tjejerna eller om hon leker med både och, bjuda dem hon leker mest med? Om mina barn skulle vilja bjuda så många kompisar så skulle jag hyrt en gympasal.

• SockerStinn

Det blir två vuxna med dem, och jag har planer på att "hyra" ut lillebrorsan. Förbereda pic-nic-mat så det bara blir att ta fram. Jag räknar med att inga andra föräldrar stannar.

Tänker mest att det kan bli kaos om de ska roas i aktiviteter och några börjar vilja leka på rummet ist och man får jaga efter ytterligare någon som inte trivs med alla. Fast de flesta känner ju varandra, de kan ta mat själv så man slipper servera det mesta om man bara tänker till först. 

elyse skrev 2013-05-26 16:34:33 följande:

Då kan du ju förklara för dottern att det blir för dyrt om hon ska ha många kompisar på kalaset.
    Skillnaden i pris blir väl inte så stor. De äter en ju knappast en ur huset i den åldern, så skillnaden blir väl mest en gottepåse och några engångsglas etc. Däremot har jag sagt nej till lekpalats pga kostnad.
  • SockerStinn
    glassen skrev 2013-05-26 20:04:30 följande:
    Det låter väldigt mycket. Ska hon bjuda hela klassen? Kan hon nöja sig med att bara bjuda tjejerna eller om hon leker med både och, bjuda dem hon leker mest med? Om mina barn skulle vilja bjuda så många kompisar så skulle jag hyrt en gympasal.
    Hela klassens tjejer är 18 st. Hon ska inte bjuda alla dem, utan några från klassen, några från fritids och några andra nära vänner. Nu har hon valt 23 och det är lite många och i från klassen har hon valt alla tjejer från 0:an utom en och det är inte ok. Så antingen lägga till en till eller stryka ett par av dem.

Kanske 15 an vara lagom många, samma antal som förra året.
    lilla hej skrev 2013-05-26 16:24:15 följande:
    Klart du vågar. När dottern hade 4 årskalas blev det sammanlagt 15-17 barn vi hade hemma och roade. Inga konstigheter
    Hade 4-års kalas för brorsan i våras. Hade kanske 5 gäster, alla hade föräldrar med och det blev mest kaos :-/ Inga var intresserade av några lekar, de drog upp på övervåningen och drog fram allt i båda barnens rum och det hamnade smink på det mesta och fick slänga en del leksaker efter att det kommit kiss på dem. 

Så viktig regel; kalaset håller till på bottenvåningen/ute och ingen får lämna kalasområdet Cool 
  • Anne69

Finfint att ha det i trädgården, då har ni ju inte så mycket utrymmesbegränsning. Vad gör ni om det regnar?? Kanske värt att ge det en tanke och dimensionera efter det? Vi skulle aldrig kunna ha 23 barn härhemma.....10 skulle fungera. 

Och väldigt många barn kanske också kräver lite mer organiserade lekar och en tonåring eller vuxen som håller ihop lekarna? Så får ni föräldrar ägna er åt mat och plock. Bland 7-åringar finns det fortfarande många som behöver hjälp med både det ena o andra, så det behövs vuxna tillgängliga. Jag skulle inte avvika från "dagisnormen" med en vuxen per fem barn - det blir nog ganska lagom.

Och sist.....7-åriga flickor leker mycket mer organiserat än 4-åringar, så visst kan ni hitta på ett par kul utmaningar åt dem!     

Svar på tråden Hur många barn på ett 7-års-kalas?