• Snyltarn

Biverkningar av penicillin fast man avslutat kuren?

Hej,
    Jag avslutade en kur Kåvepenin i måndags men är fortfarande väldigt trasslig i magen, faktiskt sämre än under tiden jag åt penicillinet, ska det vara så? Jag hade bihåleinflammation och åt 2 tabletter 3 ggr om dagen i 10 dagar, har aldrig ätit sån stor dos tidigare och fick snabbt börja springa på toa minst 5 ggr om dagen. Nu när jag slutade så blev det lite bättre nån dag men nu har det helt ballat ur, jag har en tyngdkänsla i den nedre regionen o nu bara rinner det ur mig. Slem är det oxå, kan det bli så här nästan en vecka efter avslutad penicillinlkur, eller kan det vara nåt annat?

• Svar på tråden Biverkningar av penicillin fast man avslutat kuren?
  • alynda

Penicillinet kan ju slå ut den vanliga bakteriebalansen man har o behöver i magen o ibland kan det ta tid att återställa. Fråga på Apoteket efter lämplig pro-biotika om pro-viva och mejeriprodukter (a-fil o s v) m särskild bakterieflora inte funkar.

• johannawe

Probiotika är ett bra tips, kan köpas på hälsokost och apotek. Om du tar antibiotika någon mer gång kan man med fördel ta probiotika i samband med antibiotikan och även efter avslutad kur

• Snyltarn

Ok, vad bra, tack för tipsen! Jag skickar maken till apoteket, själv vågar jag mig knappt utanför dörren! Finns det flera olika sorters probiotika och vilken är bäst/hjälper snabbast? Vi åker till Turkiet på semester på tisdag och jag vill ju ogärna vara dålig i magen redan när vi kommer dit!

• johannawe

Hmm ja det finns olika men vet inte vilken som är bättre. Köpte en på hälsokost som man tog två ggr per dag när jag åt antibiotikan och sen när den tog slut bytte jag till den billigare från Apoteket som man tog en gång per dag..

Svar på tråden Biverkningar av penicillin fast man avslutat kuren?