• Isac123

ett liv som barn till en alkoholist

när jag var liten, kanske 6-8 år började jag se att pappa såg annorlunda ut på kvällar, fredagar, lördagar och när vi hade varit på middag. jag tror inte mamma hade nämnt det för mig, så jag trodde att pappa blev trött, då han egentligen va full. sen i senare ålder förstod jag att han var alkoholist och mamma var jämt sur på honom när han hade druckit så jag började ta efter mammas attityd och gjorde som mamma- ignonerade honom när han sa något. Sen tror jag det var när pappa råkade ut för en olycka som jag insåg att man blir klumpigare av alkohol. Så varje fredag, lördag, och andra tillfällen så var jag hemma för att se till så han inte råkade ut för nån olycka, jag smög bakom honom för att eventuellt ta imot honom om han gjorde sig illa, då han var vinglig. jag var vaken pga av honom, jag kunde inte sova när han var uppe och drack. jag ville inte ta hem kompisar eller att någon kompis skulle hälsa på så jag tänkte ut en plan i förväg hur jag skulle göra, låsa dörrar och låtsats att det inte var någon hemma , när han sov. jag kan säga utan att överdriva att pappa är anledningen till att jag förlorade kontakten med kompisar. jag umgicks bara med vänner i skolan. jag ville inte träffa någon på helgen för jag skulle "vakta pappa"  och det ledde till att jag blev mer och mer van till att inte träffa någon alls. jag vill att detta ska nå ut till fler som känner samma sak, för det är vanligare än man tror. någon som känner igen sig eller bara har något tips hur man själv ska undvika att hamna i den sittsen? jag är en ganska blyg person som inte gärna talar om det öppet.

• Svar på tråden ett liv som barn till en alkoholist
  • Dandountiii

du tog på dig för tidigt ansvar genom att vara där för pappan istället för pappan ska vara där för dig.. de e synd att du inte träffade vänner för det påverkar dig nu men nu har du chansen lär känna andra som bor i  din område och har haft föräldrar som alkoholist de kan hjälpa att lite i taget tappar du din blyghet och börjar öppna dig mer och mer..

lycka till 

Eleanor 130412 <3
  • Isac123

ja, hur stor är risken att man hamnar där själv om en förälder har det och att man växt upp med alkohol? kan man dricka lite och inte bli beroende eller blir man beroende direkt när man dricker om ens förälder är alkoholist

• Isac123

och jag har läst att om man är ute efter spänning har man lättare att hamna där, jag tycker själv att jag är ute efter spänning. men det är svårt att avgöra för jag är i tonåren nu, då vill man ha mycket spänning. jag har även läst att om man är sugen på socker så har man lättare att också bli sugen på alkohol, stämmer det?

• Dandountiii
    Isac123 skrev 2013-05-26 20:49:35 följande:
    och jag har läst att om man är ute efter spänning har man lättare att hamna där, jag tycker själv att jag är ute efter spänning. men det är svårt att avgöra för jag är i tonåren nu, då vill man ha mycket spänning. jag har även läst att om man är sugen på socker så har man lättare att också bli sugen på alkohol, stämmer det?
    jag har ingen aning då jag själv dricker inte igäll mig men kan ta en till två glas vin under lunch eller middagen och då är det helgar..

men jag tror att man kan hålla sig borta från att bli beroende ifall man vet själv vart man har sina fötter att man inte bara slänger sig i det liksom.. 
    Eleanor 130412 <3
  • Reboot81

Aj, det var ytterligare en baksida av alkoholen. Tack för att du delar med dig, det är starkt.

Själv är jag sockersugen för det mesta, men kan gå flera veckor utan en öl och har ett barskåp som bara samlar damm. Så nej, det finns inga säkra samband där. Alkoholism är inte direkt ärftligt, men det finns faktorer som underlättar att man går i sina föräldrars fotspår är det. Googla på är alkoholism ärftligt så hittar du blandade åsikter och fakta i ämnet.

Att du delar med dig och berättar om det du upplevt tycker jag är moget och insiktsfullt. Jag tror inte att du kommer göra samma dåliga val i livet som din farsa.

• Besviken 03

Jag vet hur dte känns. Min mamma är alkoholist och jag hatar det!!! I många år har jag fått ta skit pga henne. Alltid blir jag arg och förbannad och många ggr bråkar vi över det men hon fattar aldrig. Hon tycker att hennes alkohol intag påverkar inte mig.. Men det har påverkat mig i så mååånga år. Och jag hatar henne för det. Jag hatar henne mer än jag älskar henne, vilket är sorgligt. Men det är inte mitt fel.

Aldrig har vi haft pengar till något men hon har fan i mig pengar till sin jäkla öl, ciggaretter och treo. Idag är jag 26 år och det påverkar mig fortfarande, sist var igår.   

Svar på tråden ett liv som barn till en alkoholist