• Anonym (....)

Är det OK med vita lögner?

Om ja, ge ett exempel på vad du anser är en OK vit lögn att dra!

• Svar på tråden Är det OK med vita lögner?
  • Queenie70

Det är inte bara ok, utan också absolut nödvändigt om man inte ska bli en social paria. Exempel kan vara. Vän med ny ful frisyr, för höra att hon är fin i håret. Eller att man ljuger om att man har magsjuka när man är bortbjuden, men man känner att man bara inte orkar.

• Anonym (S)

Ja det hoppas jag verkligen! Var på swingersklubb i lördagskväll och tänker dra en lögn i morgon när kollegorna frågar vad jag har gjort i helgen. Känns inte helt ok att berätta sanningen... ;)

• traveler

Som svar på din fråga så skulle jag nog säga att en anledning till att dra en vit lögn nån gång är för att man annars skulle bli väldigt ensam.

Om man sa precis vad man tyckte jämt och ständigt så skulle det ju skapas en massa konflikter. Fler konflikter än vad man har möjlighet att bearbeta. Speciellt vid tillställningar när man bjuder hem folk på middag och de tar med sig en värdinnegåva som man inte uppskattar. Skulle man säga precis vad man tyckte så skulle ju resterande tiden av kvällen inte bli munter.

Så jag skulle säga, välj dina strider. Det man inte gillar men som är mindre viktigt drar man en vit lögn om. De dimensionerna i livet som är mer centrala skall man givetvis inte lösa med vita lögner

• Anonym (jodå)
    Anonym (S) skrev 2013-05-26 21:44:26 följande:
    Ja det hoppas jag verkligen! Var på swingersklubb i lördagskväll och tänker dra en lögn i morgon när kollegorna frågar vad jag har gjort i helgen. Känns inte helt ok att berätta sanningen... ;)
    Klart du ska. Mycket roligare. jag gjorde det och det var väldigt kul att se arbetsgruppen.Några såg ut som fågelholkar, andra trodde jag skojade, andra blev obekväma och några tyckte att det var hur coolt som helst.
  • Anonym (S)
    Anonym (jodå) skrev 2013-05-26 21:58:34 följande:
    Klart du ska. Mycket roligare. jag gjorde det och det var väldigt kul att se arbetsgruppen.Några såg ut som fågelholkar, andra trodde jag skojade, andra blev obekväma och några tyckte att det var hur coolt som helst.

Hahaha önskar jag vågade! Har berättat för några kompisar och det är mest skräckblandad förtjusning jag möts av. Jobbet känns dock fel. En av kollegorna höll på att svimma i fredags när jag sa kuk under kafferasten. :)
  • Fanny b

Jag tycker man ska undvika att dra vita lögner, så långt det går. Med detta menar jag inte man alltid ska tala om vad man tänker, jag tycker detta handlar om olika saker. T ex: En vän har ett klädesplagg/ny frisyr som man själv inte gillar, om vännen ifråga inte direkt frågar vad man anser om detta plagg/frisyr håller man tyst om det. Men om vännen frågar efter ens åsikt kan man säga att jag tycker inte plagget/frisyren är fin/passar dig, men det finns ju olika smaker angående, det viktiga är att du tycker detta är fint.

När det gäller fester som man säger nej till genom att ljuga om sjukdom, i enstaka fall tycker jag detta inte är fel, men samtidigt tycker jag inte man bör förlita sig på denna lösning, så man medvetet eller omedvetet tackar ja till fester med baktanken att vill jag inte gå på festen längre fram drar jag till en vit lögn.

Svar på tråden Är det OK med vita lögner?