• I Walk The Line

Flythjälpmedel? Tips?

Dottern ska åka utomlands med några släktingar. Hon kan inte simma än, hon är 8 år. Har nån nått tips på nått hon kan ha som flythjälpmedel? Hon har förut haft badring, men det känns lite osäkert. Eller? En sån tunn flytväst kanske kan funka, eller blir det för klumpigt? Nån som har tips?

• Svar på tråden Flythjälpmedel? Tips?
  • caaroline

Perfekt för henne att lära sig detta nu då! :) jag skulle nog ha ordnat sånadär puffar man har runt armarna, sen gäller det ju självklart att ha koll på henne i vattnet hela tiden.

• Nape

Jag tycker armpuffar har fungerat bra. De håller barnet flytande och det känns säkrare, men man måste ju hela tiden hålla koll såklart. De är ingen livräddningssak. Mina barn har kunnat "simma" i djupa bassängen i badhuset med armpuffar, redan när de varit ett par år gamla (jag har såklart varit precis bredvid dem i vattnet).

Kolla så det känns som ett säkert märke. Inte några Hello Kittygrejer från torget som kostar 10:-.

Vi gillar när de är orangea eller i annan skrikig färg, då är det enkelt att hålla koll på var barnet är.

• Zäta

Hej!

Jag hade nog rekommenderat att inte skicka med något sådant. Hon måste ändå bevakas när hon är i vattnet så antingen tvingas hon lära sig simma, eller så får hon hålla sig på det grunda. Det är lätt att bli bekväm med flytgrejer annars och inte våga ta steget. Detta om det inte finns någon medicinsk anledning till att hon inte kan simma. Annars kanske det finns armpuffar som kan passa. 

• Ramborg

Flytväst är säkrare än badring och armpuffar.

Om du vill hjälpa henne att lära sig simma tycker jag att såna där gammaldags gula "flytkorvar" är bäst. En vit hård plastring som man tar om magen och bakpå sitter två gula flytgrejer. Den är lite obekväm men barnet får rätt läge i vattnet för att kunna simma. Armpuffar och simringar gör att barnet flyter lodrätt i vattnet och med fel läge med axlarna, då är det väldigt svårt att få till tekniken med simtagen.

Hoppas hon får en härlig semester!

42.
  • I Walk The Line

Jag måste skicka med, då hon inte kan simma än och då hon ska åka utomlands och leka i vattnet med sina kusiner osv. Hon kan hålla sig uppe lite men vi vill ha nått på henne som en säkerhet. Självklart kommer hon kollas hela tiden. Förra året när hon åkte så hade hon ring, men det känns inte helt hundra.. Vi har kollat lite på såna vattensportvästar, som är mindre o bekvämare. Puffar känns lite barnsligt, tror inte hon gillar det riktigt. Finns de i hennes storlek?

• I Walk The Line

Vi tränar simning hela tiden såklart o hoppas det släpper i sommar, men hon ska åka nu om 2 veckor.

• Nape

Vår dotter hade puffar förra sommaren, då var hon 10 år. Utan puffar= grundare vatten. Med puffar får hon vara så hon precis bottnar.

• Billabong
    Ramborg skrev 2013-05-26 22:12:54 följande:
    Flytväst är säkrare än badring och armpuffar.

Om du vill hjälpa henne att lära sig simma tycker jag att såna där gammaldags gula "flytkorvar" är bäst. En vit hård plastring som man tar om magen och bakpå sitter två gula flytgrejer. Den är lite obekväm men barnet får rätt läge i vattnet för att kunna simma. Armpuffar och simringar gör att barnet flyter lodrätt i vattnet och med fel läge med axlarna, då är det väldigt svårt att få till tekniken med simtagen.

Hoppas hon får en härlig semester!

Cherekringar!
    Enligt vår minisiminstruktör är de gjorda för att barnet ska ha rätt läge i vattnet. Finns i olika storlekar, men osäker på om de passar så stort barn som en 8-åring... Kolla upp!

• Lindsey Egot the only one

Rekommenderar denna hajfenan som är ett jätte bra flythjälpmedel. För man ska aldrig ha uppblåsbara saker som kan gå sönder. Finns man inte i närheten då kan barnet drunkna men har man ett flythjälpmedel som hajfenan så finns det inget som går att punktera.
    linneashopen.se/simhjalp/swimfin/

• Griseknoen35

Simdyna, dom där gula på ryggen. Så klart det finns för 8 åringar. Jag lekte med såna när jag var typ 17 och vägde 55 och dom höll lite flytande så det borde gå på en 8 åring. Åhléns säljer för 150kr men finns för 99 på typ lekia, lekit eller vad nu den där leksaksbutiken heter. Har min son på 7 år och han flyter på bra med den. Den ska vara ett hjälpmedel för simning.

• Echo
    Billabong skrev 2013-05-26 22:54:50 följande:

Cherekringar!
    Enligt vår minisiminstruktör är de gjorda för att barnet ska ha rätt läge i vattnet. Finns i olika storlekar, men osäker på om de passar så stort barn som en 8-åring... Kolla upp!

Och de ger flythjälp även om de får punka. Är också osäker på storleken dock, vet inte om de passar en 8-åring.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Anne69

Armpuffar är ju bra att ha med på resa, men kolla viktangivelsen. Det finns tom för vuxna men det gäller att hitta rätt sort. Viktigast av allt är dock att du talar om för de andra vuxna att hon inte kan simma och därför behöver hållas under uppsikt.

Om ni har hur mycket plats som helst i packningen....så skulle jag packa ner vanliga gula flytdynor som man har när man lär sig att simma.  

Ärmpuffar rekommenderar INTE banvakterna. Går det hål i dom är det kört.

• Anne69
    LindaEfraim skrev 2013-05-27 10:04:44 följande:
    Ärmpuffar rekommenderar INTE banvakterna. Går det hål i dom är det kört.

Många armpuffar har två kammare just för att förhindra olyckor. Om armpuffarma går sönder så brukar de snarare pysa ur långsamt än att all luft går ur dem plötsligt. Och jag gissar att 8-åringen inte ska simma långt ute i havet, utan snarare vara i pool eller på rätt grunt vatten. Om man inte kan simma brukar der vara skönt att vara där man bottnar.

Anne69

Ja det är ju så ja men tänk på att inga simskolor använder sig av uppblåsbara saker av en anledning och rekommenderar även att man använder material som inte kan punkteras av ett skäl.

Svar på tråden Flythjälpmedel? Tips?