• Anna83 m Juline och Vincent

Söker seriösa Akita uppfödare

Jag undrar om någon här vet om några seriösa Akita uppfödare? Jag vill köpa en Japansk Akita valp men jag har dålig koll på uppfödarna. Jag bor i Motala så om ni vet om någon runt ikring Östergötland så vore det toppen men tips på fina exemplar av rasen i hela Sverige eller Norge är av stort intresse oxå.

• Svar på tråden Söker seriösa Akita uppfödare
  • hundpuss

Ring rasklubben, kolla rasdata, besök utställningar, träffa folk inom rasen, besök flera uppfödare, bilda dig en uppfattning. 

• Sölve

Nyfiken, varför vill du ha en akita?
    Det är ju lite speciella hundar.

Just nu finns det mig veterligen inga valpar till salu, och det är inte ofta det dyker upp några heller eftersom Sverige har ytterst få akitauppfödare.  

• Sölve
    GrodanHopp skrev 2013-05-28 16:56:08 följande:
    Var beredd på lååång väntetid.
    Definitivt. Jag fick vänta 4 år från att jag bestämt mig till att jag fick en lämplig valp. 

Jag och mina föräldrar hade hand om en ung Akita hane när jag va i 13 års åldern. Sen dess har jag varit total förälskad. Underbara varelse jag bara älskar dem.

Sölve skrev 2013-05-28 13:11:39 följande:
    Nyfiken, varför vill du ha en akita?

Det är ju lite speciella hundar.

Just nu finns det mig veterligen inga valpar till salu, och det är inte ofta det dyker upp några heller eftersom Sverige har ytterst få akitauppfödare.  

• Sölve
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2013-05-29 20:19:09 följande:
    Jag och mina föräldrar hade hand om en ung Akita hane när jag va i 13 års åldern. Sen dess har jag varit total förälskad. Underbara varelse jag bara älskar dem.
    Okej.
    Ja, jag tycker självklart också att de är helt underbara och kan inte tänka mig någon annan hund.
    Jag bara frågar eftersom de som sagt är rätt speciella hundar och ingenting som passar alla. Men med rätt handlag så finns det inget bättre! 
    Det enda jag rekommenderar är att läsa in dig ordentligt på rasen! Fråga om det är något du undrar över.
  • Turkfästmön

Varför ska folk på detta forum alltid ifrågasätta andras val? Skit i varför nån vill ha en viss hund, det angör väl inte er?! Man får väl ändå hoppas att vuxna människor vet vad dom gör!

• Sölve
    Turkfästmön skrev 2013-05-29 20:32:21 följande:
    Varför ska folk på detta forum alltid ifrågasätta andras val? Skit i varför nån vill ha en viss hund, det angör väl inte er?! Man får väl ändå hoppas att vuxna människor vet vad dom gör!
    Mja, de är ju rätt kända för sin aggressivitet om man säger så, och det är inte alls utan grund. Akitor är underbara hundar, men man ska veta vad man köper. Det är en fighter i nalledräkt. 

Tack :) Jag har läst det jag har hittat :) Det jag minns från då vi hade hand om Akita hanen va att han bara va enbart underbar :) När han och jag va ute och gick,ooooh underbart va det :) Men att dem är speciella är ju det som gör att jag gärna vill ha en Akita :)

Sölve skrev 2013-05-29 20:24:52 följande:
    Okej.

Ja, jag tycker självklart också att de är helt underbara och kan inte tänka mig någon annan hund.

Jag bara frågar eftersom de som sagt är rätt speciella hundar och ingenting som passar alla. Men med rätt handlag så finns det inget bättre! 

Det enda jag rekommenderar är att läsa in dig ordentligt på rasen! Fråga om det är något du undrar över.

• Inteutanproblem
    Turkfästmön skrev 2013-05-29 20:32:21 följande:

Men hallå eller, vet du hur många där finns som köper fel ras? Där hunden hamnar tokigt och asas runt som en vandringspokal hem efter hem efter hem. Eller dom som sliter livet ur sig i försök att få ordning på hunden dom skaffat men aldrig kommer någon vart, eftersom att det just är fel ras till den människan. Sjukt många vuxna människor vet INTE vad dom gör i valet av hund.

Seriösa människor tar aldrig illa vid sig när dessa blir frågade "varför" dom just vill ha en specifik ras. En person som tänkt längre än vad näsan räcker svarar mer än gärna på sådant, dom är ju entusiastiska över rasen och det framtida ägarskapet i så fall.

Jag som Siberian Husky ägare sedan 6 år tillbaka med 3 stycken tar inte illa upp när någon frågar varför jag valde rasen, varför jag har 3 st, hur klarar jag av dom!? Osv osv.

Fan vad drygt av mig att be folk dra åt helvete i princip. Bättre att vara ambassadör i folks ögon, ett föredöme och inte hymla med för och nackdelarna som kommer med en del specifika raser.
  • Sölve
    Inteutanproblem skrev 2013-05-30 16:00:18 följande:

Men hallå eller, vet du hur många där finns som köper fel ras? Där hunden hamnar tokigt och asas runt som en vandringspokal hem efter hem efter hem. Eller dom som sliter livet ur sig i försök att få ordning på hunden dom skaffat men aldrig kommer någon vart, eftersom att det just är fel ras till den människan. Sjukt många vuxna människor vet INTE vad dom gör i valet av hund.

Seriösa människor tar aldrig illa vid sig när dessa blir frågade "varför" dom just vill ha en specifik ras. En person som tänkt längre än vad näsan räcker svarar mer än gärna på sådant, dom är ju entusiastiska över rasen och det framtida ägarskapet i så fall.

Jag som Siberian Husky ägare sedan 6 år tillbaka med 3 stycken tar inte illa upp när någon frågar varför jag valde rasen, varför jag har 3 st, hur klarar jag av dom!? Osv osv.

Fan vad drygt av mig att be folk dra åt helvete i princip. Bättre att vara ambassadör i folks ögon, ett föredöme och inte hymla med för och nackdelarna som kommer med en del specifika raser.
    Min uppfödare hittade en av sina valpar ur kullen på Blocket efter 5 månader! 
    Och hur många huskies hittar man inte där.  
  • Sölve
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2013-05-30 16:29:25 följande:
    Jag svarar mer än gärna på frågor som varför? Och har du tänkt på detta? Och vet du detta? tex! Så jag tar då inte illa vid mig iaf :)
    Det finns förresten en facebookgrupp som heter Akita world. Den är väldigt aktiv! Mycket ögongodis blandat med frågor och berättelser! 
    Rekommenderas! 

Ooooh,tack :) Den ska jag gå med i :) Jätte uppskattat :)

Sölve skrev 2013-05-30 16:40:58 följande:
    Det finns förresten en facebookgrupp som heter Akita world. Den är väldigt aktiv! Mycket ögongodis blandat med frågor och berättelser! 

Rekommenderas! 

• Nelly02

Söker seriösa golden retriever uppfödare!

Jag undrar om någon här vet om några seriösa golden retriever uppfödare? Jag vill köpa en golden retriever tik valp men jag har dålig koll på uppfödarna. Jag bor i Småland, Kronobergs län så om ni vet om någon runt i kring Småland så vore det toppen men tips på fina exemplar av rasen i hela Sverige eller Norge är av stort intresse också m.m.

Svar på tråden Söker seriösa Akita uppfödare