• Anonym (Frågvis)

symbicort turbuhaler 160/4.5 mg

Hej!
    Jag har precis fått veta att jag kommer behöva ta symbicort turbuhaler 160/4.5 mg två gånger om dagen från och med nu. Jag och min man vill gärna få barn igen och då kommer ju så klart funderingarna om denna medicine. Överläkaren på lungmedicin sa att de säger alltid att behöver man den ska man ta den för det finns inget som visar att foster påverkas. Sen googla jag mänger och hitta inget annat dåligt om den, en del läkare skrev om att den endast verkar lokalt och att det är mer tabletter man ska undvika.

Men så klart vill jag ju få diskutera detta med någon som jobbar med bebisar.
    Är det så som min läkare sa på lungmedicin? att jag inte behöver vara orolig?

Har läst någonstans att kortison påverkar vikten hos barn ibland i magen, är det. det som kan hända då? eftersom symbicorten innehåller kortison?  

Hur är det med amningen sen?
    Jag ammade vårt första barn länge och vill gärna göra det även nästa gång.. 

Hoppas du kan svara på mina frågor, känns ju knasigt att ringa in till kvinnohälsan med dessa frågor när man inte ens är gravid=)

Mvh  

• Svar på tråden symbicort turbuhaler 160/4.5 mg
  • Jenny Barnmorska

Hej! 

När det gäller vissa mediciner är det som läkaren på lung säger att man får väga riskerna för att vara utan medicin mot risken att medicinen kan vara skadlig för fostret. Många mediciner är alldeles säkert inte farliga men eftersom man inte har gjort studier på alla mediciner och hur just den påverkar under graviditet är man alltid försiktig från läkemedelsbolagets sida. En medicin som inandas verkar lokalt och en mycket liten del kommer ut i kroppen.

Så risken att barnet skadas av den när den ligger i magen är troligen större om du inte tar medicinen eftersom det då kommer att göra att du är sämre i din andning.    

När det gäller amning är det barnläkaren som är expert på vad som passerar över i modersmjölken och hur det påverkar barnet.   

Med vänlig hälsning Jenny  

Svar på tråden symbicort turbuhaler 160/4.5 mg