• Anonym (mamma)

Yr sjuåring med kräkningar och näsblod

Min sjuåring har under lång tid utretts för sin huvudvärk, ryggvärk och yrselattacker. De har inte hittat någonting. Slutsatsen har varit att han har migrän och även spänner sig vilket orsakar ryggvärken. Han har gjort magnetröntgen från topp till tå utan anmärkningar.

Så idag fick han de värsta yrselattackerna som han någonsin haft. Först vaknade han på morgonen och hade då haft näsblod under natten vilket hänt vid något enstaka tillfälle när han var yngre. Sedan klagade han på att han var illamående och sen försvann hans balans helt. Han rasade ihop. Men så vilade han och kände sig bättre. Han ville gå till skolan vilket han fick (tänk nu på att han har haft yrsel tidigare och det brukar alltid gå över utan problem så jag såg inget fel i att han skulle till skolan). Vid halv elva ringde de från skolan då hade han rasat ihop igen, fått näsblod och även kräkts. Jag hämtade honom direkt. Nu ligger han nedbäddad och tittar på tv. 

Jag har varit hos sjukvården så många gånger pga allt detta förut. Men så här yr och dålig har han aldrig varit förut. Kan det "bara" bero på migrän när han är så ung? Han har ingen huvudvärk nu. Jag har själv migrän och vet hur det är, men var jag än läser så verkar det inte vara att så unga barn har sådana symtom på migrän. Tittar läkarna på magnetröntgen av skallen hur det ser ut i öronen? Det är det jag hänger upp mig på lite. Vad jag vet har de inte kollat hans öron förutom ett hörseltest. Det är ju där balansen sitter...  Och näsblodet, hör det ihop?

Att ringa 1177 känns rätt meningslöst och jag är så otroligt trött på att dra hela historien om hans besvär och alla undersökningar igen. Så just nu avvaktar jag och om han får fler attacker får jag se om jag kan ringa till mottagningen som har undersökt honom tidigare.

Någon som har erfarenhet av sådant här hos sina barn? Fler med barn med migrän och yrsel kanske? 

• Svar på tråden Yr sjuåring med kräkningar och näsblod
  • sagakarlsdotter

Usch vad otäckt! Jag har ingen erfarenhet av barn med yrsel, men det känns ju som du måste ta hans symptom på allvar trots allt. Det är så krävande att inte få hjälp av vården trots att magkänslan säger att något är ordentligt fel. Jag tycker inte det låter som "bara" migrän.

• JennieAnderson

usch och fy vad hemskt det låter.... stackars din grabb så får genomlida detta...

men en tanke slog mig nu när jag läste igenom ditt TS. Har han blivit kollad för borelia??
    Det är något som kan sätta sig på balans bl.a
    Nackdelen med de proverna är att man får kämpa för att få dom gjorda.

Hoppas din grabb frisknar till

Styrkekramar Nalle   

• Anonym (mamma)

Borrelia har de aldrig kollat för honom. Han har aldrig haft någon fästing vad jag vet, men jag ska läsa på lite om det tror jag. Tack för tipset!

Svar på tråden Yr sjuåring med kräkningar och näsblod