• dec89

Semesterersättning vid timlön

Hej FK!

Jag ska snart skicka in min blankett om inkomstuppgifter inför föräldraledigheten.

Jag är timanställd och har alltså timlön där semesterersättningen betalas ut samtidigt med lönen. Ska både sem.ersättning och timlönen räknas ihop?

Jag har nämligen ringt FK och frågat och fått två olika svar. Ja och Nej. Vill därför ha ett rätt svar så jag gör rätt ifrån mig.

Det låter ju mer logiskt att det ska räknas med dock.

Vad säger ni? 

• Svar på tråden Semesterersättning vid timlön
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller att du endast räknar med din timlön i årsinkomsten.
    Semesterlönetillägget räknas aldrig in i den inkomst som man uppger till oss. I stället räknas din inkomst ut för 12 månader vilket innebär att semesterperioden ingår i den.

Hälsningar
    Molly, handläggare

• dec89

Men om är timanställd har man ingen "semester" dvs jag har inte varit ledig och fått betalt. Man får semesterersättning i samband med lönen däremot som man precis som lönen, beskattar. Är den inräknad eller inte? Jag begriper nog inte detta

• Försäkringskassan

Hej!

Reglerna för semesterersättning ser lite olika ut beroende på situation. Men jag ska försöka reda ut det åt dig.

Semesterlön och semesterersättning får inte räknas in i SGI till ett högre belopp än vad som skulle ha betalats ut i lön för utfört arbete under motsvarande tid. Här kommer ett exempel ur vår vägledning för SGI:

Mohammed är anställd på heltid med en timlön på 150 kronor. Utöver timlönen har han 12,72 procent i semesterlön som han får varje månad i samband med löneutbetalningen. Mohammed arbetar 38 timmar i veckan.

Mohammeds årliga inkomst som kan ligga till grund för SGI blir 296 400 kronor (150 kr x 38 timmar x 52 veckor).

Den extra procenten räknas alltså inte med i SGI.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Semesterersättning vid timlön