• Anonym (Förvirrad)

Ang SGI

Hej!
    Jag är nu föräldraledig och har lite frågor.

Skulle jag kunna jobba extra 2 dagar i veckan och ta ut   2-4 dagar av min FP ?

Hur gör jag för att låsa min SGI till mitt nästa barn som är på ingång?
    Hört talas om att man måste ta ut 5 dagar av sin FP ?

Eller kan jag ta ut 3 dagar och jobba 2 dagar? Men räknas min SGI om då för att jag har hunnit att arbeta? Och hur "kort tid`" ska jag då ha jobbat 2 dagar för att det inte ska räknas in?

Hur fungerar det?     
    MVH
    / Mycket förvirrad.  

• Svar på tråden Ang SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan arbeta 2 dagar per vecka och ta föräldrapenning resterande tid.

När ett barn fyller 1 år, måste man, för att behålla sin SGI antingen arbeta heltid (5 dagar per vecka) ta föräldrapenning 5 dagar per vecka, eller att man tillsammans med arbete och föräldrapenning kommer upp till 5 dagar per vecka.

Efter barnets 1-årsdag kan du välja att arbeta några dagar och ta föräldrapenning för några dagar, så att det tillsammans blir 5 dagar per vecka, din SGI förblir då oförändrad så länge som du gör på det sättet.

Om du är gravid innan det första barnet är 1 år och 9 månader kommer din föräldrapenning för det kommande barnet att beräknas efter den tidigare inkomst som fastställts för dig,och som du fått föräldrapenning för.

Hälsningar
    Molly, handläggare

• Anonym (Förvirrad)

Okej, tack! Så då om jag förstår det rätt spelar det ingen roll att jag vara hemma 2 månader när bebisen föddes och sedan dess jobbat 2 dgar i veckan och tagit ut 3 dagar fp i 1½ år?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du från barnets ettårsdag arbetat mindre än vad du gjorde tidigare och tagit ut föräldrapenning i en omfattning som motsvarar arbetstidsminskningen så har du skyddat din SGI mot sänkning. Om du från barnets ettårsdag har arbetat heltid två dagar i veckan och tagit ut tre hela dagar med föräldrapenning ska din SGI vara skyddad. Här kan du läsa mer: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst/

Hälsningar

Otto, handläggare

Svar på tråden Ang SGI