• Chigitita

Förstört parkettgolv i hyreslägenhet

Vi har aldrig haft parkettgolv innan och hade ingen aning om att det var känsligt.
    La en handduk framför balkongdörren så vi inte skulle dra in massa snö i vintras o detta var resultatet =(
    Måste hela golvet bytas ut eller går det att få bort fläcken? Ser mörkare ut i verkligheten

• Svar på tråden Förstört parkettgolv i hyreslägenhet
  • Sölve

Det där är ju vatten som trängt in i träet så det går inte bort. Det lär väl vara lite svällt också eller?

• Chigitita

Nej det har inte svällt alls. Måste man byta hela el går det att byta just den biten?

• Chigitita

Ja jag läste något om de att man kan sandpappra, lacka/olja o polish. hade tydligen funkat för flertal men är rädd att jag kanske sabbar golvet ännu mer =/ Men blir ju ingen rolig kostnad för att byta golv heller!

• Whitetrash86

Du kan ju prata med hyresvärden och se vad dom vill ska göras. Och få dom att byta (dom vill oftast det eftersom dom med säkerhet vet att det blir rätt då) och betalningen blir då en mindre hyreshöjning. 

• Chigitita

Vi har världens mest suraste hyresbolag, har haft problem flertal ggr under de åren vi har hyrt av dom o dom lär vilja byta allt o välja de dyraste o säkerligen lägga på en extra kostnad bara för att, dom är jätte knepiga :/

Vi ska kolla på en ny lgh imorgon hos en vettigare hyresvärd så vi hade hoppats på att kunna fixa golvet själva innan ev flytt o kanske kunna komma ner lite i kostnad isf. 

• SolOchSnö

Men visst kan man väl byta delar av ett parkettgolv? Det är ju som ett jättestort pussel. Vi flyttade in i en lägenhet med skador i parkettgolvet och då bytte hyresvärden ut de bitarna. De slipade hela golvet i samma veva, jag vet inte om man måste göra det för att resultatet ska bli snyggt.

Jag googlade lite och hittade det här, du kan ju fråga på forumet i länken om någon har tips:
    gds.se/golv/tre-saett-att-laga-gamla-traegolv
    www.byggahus.se/forum/golv/122568-jack-i-parkettgolv-vad-gor-jag.html

• MajaVira
    SolOchSnö skrev 2013-05-27 17:34:18 följande:
    2 minuter till med google:
    www.festool.se/SiteCollectionDocuments/Catalo...
    Förutom att det verkar krävas specialverktyg är ju ytterligare ett problem att få tag på ett likadant golv... Så det är inte så enkelt att göra även om det går att hitta en instruktion med google.
  • Chigitita

Ifs borde man kunna få tag på en golvläggare som kan fixa de, vi är inte direkt duktiga på hantverk här hemma :P 
    Golvet slipades o lackades/oljades, vet inte riktigt vad han gjorde, när vi flyttade in ca 2 år sen så det är relativt nytt , tycker lite att de borde kunna stå emot en våt handduk eller är parkett så superkänsligt?
    Kostar det mkt att få det slipat o iordning, el är det någon standardgrej som hyresbolag gör emellanåt?
    Jag tror att de skulle vilja att vi betalar för slipning med iom att det är nygjort. 

Svar på tråden Förstört parkettgolv i hyreslägenhet