• Anonym (fia)

sårat en vän så fruktansvärt

Jag behöver era tankar och råd. jag har sårat en vän så fruktansvärt och vill lösa det men är helt oerfaren och famlar och drunknar i skuldkänslor och rädslor. jag är sorten som hela mitt liv undvikit konflikte roch missförstånd och aldrig stannat kvar och redit ut något. den här gången ska jag stanna, reda ut, ta ansvar och sköta så gott det bara kan gå trots min klumpighet. jag är så fruktansvärt ledsen att ha sårat en vän. jag menade verkligen inte att såra, trodde jag gjorde något bra men förstår efteråt, när hon redan är sårad, att jag tänkte helt fel (och kan inte för mitt liv förstå ATT jag inte förstod det!?)
    jag har sagt som det är. att jag inte tänkte klart, att jag är fruktansvärt ledsen och vill göra allt för att vi ändå ska komma vidare. och hon är omtänksam och säger att hon också vill mitt i sin förtvivlan ilska och besvikelse (som är berättigad).

Jag kan inte tala med henne om hur dåligt jag mår. hon ska inte dessutom behöva bära att jag känner så stark skuld att jag inte vet hur jag ska andas. men jag tror jag behöver tankar och råd om hur man går vidare. hur sköter jag det här på mest omtänksamma vis? jag vill finnas där för henne, men respektera henne och jag vill inte att hon ska tro att allt jag gör hädanefter i egenskap av vän är bara massa agerande i skuld.

har någon annan sårat såhär? fan jag trodde jag var rädd om henne

• Svar på tråden sårat en vän så fruktansvärt
  • Musik

Det bästa är att skriva ett brev till henne där du får säga allt du vill ha sagt, utan att bli avbruten. Sen kan ni prata...

Vad bra av dig att våga stå för det du gjorde och nu försöka lösa det  Glad   Respekt

• Anonym (fia)

jag har skrivit idag men inte skickat. för jag ser att det är så förbannat många jag jag jag. och det är ju itne det som är poängen. känner mig oförmögen och egoistisk. önskar jag kunde sudda ut, reparera, laga ta bort. det här är min skräck att sånt här ska hända och så går jag helt jävla blind o gör bort mig så. jag hade verkligen inte en tanke att hon skulle bli sårad men när hon talat om hur hon känner så förstår jag ju.
    jag har sagt hur jag känner och hur ledsen jag är.
    jag har också sagt, som jag känner, att jag ska göra mitt yttersta att inte blanda ihop skuldkänslor med vår vänskap så hon inte vet om jag finns för henne som vän eller av skuldkänslor, så hon vet var hon har mig. men fan jag är så RÄDD. o har sån ångest. att göra någon illa, att såra nån, även omd et inte är med mening, är fan det värsta jag gjort.

• Anonym (s)

gjort är gjort , då kan man kanske inte förvänta sig något efteråt , bara för man ber om ursäkt eller förlåt .

• Anonym (A)
    Anonym (s) skrev 2013-05-27 19:30:00 följande:
    gjort är gjort , då kan man kanske inte förvänta sig något efteråt , bara för man ber om ursäkt eller förlåt .
    Betyder insikt om att man gjort fel ingenting för dig? 
  • Anonym (s)
    Anonym (A) skrev 2013-05-27 20:06:00 följande:
    Betyder insikt om att man gjort fel ingenting för dig? 

jo absolut , men det beror helt på vad man gjort med , ts skriver ju och skyller på oerfarenhet , jag menar ok är man barn så förstår jag men inte vuxen .
  • Musik
    Anonym (fia) skrev 2013-05-27 19:06:23 följande:
    jag har skrivit idag men inte skickat. för jag ser att det är så förbannat många jag jag jag. och det är ju itne det som är poängen. känner mig oförmögen och egoistisk. önskar jag kunde sudda ut, reparera, laga ta bort. det här är min skräck att sånt här ska hända och så går jag helt jävla blind o gör bort mig så. jag hade verkligen inte en tanke att hon skulle bli sårad men när hon talat om hur hon känner så förstår jag ju.
    jag har sagt hur jag känner och hur ledsen jag är.
    jag har också sagt, som jag känner, att jag ska göra mitt yttersta att inte blanda ihop skuldkänslor med vår vänskap så hon inte vet om jag finns för henne som vän eller av skuldkänslor, så hon vet var hon har mig. men fan jag är så RÄDD. o har sån ångest. att göra någon illa, att såra nån, även omd et inte är med mening, är fan det värsta jag gjort.
    Nu behöver du lugna dig lite fia. Du vet att det inte går att backa bandet och börjar om.

Om det nu blev många "jag" så beror det väl på att det var du som är orsaken till ditt problem. Men döm dig inte nu fia. Skriv precis vad som hände och vad du känner just nu. Du kan inte göra så mycket mer. Du lägger dig platt ner och blottar din strupe. Sen är det upp till din vän att ta nästa steg. 

Om det hade varit tvärtom fia, din vän hade gjort det mot dig. Hur skulle du reagerat? 

kram  Solig 
  • Anonym (fia)
    Anonym (s) skrev 2013-05-27 19:30:00 följande:
    jag håller med dig. men för min väns skull vill jag försöka göra något. men vet inte vad och hur. för min egen skull? jag saknar henne förtvivlat som vän. o har ångest över at tjag inte förstår hur jag tänkte. jag menade inte illa men gjorde illa.
    men vill hon inte ha mig nära sig mer respekterar jag det. absolut,.
  • Anonym (fia)
    Musik skrev 2013-05-27 21:45:22 följande:
    Nu behöver du lugna dig lite fia. Du vet att det inte går att backa bandet och börjar om.

Om det nu blev många "jag" så beror det väl på att det var du som är orsaken till ditt problem. Men döm dig inte nu fia. Skriv precis vad som hände och vad du känner just nu. Du kan inte göra så mycket mer. Du lägger dig platt ner och blottar din strupe. Sen är det upp till din vän att ta nästa steg. 

Om det hade varit tvärtom fia, din vän hade gjort det mot dig. Hur skulle du reagerat? 

kram  Solig 
    jepp. jag har sansat mig lite idag. min vän sa att jag inte är mig lik o därför känns allt än värre för henne. hon tycker jag är tyst o vag. tro fan det, jag försöker sortera bort all ångest o lyssna på HENNE. men fattar att det inte är en framkomlig väg. vi måste båda prata. o en del "jag" hör kanske dit ändå. men det här är svårt. ja. jag erkänner jag är konflikträdd. men jag har inte heller fallenhet att hamna i situationer där folk blir sårade av mig. men nu gjord ejag det. o ja de tär mitt ansvar. men jag vet inget om hur man står kvar o reder ut. men får jag så ska jag göra det.

är det så man gör? stannar, lyssnar, delar o står ut med att bära skulden? var gör man av skuldkänslorna? de äter upp mig. kan inte sova inte äta inte ta mig ur sängen. o ja. det låte rju så jävla löjligt. men så är det. att såra nån är fruktansvärt läskigt.
  • Anonym (s)

Får man fråga vad du har gjort??

• kenopeno

Konflikter.....ilska.....skuldkänslor......rädslan för att bli övergiven.....mm mm...Det är svåra känslor att hantera. Och smärtsamma, som du beskriver.

Det skulle hjälpa massor om du berättade din historia och vad som hände....för då skulle det bli så mycket lättare att hjälpa dig med lösningar och förslag på vilka steg du kan ta. Väldigt svårt att komma med råd om man bara vet att det du beskrivit.

kram kram    

• Anonym (fia)

åh jag skulle SÅ gärna berätta o prata av mig men det vore att lämna ut min vän. o sannolikheten att hon läser är liten men finns ju, men tack för erbjudande om att lyssna...

• Musik
    Anonym (fia) skrev 2013-05-28 20:55:05 följande:
    ...är det så man gör? stannar, lyssnar, delar o står ut med att bära skulden? var gör man av skuldkänslorna? de äter upp mig. kan inte sova inte äta inte ta mig ur sängen. o ja. det låte rju så jävla löjligt. men så är det. att såra nån är fruktansvärt läskigt.
    Skuldkänsla är bara till för att du ska må dåligt fia. Var nu snäll mot dig lite grann.  Solig

Du har två saker att jobba med nu. Dels händelsen med din vän och dels din staka reaktion.

Till att börja med så är det bra att sätta belysning på händelsen. Inse att det har hänt. Ta itu med den och sen gå vidare. Du ska inte älta detta och känna skuld och skam för all tid framöver. Visa att du är ledsen för det som har hänt och att du vill se till att det kan bli bra igen mellan er. Just nu är du förlamad av de starka känslor du bär inom dig.

Sen din starka reaktion, som du säger själv, du är konflikträdd. Konflikter är till för att lösas. Det gäller bara att se till att båda parter kan bli nöjda.
Svar på tråden sårat en vän så fruktansvärt