Spänner sig som en båge, reflux eller ont i rygg
Hej! Jag har en 3 veckors kille här hemma, amningen har hela tiden "strulat" han liksom spänner sig som en båge bakåt, pickar som en fågel efter bröstet, får ett bra tag, men släpper igen. När han väl får tag och håller fast bröstet så fortsätter han att spänna sig som en båge bakåt i och med detta även slita i mina bröstvårtor, vilket tyvärr inte är helt smärtfritt alla gånger. Efter varje måltid spyr han, det är inga spyr som flyger genom halva rummet... Men jag upplever det ändå som relativt mycket. Dock har jag inget att jämföra med eftersom detta är första barnet, hur mycket är det normalt att spy för en liten spädis? Det oroar mig också att det inte alltid endast är "mjölkapyor", utan ibland är spyorna gryniga och luktar surt. Lilleman luktar vid dessa tillfällen även surt ut munnen, är det normalt? Jag får för mig att han får sura uppstötningar eller åtminstone att denna typ av spyorna är ganska obehagliga för honom eftersom han oftast börjar gny efteråt. Kan det vara reflux han har? Hur vet man? Jag har också börjat fundera på om det kan vara så att han kanske har ont i rygg/nacke? Det är nämligen inte endast vid amning som han spänner sig så här, utan även när han ligger vanligt också. Han vill inte ligga på rygg när han ska sova eller vila, endast på sidan. Han är stark och lyfter nacken när han ligger på mage på mitt eller pappas bröst och tycks egentligen inte ha ont i den positionen.. Men verkar inte trivas överdrivet heller. Att ligga i famnen är inte heller jättepopulärt, utan då stonkas, viftas och spänner han sig. är detta normalt beteende hos en liten nykomling? Vad är annars troligast? Ska fråga på BVC imorgon, men hade vart skönt att få lite respons och funderingar från andra mammor/ pappor som kanske haft liknade problem!