• Paincake

Tjockis fast hon äter lite?

Jag har en rund och go sexmånaderstjej som i skrivande stund väger ca 9,5 kg och är någonstans runt 68 cm lång. Hon ligger stadiga 2,5 kurvor över normalen på vikt, ganska mitt på normalen på längden. Hon har flaskmatats så gott som från start.

Överallt kommenteras hennes vikt, hur stor hon är och att hon måste vara riktigt matglad. 

Fast, är hon det? Utan att överdriva på något sätt (jag har fört matdagbok i flera veckor) äter hon 500 ml BabySemp, max en portion gröt (0,25-0,5 portion morgon och kväll), en halv burkmat och en halv liten burk frukt per dygn. 

Sammantaget blir detta strax under 600 kcal - på en bra dag. Ofta blir det mindre.

Enligt vårdgivarwebben ska en sexmånaders ha ett näringsintag på 85 kcal/kg/dygn vilket ger att min dotter "ska" äta drygt 800 kcal/dygn. 

Är det någon som känner igen det här? Jag tycker ju det är jättemärkligt att hon är så himla stor. Det kan ju också tilläggas att hon är en glad prick som vanligen sover 19-06 i ett svep, dvs hon äter inte på natten och har inte gjort sedan hon var ett par veckor gammal.

Svar på tråden Tjockis fast hon äter lite?