• Tretton

Arbetslös och gravid, inkomst?

Hejsan, undrar om någon vänlig själ här inne har lust att ge mig lite klarhet i mina frågor... För tillfället studerar jag på komvux men terminen är slut 5 juni och jag står då arbetslös. Gravid i vecka 23 just nu, bf 12 sept. Är inte med i någon a-kassa eller så.. Detta är andra barnet, första är född aug -11 men har nu som sagt pluggat sedan jan -13. Innan första kom jobbade jag som timvikarie inom barnomsorgen i ca 10 mån, har därför ok sgi, inte bra men ok. Har letat som en galning efter sommarjobb men inte fått nåt. Fick komma på en intervju men när de fick vet att jag var gravid (var i v. 15 då) så drog de sig tillbaka. Min fråga är, om jag inte lyckas få något sommarjobb, varifrån ska jag få pengar?? Vad blir min inkomst? Har jag rätt till någon slags ersättning från fk eller nåt? Vet att när jag för några år sen stod arbetslös och var med i arbetsförm. fick ersättning först efter jag varit arbetslös i 3 mån. Då hade jag sparpengar att leva på men inte denna gången:( jag har lite lätt panik över detta vilket kanske är förståeligt.
    Fyller 24 i juli ifall det gör någon skillnad...

• Svar på tråden Arbetslös och gravid, inkomst?
  • aj 378

Du kommer ha samma mammapeng som med första barnet eftersom du blev gravid inom ett år och nio månader

• Tretton

Ja, det har jag förstått och det känns ju bra! Men mitt största bekymmer är dessa tre mån i sommar mellan juni-aug INNAN bebis kommer.

• Clotilda

Alfakassan kan du söka. Är inte mycket pengar förstås. Sen kan du ta ut föräldrapenning för kommande barnet två månader innan BF.

Svar på tråden Arbetslös och gravid, inkomst?