• Åsa 82

Sälja på tradera! Tips!

Tänkte fixa ett konto på tradera och sälja av lite gammalt skräp.

Vill höra era erfarenheter från att sälja på tradera. Tips att tänka på?

• Svar på tråden Sälja på tradera! Tips!
  • Vickan I

Vad menar du med skräp? Om det verkligen är skräp så är det inte värt mödan med att kolla att småsummorna kommer in, paketera och posta.

• Nyfiken gul

En gyllene regel är :  Stora saker säljs bäst på Blocket, (  cyklar, bildelar, möbler) Mindre saker säljs bäst på Tradera. (kläder, prydnadssaker, porslin, dvd-filmer osv) 

Så fundera vad du har för saker att sälja. 

Skriv alltid så mycket som möjligt om varan,  fota ur så många vinklar som möjligt, tydliga bilder. Skriv alltid ut alla eventuella defekter . Sätt ett vettigt pris eftersom det är budgivning. 

titta gärna i förväg på andra liknande varor vad dom skriver om dom och vilka priser dom har och hur auktionerna verkar gå.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

Och det du säljer ska givetvis vara något du själv skulle köpa. 

något du anser är skräp eller något du egentligen vill kasta säljer man ALDRIG.

Folk som säljer allt för trasiga saker eller prylar ingen vill ha får oftast bara negativa omdömen. Undvik det.

och nej allt kan inte säljas på tradera.   

• Åsa 82
    Vickan I skrev 2013-05-27 21:46:57 följande:
    Vad menar du med skräp? Om det verkligen är skräp så är det inte värt mödan med att kolla att småsummorna kommer in, paketera och posta.

Det är lite diverse, gamla böcker, porslin, gammal kaffeservis och även lite små prylar.

Tänkte att om jag ändå ska lägga upp de andra sakerna så kanske det inte är ett jättestort extra arbete att även lägga upp lite mindre saker?

Vad kostar det ungefär att posta?   
  • Vickan I

Nu för tiden kostar väl alla annonser på Tradera oavsett om varan säljs eller ej? Gamla böcker brukar inte ens Myrorna och liknande vilja ta emot.

• Nyfiken gul
    Åsa 82 skrev 2013-05-27 21:55:08 följande:

Det är lite diverse, gamla böcker, porslin, gammal kaffeservis och även lite små prylar.

Tänkte att om jag ändå ska lägga upp de andra sakerna så kanske det inte är ett jättestort extra arbete att även lägga upp lite mindre saker?

Vad kostar det ungefär att posta?   
    du betalar en viss procent av det du säljer varan för, det är din avgift för själva "annonsen". 
    Du får faktura via mail.  
    Det står mer info när du börjar skapa en auktion.

• Åsa 82
    Nyfiken gul skrev 2013-05-27 21:51:06 följande:
    En gyllene regel är :  Stora saker säljs bäst på Blocket, (  cyklar, bildelar, möbler) Mindre saker säljs bäst på Tradera. (kläder, prydnadssaker, porslin, dvd-filmer osv) 

Så fundera vad du har för saker att sälja. 

Skriv alltid så mycket som möjligt om varan,  fota ur så många vinklar som möjligt, tydliga bilder. Skriv alltid ut alla eventuella defekter . Sätt ett vettigt pris eftersom det är budgivning. 

titta gärna i förväg på andra liknande varor vad dom skriver om dom och vilka priser dom har och hur auktionerna verkar gå.

Tack för tipsen!
  • Vickan I

Beror helt på storlek och vikt av paketet. Du kan gå in på posten, schenker och liknande för att läsa. Men frakten betalar köparen oftast.

• Åsa 82
    Nyfiken gul skrev 2013-05-27 21:53:08 följande:
    Och det du säljer ska givetvis vara något du själv skulle köpa. 

något du anser är skräp eller något du egentligen vill kasta säljer man ALDRIG.

Folk som säljer allt för trasiga saker eller prylar ingen vill ha får oftast bara negativa omdömen. Undvik det.

och nej allt kan inte säljas på tradera.   

Det är egentligen inget skräp, bara sådant som inte passar min smak.

• Nyfiken gul

Tips från en bokmal :  Böcker kan endast säljas om det är något som folk verkligen verkligen vill ha. Tex en känd författare (Margit Sandemos serie om Sagan om Isfolket tex är det många som vill ha) . Böcker som avhandlar ett särskilt ämne, böcker i en särskild serie som folk samlar på,  eller på annat sätt kan vara intressant för en köpare. 

Gamla snuskromaner från Jackie Collins, deckare i dussintals , Harlequin-förlagets böcker  osv är i regel inte intressanta.
    Dvs böcker du kan köpa på loppis för en 5:a kassen går inte att sälja på tradera.

• snedtak
    Nyfiken gul skrev 2013-05-27 22:10:04 följande:
    Tips från en bokmal :  Böcker kan endast säljas om det är något som folk verkligen verkligen vill ha. Tex en känd författare (Margit Sandemos serie om Sagan om Isfolket tex är det många som vill ha) . Böcker som avhandlar ett särskilt ämne, böcker i en särskild serie som folk samlar på,  eller på annat sätt kan vara intressant för en köpare. 

Gamla snuskromaner från Jackie Collins, deckare i dussintals , Harlequin-förlagets böcker  osv är i regel inte intressanta.
    Dvs böcker du kan köpa på loppis för en 5:a kassen går inte att sälja på tradera.

Det beror kanske vad man har för smak. Men jag har lyckats sälja helt ointressanta böcker (enligt mig) av relativt okända författare. En del har tagit ett tag, men eftersom man får ha ett visst antal oavslutade auktioner per månad får de ligga kvar. Då och då dyker det upp någon som vill ha det jag säljer.

Jag vill poängtera att jag i första hand inte säljer för pengar så på de svårsålda objekten sätter jag priset till en femma eller så. Jag tycker mest det är roligt om mina saker kan komma någon annan till nytta.
  • Nyfiken gul
    snedtak skrev 2013-05-27 22:18:28 följande:
    Det beror kanske vad man har för smak. Men jag har lyckats sälja helt ointressanta böcker (enligt mig) av relativt okända författare. En del har tagit ett tag, men eftersom man får ha ett visst antal oavslutade auktioner per månad får de ligga kvar. Då och då dyker det upp någon som vill ha det jag säljer.

Jag vill poängtera att jag i första hand inte säljer för pengar så på de svårsålda objekten sätter jag priset till en femma eller så. Jag tycker mest det är roligt om mina saker kan komma någon annan till nytta.
    jo men precis. Det är det jag menar.  Dussinförfattare brukar inte vara så eftertraktade, dom finns att få tag på vilken loppis som helst i princip gratis.

Har man däremot en bok som skrivits av en författare man knappt kan googla på så brukar den hittas av nån intresserad .
Svar på tråden Sälja på tradera! Tips!