• Hybr1d

    Är rädd för att mitt barn är utanför, hur vet man?

    Har en dotter som ska börja tvåan efter sommaren. När jag brukade lämna henne till skolan när hon gick i förskolan såg jag att hon ofta blev stående på skolgården och ingen lade märke. Gjorde ont i magen att se, jag pratade med rastvakterna och fröknarna och de sa att när jag gått ur sikte började hon leka med någon.

    Har nästan hela tiden haft på känn att det är något som inte känns okej men när jag frågat skolpersonal om det är okej har jag fått till svars att det är så. Det är bara ett barn i hennes klass som brukar fråga om de ska leka praktiskt taget. Alltså som frågar tillbaks. Min dotter (eller så hjälper jag till) brukar fråga olika barn och de säger förvisso inte nej men frågar heller inte tillbaka. Vi bor precis bredvid skolan och min dotter brukar gå själv till skolan nu för det mesta. Idag var jag ändå med för jag skulle lämna lite saker till fröken - hon stod ensam på skolgården fortfarande när jag kom tillbaks ner. Gick fram och frågade om det inte fanns någon där hon ville leka med och hon sa nej hon tyckte det var kul stå ensam och när jag pushade det lite till blev hon upprörd och gick. Det är väl ingen som vill stå ensam på skolgården  

    Jag vet inte alls vad jag ska göra för min dotter säger att allt är bra i skolan hela tiden. Även om hon ibland är ledsen/arg när hon kommer hem får jag inte ur henne ett ord. Jag såg kompisar hon har lekt med nyligen gå rätt förbi när hon stod där, tittade ju inte ens på henne. Måste börja följa med henne varje dag eller sätta så att hon är på frukost på fritids tror så att hon hinner hitta någon leka med innan. När jag pratade med fröken häromdan att Linn inte alltid verkat så glad (T.ex. sagt "världens sämsta skola" och såna saker - INGEN har informerat mig om detta, förbannelse då..) men att hon nu ändå verkar bättre och inte bara går och håller en fröken i hand (ingen har heller sagt detta till mig..).

    Har någon tips eller råd för vad jag kan göra? Vore väldigt tacksam för råd.

  • Svar på tråden Är rädd för att mitt barn är utanför, hur vet man?
  • Hybr1d

    Jag tycker vi bjuder hem ofta, jag brukar uppmuntra dottern också att komma på någon hon skulle vilja leka med och vill hon inte fråga själv så frågar jag! 

  • puss

    Okej... Kan du följa med henne fram till nån kompis då, när du lämnar?
    Typ Kom så kollar vi om Elsa är här, och liksom putta in din dotter i leken?

  • Hybr1d

    Jag försökte det idag till exempel, jag såg att en tjej hon ofta leker med var inne och klädde på sig och frågade om vi inte kunde gå in och hämta henne men då ville hon inte. Jag tror att min dotter tycker det är rätt svårt att just gå fram och fråga. Tror det kanske vore bättre om hon får vara till frukost - kan tänka mig det blir mer naturligt hitta någon då att följa med ut. 

  • kaffe

    Min syster hade lite samma problem med sin lilla tjej när hon gick i 2:an. Hennes bästis flyttade utomlands och efter det blev utanför. Hon var som din dotter och sa att allt var bra, men var oftast ensam på skolgården.

    De hjälpte inte  att prata med skolan. Dom konstaterade det som min syster redan visste, att jo hon var ju ofta ensam på rasterna. Personalen på skolan gjorde inget för att få med henne i gemenskapen. Egentligen blir jag riktigt irriterad på dom som jobbar i skolvärlden, när dom ser en sån här sak, men inte agerar. När dom är så små är det inte särskilt svårt att få med alla barn i lekar om man vill. Tyvärr vill dom flesta vuxna inom skolan hellre sitta på sina arslen och fika än att engagera sej i barnen också på rasterna. 

    Min syster löste dotterns utanförskap genom att själv engagera sej till 110% under en tid. Hon bjöd hem alla tjejer i klassen på pyjamas- och filmparty, ordnade grillning och kurragömma med hela klassen i skogen en dag under helgen.   Tog med sej barnen (oftast tjejerna i klassen) på olika aktiviteter som till parken med gemensamma lekar, till lekland etc.. etc.  

    I början var dottern lite blyg men efter några planerade sammankomster med klasskompisarna tog dottern mer och mer plats. Så småningom var hon en i gemenskapen. Numera är hon aldrig ensam på skolgården längre. Det största problemet numera är att det alltid är en hög med barn som vill följa med hem och leka efter skolan varje dag. Men jämfört med hur det var innan så är det ett ganska angenämt problem.

     

  • Hybr1d

    Jag tänker också så, att det är inte så svårt att få med tjejerna i gemenskapen om man bara vill, faktiskt. Jag tänker ställa mer frågor nu och har redan ändrat schemat så hon är med på fritids redan på morgonen och slipper komma till en full skolgård. Har sjukt dåligt samvete som låtit henne gå själv till skolan mycket denna terminen (vi bor nästan granne med skolan i ett litet samhälle). 

    Det är ju ett bra vis att göra det på! Jag ska se vad för något jag kan göra som är liknande. Vissa av barnen (speciellt tjejer) i min dotters klass har jag fått känslan av är sådana som nog gärna lämnar andra barn utanför. Sådana som vänder ryggen och går ifrån om de ser dem. 

    Önskar att vi bodde i en större lägenhet så större partyn var möjliga, har fått ha kalas hemma hos min mor. Studerar just nu så vi har inte haft råd att flytta större. 

  • kaffe
    Hybr1d skrev 2013-05-28 10:30:36 följande:
    Jag tänker också så, att det är inte så svårt att få med tjejerna i gemenskapen om man bara vill, faktiskt. Jag tänker ställa mer frågor nu och har redan ändrat schemat så hon är med på fritids redan på morgonen och slipper komma till en full skolgård. Har sjukt dåligt samvete som låtit henne gå själv till skolan mycket denna terminen (vi bor nästan granne med skolan i ett litet samhälle). 

    Det är ju ett bra vis att göra det på! Jag ska se vad för något jag kan göra som är liknande. Vissa av barnen (speciellt tjejer) i min dotters klass har jag fått känslan av är sådana som nog gärna lämnar andra barn utanför. Sådana som vänder ryggen och går ifrån om de ser dem. 

    Önskar att vi bodde i en större lägenhet så större partyn var möjliga, har fått ha kalas hemma hos min mor. Studerar just nu så vi har inte haft råd att flytta större. 
    Det behöver inte kosta så mycket. Samla barnen i en park eller i skogen, ta med grill och be barnen ta med egen korv att grilla. Lek kurragömma eller någon annan lek. 

    Köp en film, finns för runt 50-lappen. Lägg ut madrasser på golvet. Poppa popcorn och köp en påse chips. Mer behövs inte. Det behöv inga jätteutrymmen för att ställa till med lite kalas för barnen. Dom bryr sej inte. 

     
  • RakPedagog

    En bra sak man kan göra som förälder är att tillsammans med föräldrar och barn i klassen göra en gemensam aktivitet. Då ser barnen hur ni vuxna umgås och det blir lättare för barnen med

  • Tulipanen

    Hej

    Känner själv igen det här hos min dotter,  Hon sa ofta att hon inte hade någon o leka med. Uppfatta att ingen ville leka på skolgården.  Fråga också personalen men de sa ibland säger hon att hon ville var själv och då ville inte de andra barnen störa när de fråga gång på gång. Fråga min dotter och sa hon att ville vara ensam för det blev för stojigt och hon kände sig yr sa hon.  Men ibland gick jag förbi skolgården och såg ibland att hon lekte för sig själv eller med någon yngre barn. idag går det lite bättre men hon förstår inte de sk lekkoderna mellan barn ibland, många barn vill bestämma över andra . Sökter sig till andra barn som inte i heller leker med andra barn så mycket , det blev för högljudigt sa hon. och har roligt några är pojkar och då blir hon retad av de andra.  Då drar hon sig undran dem ett tag, och jag har försökt att bjuda hem barnen men de i klassen får inte o så får de inte säger de men stämmer nog inte . konstigt men sant.

    Men bjöd hela klassen på kalas på ett lekland och de blev det lite bättre.

    Nu i trean är det lite bättre men visst det känns det i hjärtat. Hon leker bättre med pojkar, och hon är flickig men pojkar är snällare säger hon. leker med Barbie o så. Finns kanske något barn i närheten ibland behöver det inte var i klassen.

Svar på tråden Är rädd för att mitt barn är utanför, hur vet man?