• Anonym (Rädd)

Vad händer om jag blir uppsagd?

Hejsan! Jag är, som de flesta andra i dessa tider, rädd att bli uppsagd på grund av arbetsbrist på det företag som jag jobbar på. Om detta skulle inträffa, vad händer med mitt SGI då? Jag är nu föräldraledig och kommer skydda mitt SGI hela tiden antigen med föräldrapenning eller studiemedel. Jag vill gärna ha ett till barn så därför undrar jag vad som i så fall skulle hända med min föräldrapenning OM jag skulle bli uppsagd under föräldraledigheten (eller studietiden)? Med vänlig hälsning, Sara

• Svar på tråden Vad händer om jag blir uppsagd?
  • Försäkringskassan

Hej Sara!

Om du blir uppsagd under tid med föräldrapenning och barnet är under 1 år och du vårdar barnet är du skyddad i din sgi.

För att få fortsatt sgi skydd från barnets 1 års dag när det gäller rätten till sjukpenning och tillfällig föräldrapenning behöver man ta ut minst 5 hela dagar/v med föräldrapenning. (man kan blanda sjukpenningnivå/lägstanivå om det är uttaget 180 dagar enligt sjukpenningnivå).

Tar man ut mindre än 5 dagar/v och inte arbetar något /studerar med studiemedel/arbetslös förlorar man sin sgi för sjukpenning/tillfällig föräldrapenning. Dina dagar med föräldrapenning är fortfarande värda efter din sgi till dagen innan barnet blir 2 år.

Så länge man har full sysselsättning 5 hela dagar/v från barnets 1 års dag är man skyddad i sin sgi.

Här kan du läsa mer om hur man kan skydda sin sgi på sidan 4 Du kan behålla din sjukpenning.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (Rädd)

Om jag skyddar min SGI hela tiden, blir uppsagd, men tar ut 5 dagar i veckan eller har studie medel - får jag då samma SGI även med ett eventuellt syskon i framtiden? Dvs. Även efter regeln om att man ska bli gravid inom en viss tid? Spelar det roll för mitt SGI om jag får ett till barn om 1 år eller 10 år? Alltså om jag blir uppsagd, men skyddar mitt SGI hela tiden! Så tacksam för svar!

• Försäkringskassan

Hej!

När man skyddar sin SGI så får man föräldrapenning efter SGI, de gäller även för ett kommande barn.

Det spelar ingen roll om du får barnet inom ett år eller tio år så länge du skyddar din SGI under hela tiden.

Hälsningar

Johan, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen,

Det är två olika regler.
    Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du din föräldrapenning på samma nivå för det andra barnet också.

Planerar du inte att bli gravid inom ett år och nio månader från det att ditt tidigare barns föddes så gäller följande.

Så länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning på din tidigare sjukpenninggrundande inkomst. När ditt barn fyller ett år kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst. Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn.

Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks från ditt barns ettårsdag. Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du

inte arbetar alls och tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid studerar med studiestöd är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.  Det spelar ingen roll hur gammal barnet är. Är ditt barn till exempel 5 år och du blir arbetslös kan du skydda din SGI enligt ovan fram till att nästa barns föds. 

Hälsningar
    Jane, handläggare 
Svar på tråden Vad händer om jag blir uppsagd?