• Anonym (undrande)

Föräldrapenning och studier

Jag undrar hur det fungerar med SGI då jag försökt läsa mig till detta på FSK:s hemsida men inte blivit klokare direkt...
    Jag studerar för tillfället och har gjort det sen januari 2011. Innan dess hade jag en anställning från april-sista december 2010. Denna blev givetvis inte förlängd eftersom jag visste att jag kommit in i skolan och började alltså plugga typ 21 januari eller nåt liknande. 

Min fråga är nu om jag kan grunda min SGI på den inkomst jag hade under de 8 månader jag jobbade? Trots det lilla glappet på ca 20 dagar. Läste någonstans att  man då skulle varit tvungen att vara anmäld hos Arbetsförmedlingen under den tiden vilket låter sjukt då jag visste att jag skulle börja skolan inom några veckor.

Jag undrar även om det påverkas av att jag jobbar extra (på ett annat ställe) under mina studier.
  • Svar på tråden Föräldrapenning och studier
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du arbetade 8 månader innan du började studera och uppehållet var mindre än 3 månader mellan arbete och studier så hålls din SGI vilande under studietiden från tidigare anställning så länge du studerar med studiemedel från csn, och kan återfås när studierna avbryts eller upphör. Det arbete som du jobbar med vid sidan om studierna påverkar inte den vilande SGI:n utan kan fastställas om en studietids-sgi.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

• Anonym (undrande)

Ok, bara så jag förstått rätt: Blir jag gravid och tar studieuppehåll så är det högst troligt att min föräldrapenning kommer baseras på den inkomst jag hade på den anställningen under 8 månader?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Ja, under förutsättning att du studerar fram tills du föder barnet eller anmäler dig som arbetssökande om studierna upphör innan barnet föds.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

• Anonym (undrande)

Om man föder barnet på sommaren då när det är uppehåll mellan terminerna i utbildningen?

• Försäkringskassan

Hej!

Då beräknas föräldrapenningen på den vilande sgin( den inkomst du hade före studierna).

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

• Anonym (undrande)

Ok då är jag med. Men jag undrar över en sak i ert första svar, "och kan återfås när studierna avbryts eller upphör" - vad menas med det? Jag har ju avslutat den anställningen jag hade då pga jag började studera så jag kommer ju inte få tillbaks just den inkomsten när studierna avbryts (eller det är ju ett uppehåll bara).

• Försäkringskassan

Hej!

Om du direkt efter studierna får barn och tar ut föräldrapenning återtas din tidigare SGI. Eller om du skriver in dig på Arbetsförmedlingen (AF) din första arbetslösa dag direkt efter studierna. Då "skyddar" du din tidigare SGI som du hade före studierna, SGIn återtas då under tiden du står som arbetssökande.

Den tiden man är studerande med studiestöd eller studielån eller är inskriven som arbetssökande på AF är överhoppningsbar. Försäkringskassan går då tillbaka och tittar på vilken inkomst du hade före studierna eller inskrivningen på AF. Samma ska gäller efter studierna. 

Hälsningar
    Clara, handläggare 

Svar på tråden Föräldrapenning och studier