• lindaa89

Onda sammandragningar vecka 29 prematur födsel?

Jag har sedan 1 och en halv månad tillbaka haft en hel del sammandragningar. De har slutat när jag satt mig ner och vilat en stund och dom har inte gjort ont utan livmodern har bara blivit hård och dragit ihop sig. Jag har hört att det är vanligt och livmoderns sätt att träna inför förlossningen. Men i helgen började jag få sammandragningar i vilande tillstånd. Jag kunde ligga i solstolen och ha tagit det jätte lugnt och så fick jag sammandragningar, men de gav sig som vanligt efter en stund. Vaknade även på natten och kände att livmodern drog ihop sig. Sen i söndags kväll började sammandragningarna igen men jag hade då en annan känsla långt ner i magen. Det drog och gjorde lite ont. Ringde då till förlossningen och vi fick komma in. Dom satte på några saker på magen som visade bebisens hjärtljud och mätte mina sammandragningar. Jag hade inte öppnat mig något och livmodertappen var 5 cm. Efter några timmar där så började det avta och vi fick åka hem. Sen vaknade jag på natten och hade väldigt ont i magen men somnade om och på morgonen igår när jag vaknade började sammandragningarna igen fast jag bara låg kvar i sängen. Jag tänkte att det säkert kommer lugna sig som tidigare men när det hade hållit på från 7 till halv 12 och det gjorde ondare i magen än kvällen innan så ringde jag förlossningen igen. Vi fick komma in på en kontroll igen och de satte på grejerna på magen. Klockan halv 5 höll det fortfarande på och då fick jag en spruta med brikanyl för att få livmodern att slappna av. Sen låg jag kvar i två timmar till för att se att det slutade och fick sen åka hem. Jag hade fortfarande inte öppnat mig något. Fick med mig några tabletter som jag kan ta om det blir likadant igen och de vägrar ge med sig med vila.

Är bara i vecka 28+3. Jag tycker att jag har en väldigt låg mage också. Läste någonstans att någon hade förknippat det med för tidig födsel? Hon hade lagt sig med huvudet neråt igår när vi var inne också men kvällen innan låg hon med rumpan ner. Hon kanske ändrar ställning hela tiden jag vet inte. Finns det någon med liknande erfaranheter? Varför får jag såhär? Kommer jag att föda för tidigt?

• Svar på tråden Onda sammandragningar vecka 29 prematur födsel?
  • jagvill85

Hej,
    Jag har också haft sammandragningar sen ca 5 veckor tillbaka och är nu i v.31+4. Precis som du beskriver kommer de ofta i vila typ då jag ligger på soffan, vaknar upp på natten osv. Ibland också med en mensvärks liknande känsla men det är oftast ifall jag är trött och hungrig efter en arbetsdag.
    Fick kolla upp detta hos min gyn för ca 4 veckor sen. Han märkte då att min tapp var ca 2.7cm och lite mjuk men inte öppen. Blev då ordinerad att jobba 80% samt att ta magnesium fick också Adalat utskrivet att ta ifall SDrna blev starkare. Var på ny koll för 2 veckor sen och tappen hade inte förändrats trots (enligt mig) lika mkt SD som tidigare. Skall nu på koll nästa vecka igen. Min gyn ville iaf att jag skulle ta det lugnt eftersom min tapp är lite kortare än normalt (har blivit koniserad) samt att undvika sex.

Min lilla/lile har legat med huvudet neråt sen flera veckor tillbaks men min gyn verkar inte tycka att det är nåt problem. Min mage har också flyttat sig nedåt under de senaste veckorna men tror att det beror på att bebis blir tyngre.

Tror hursomhelst att det är viktigt att man vilar så fort man känner sig trött samt att man regelbundet kollar att SD inte har någon inverkan på tappen.

Jobbar du fortfarande 100%? 

• jagvill85

TIllägger att i landet var jag bor går man inte till en barnmorska utan endast till en gynekolog/förlossningsläkare. 

• Babymammy

Hej..

Jag har också haft mycket sammandragningar och fick i vecka 21 åka till gyn och få Bricanyl för att stoppa dem. Då hade min tapp minskat från 5 cm till 3,2. Sen dess har jag haft sammandragningar varje dag , ibland mer och ibland mindre. Brukar ta 2 Alvedon när det blir som mensvärks smärta.

Är nu i vecka 34 och sist jag kollade tappen va den 2,8 cm. Men har vant mig med alla sammandragningar..

Får se när bebis dyker upp sen :)

Min läkare sa att man ska ta Alvedon och vila vid onda sd och om det inte gått över på 2 timmar bör man

Svar på tråden Onda sammandragningar vecka 29 prematur födsel?