Onda sammandragningar vecka 29 prematur födsel?
Jag har sedan 1 och en halv månad tillbaka haft en hel del sammandragningar. De har slutat när jag satt mig ner och vilat en stund och dom har inte gjort ont utan livmodern har bara blivit hård och dragit ihop sig. Jag har hört att det är vanligt och livmoderns sätt att träna inför förlossningen. Men i helgen började jag få sammandragningar i vilande tillstånd. Jag kunde ligga i solstolen och ha tagit det jätte lugnt och så fick jag sammandragningar, men de gav sig som vanligt efter en stund. Vaknade även på natten och kände att livmodern drog ihop sig. Sen i söndags kväll började sammandragningarna igen men jag hade då en annan känsla långt ner i magen. Det drog och gjorde lite ont. Ringde då till förlossningen och vi fick komma in. Dom satte på några saker på magen som visade bebisens hjärtljud och mätte mina sammandragningar. Jag hade inte öppnat mig något och livmodertappen var 5 cm. Efter några timmar där så började det avta och vi fick åka hem. Sen vaknade jag på natten och hade väldigt ont i magen men somnade om och på morgonen igår när jag vaknade började sammandragningarna igen fast jag bara låg kvar i sängen. Jag tänkte att det säkert kommer lugna sig som tidigare men när det hade hållit på från 7 till halv 12 och det gjorde ondare i magen än kvällen innan så ringde jag förlossningen igen. Vi fick komma in på en kontroll igen och de satte på grejerna på magen. Klockan halv 5 höll det fortfarande på och då fick jag en spruta med brikanyl för att få livmodern att slappna av. Sen låg jag kvar i två timmar till för att se att det slutade och fick sen åka hem. Jag hade fortfarande inte öppnat mig något. Fick med mig några tabletter som jag kan ta om det blir likadant igen och de vägrar ge med sig med vila.
Är bara i vecka 28+3. Jag tycker att jag har en väldigt låg mage också. Läste någonstans att någon hade förknippat det med för tidig födsel? Hon hade lagt sig med huvudet neråt igår när vi var inne också men kvällen innan låg hon med rumpan ner. Hon kanske ändrar ställning hela tiden jag vet inte. Finns det någon med liknande erfaranheter? Varför får jag såhär? Kommer jag att föda för tidigt?