AlexO skrev 2013-10-21 04:41:26 följande:
Jag hade det och vägrade gå till tandläkare, blev ett jävulskt tryck fick ont i hela käken och slutade med att det blev nån slags varbvöld. Var en rotfylld tand som lagats flera gånger. Slutade med att när jag satt på MC donalds så bet jag lite för hårt och tanden sprack i 4 delar, det var INTE skönt och jag fick vänta i 12 timmar på att komma till tandläkaren som egentligen bara behövde plocka bort bitarna efter att ha bedövad och dra ut sista roten som satt fast. Så om du inte vill uppleva nått sånt bör du gå till en tandläkare ;) De kan ge premedicinering i form av lugnande om du är rädd och jag har opererat andra saker i munnen och det gick jättebra, inte alls lika läskigt som man kan tro. Hade enorm tandläkarskräck förr men den har jag lyckats "bota" genom terapi :)
Håller med till fullo, premedicinering är en gudagåva när det kommer till tandbehandlingar. Om jag råkade ut för detta idag hade jag sökt mig till en endodontist som kunde söva ner mig faktiskt. Ingen helnarkos, men en sk twilightnarkos som också gör så att man är helt sövd och minns ingenting men försvinner snabbt när man är klar ( har gjort en sån en gång under en annan operation och det var fantastiskt)
Det är så onödigt att behöva lida sig igenom dessa procedurer när det inte behövs. Idag hade jag även bett om lugnande, typ valium, att få ta kvällen innan ingreppet så jag slapp få insomnia och våndas och vrida och vända på mig hela natten utan att få sova.