• Giliii

Snälla hjälp mig

Jag har ett problem..
    För några månader sen började jag på ett nytt jobb, fick tjänsten pga att personen innan mig blivit gravid och där med blivit uppsagd, givetvis sa aldrig chefen att det var därför hon fick gå, men alla andra på jobbet hävdar att det var så. Jag har provanställning fram till september, är gravid i vecka 18 och är livrädd för att berätta för chefen..
    Imorgon har jag möte med chefen som jag själv bad om idag, och imorgon ska ja fan ta mig i kragen och berätta, men hjälp mig, hur ska jag lägga fram det? Vill ju verkligen inte bli uppsagd för att jag är gravid.. Är rädd för att det ska bli en massa skitsnack, att jag går och blir gravid under provanställning.. känner mig just nu as kass.. vet att jag egentligen bara borde vara lycklig.. :/ Dom som tycker att jag är löjlig som bara inte berättar kan ju strunta i alla skriva nått för det vet jag redan att jag är.
    Hur ska jag berätta? Kommer va jävligt nervös imorgon !!!! 

• Svar på tråden Snälla hjälp mig
  • Jacqueline

kanske börja samtalet med att fråga om det som det skvallras om är sant?
    Många gånger ligger det mycket mer bakom en uppsägning än det som sägs bland dom anställda som blir kvar.

• Niju

Man kan väl anmäla någonstans om det skulle hända?
    Han kan inte sparka utan riktig anledning...
    Jag skulle spelat in mötet, börjat med att fråga om min framtid där om vad han tycker om mitt jobb etc. sen skulle jag berätta om bebisen. Om allt han sagt är positivt och han sen helt plötsligt bestämmer sig för att sparka mig finns där bevis på att graviditeten påverkade hans/hennes beslut....

• Sunnevia

Ja, spela in samtalet! Bra idé. Du har lagen på din sida. Chefen måste komma med mycket bra anledningar för att inte låta dig fortsätta efter provanställningen. Annars kan du anmäla till DO! www.do.se

LYCKA TILL!

• Sunnevia

Hej igen!

Klippt från DO:s hemsida:

Exempel på missgynnande

Om din chef ger dig sämre arbetsuppgifter eller omplacerar dig till ett sämre jobb efter din föräldraledighet. Om en personalchef avbryter din provanställning avbryts på grund av att du vill vara eller antas vilja vara föräldraledig 
  • Giliii

blev uppsagd från och med idag pga " hon har inte råd att ha kvar mig" sån bullshit.. men kan inte bevisa att det är för att jag är gravid! Är så arg nu :/

• Giliii

Har pratat med facket, men det finns inga kollektiv avtal på mitt jobb, vilket gör det hela så mycket svårare :/

• kubic

Är det en provanställning behöver de inte ge någon anledning för att säga upp.. Jag blev utsagd för att "jag inte mådde bra av att pendla". Enligt dem alltså, jag tyckte inte att det var jobbigt. Så ah, det krävs ingen vettig anledning för att få igenom det.

• Sunnevia

Men enligt facket får en ju inte avbryta en provanställning pga förväntad föräldraledighet... Men det kanske är svårt att bevisa. Hör av dig till DO tycker jag! Lycka till!

• Sunnevia

Jag menade enligt DO och inte enligt facket... Diskrimineringslagen gäller alla och inte bara de som har kollektivavtal!

Svar på tråden Snälla hjälp mig