• Anemone

Samsovning - hur fungerar det praktiskt med krypande bebis?

Jag har en dotter på 8½ månad som jag ammar varannan timme nattetid och vissa nätter ibland är det varje timme. Hon sover i spjälsäng intill min säng. Händer någon gång ibland att hon sover 3-4 timmar i sträck men det är inte ofta.

Det man hör är "samsov med bröstet framme så behöver du inte vakna" Men hur går det till? 
    Från början vågade jag inte samsova pga risken att hon skulle bli klämd eller för varm. Hände att jag slumrade till lite om jag liggammade dagtid. Vågade inte slappna av och var helt bort bortdomnad i kroppen. 

Skulle inte känna mig så bekväm nu heller men nu är främsta skälet mest att min dotter är snabb och kryper och klättrar. Skulle hon få sova bredvid mig skulle hon säkerligen ramla ner på golvet eller klättra upp på sängbordet och ramla därifrån.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-28 22:33
    Att lägga en kudde eller dyligt som hinder skulle inte fungera då hon är väldigt klättrig och skulle inte låta det hindra hennes klättring/krypning.

• Svar på tråden Samsovning - hur fungerar det praktiskt med krypande bebis?
  • Pleco

Ställ sängen med ena bredsidan mot en vägg, gäller att du har fotgavel förstås, så att hon måste krypa över dig om hon ska ner. Eller lägg madrassen direkt på golvet.

• Flickan och kråkan

Har samsovit med två barn i flera år. Inga olyckor. Man fallsäkrar och lär dem tidigt att backa ner från sängar, soffor o.dyl. Vi organiserar sängarna så att enda vägen ner i golvet är vid fotändan.

• Anemone
    Pleco skrev 2013-05-28 22:34:42 följande:
    Ställ sängen med ena bredsidan mot en vägg, gäller att du har fotgavel förstås, så att hon måste krypa över dig om hon ska ner. Eller lägg madrassen direkt på golvet.
    Har ingen fotända och även om jag hade så räcker ju inte min ben ända ner, dessutom sover jag hopkrupen med böjda ben.
  • cloudberry79
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-28 22:37:01 följande:
    Har samsovit med två barn i flera år. Inga olyckor. Man fallsäkrar och lär dem tidigt att backa ner från sängar, soffor o.dyl. Vi organiserar sängarna så att enda vägen ner i golvet är vid fotändan.
    Samma här, samsover med en tiomånaders just nu och har en femåring som sover på egen säng bredvid vår. Vi har satt sängen i ett hörn och har spjälsängen som fallskydd i fotändan.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Paninaro

Min yngsta dotter ramlade ner från sängen när hon var lite mer än ett halvår.
    Förmodligen har hon krupit ned till fotändan och puttat ner kuddarna som låg där. Tack och lov landade hon ju mjukt eftersom kuddarna hon puttat ned låg på golvet.

Hon sov så förskräckligt dåligt det första året och jag var konstant trött så det var förmodligen därför jag inte vaknade när hon kröp iväg. Inga fler incidenter har i alla fall skett efter det trots att hon också är extremt klättrig på dagarna.

Äldsta dottern har vi också samsovit med och där hände aldrig något. Å andra sidan var hon inte lika tidig med att krypa så hon förstod att hon skulle klättra ner för sängen när hon väl kunde krypa ur den.

• Klycka

Vi har tagit bort benen på sängen så att resårbottnen står direkt på golvet, sonen har krypit ut några gånger men då det bara är ett par dm högt har han börjat lära sig lite olika stilar att ta sig ner på morgonen

• Dr Mupp

Ställ sängen i ett hörn och lägg en madrass på golvet på den sidan som inte är mot väggen. Lär barnet att krypa ner med fötterna först. Våra lärde sig det väldigt tidigt. Sen är det inte farligt för en krypbebis att falla ur en normalhög säng så länge det inte finns en massa skit på golvet.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • straw2008

Nu blir det ramaskri men alla vill elelr kan kanske inte möblera om eller köpa ny gavel/säng för att kunna samsova? Vi lärde våra barn tidigt att backa ner från sängen. Men det ÄR svinjobbigt då de börjar krypa, förr elelr senare ramlar de ju alltid ner åt något håll (enligt min erfarenhet). Varför ammar du ett så stort barn en gång i timmen ? Sjukt i mina öron.

I kinamockaskogen.....
  • Pippilångstrump

Har samsovit med 3 från start. Men du märker ju om barnet vaknar, sedan varför skulle bevisen vilja krypa iväg från mamma och spec en mysig och god tutte?
    Min dotter är 3 mån, kan rulla men gör det inte i sömnen tex och vill alltid ligga nära.

Och du kan ställe sängen mot väggen

• Dr Mupp
    straw2008 skrev 2013-05-29 08:53:36 följande:
    Nu blir det ramaskri men alla vill elelr kan kanske inte möblera om eller köpa ny gavel/säng för att kunna samsova? Vi lärde våra barn tidigt att backa ner från sängen. Men det ÄR svinjobbigt då de börjar krypa, förr elelr senare ramlar de ju alltid ner åt något håll (enligt min erfarenhet). Varför ammar du ett så stort barn en gång i timmen ? Sjukt i mina öron.
    Vad är det för sjukt med att amma efter efterfrågan?  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Samsovning - hur fungerar det praktiskt med krypande bebis?