• Rebecca86

Vad är det jag fått i mitt ansikte?!

Jag är i vecka 15 och har den senaste tiden fått så konstiga "utslag" eller vad jag ska kalla det för i ansiktet. Det är som röda fläckar, ganska stora på kinderna.
    Jag har aldrig haft problem med finnar osv förut utan har haft turen o ha en ganska "fin" hy (blir lätt torr men annars inga problem).
    Har detta nåt med graviditeten o göra? Kan man få såna här "utslag" av det?

• Svar på tråden Vad är det jag fått i mitt ansikte?!
  • Krambanan

Det är ju mycket hormoner i svallning när man är gravid. Tror att det är helt normalt och det går nog över ska du se!

• Bembu

De eju en otrolig hormon omställning för kroppen.
    Upplever du obehag av dessa utslag kontakta bm eller läkare å rådgör.
    Har själv ingen erfaenhet av utslag, e i v 19, men tycker man inte ska gå runt å vara orolig eller ha obehag utan att prata med utbildad personal.

Troligen inget farligt men kan ju va skönt å ha ett namn på de.

Ha de bäst

• Rebecca86

Hm, ja det kanske.
    Fick lite panik när jag tittade mej i spegeln... ser inte klok ut!
    Och jag som ska till jobbet om 2 timmar!

• Uskus

Jag har fått röda prickar med lite ådernät runt på armar och ben, läste att det var normalt.

• Bembu

Prova täckstift om du har de hemma. Men de ska nog gå bra ska du se.

• Rebecca86

Hm, ja jag får nog kleta på lite täckstift... tänkte först att jag låter det "vila" men....
    jaja, såhär tänker jag då inte gå ut!

• Bembu

tvätta ordentligt rent me bara tvål i kväll/natt å låt de vila medans du sover.
    ska ju trivas med dig själv å specielt när man går ut.....

• Jozefin

Om fläckarna kommit plötsligt (senaste dygnet eller så) kan det vara värt att kolla upp så du inte fått en allergisk reaktion eller allergichock. Det måste i så fall behandlas, men troligtvis är det nog inget farligt.
    Jag är själv i vecka 25 och har fått mycket besvär med eksem under graviditeten, och jag har hört att många får extra mycket problem med hyn. Hoppas det löser sig för dig

Jozefin

• Rebecca86

Jozefin:
    Ja, jag har oxå hört att man kan få problem med hyn under graviditeten...
    Jag hinner inte kolla upp om det är någon allergisk reaktion... ska jobba, men.... jag kan ju se om det finns någon sjuksköterska på jobbet idag som kan kika på det.
    Tack för svaren!

• stellali

Hur ser utslagen ut? Kan du beskriva dem?

• Det blåa huset

Tvätta för allt i världen inte med tvål, det gör utslagen värre. Tvätta ansiktet en gång per dag, gärna på kvällen och använd bara vatten. Det är det bästa tipset jag har att ge.

• nelle87

kanske skulle kunna va rosacea (väldigt osäker på stavningen där..)
    min mamma har det och det är som det du beskriver, med röda fläckar speciellt på kinderna. vet inte exakt när hon fick det, men har för mej att jag hört att man kan få det i samband me graviditet..
    men annars är det kanske bara som alla säjer, hormonerna som spökar!

• Rebecca86

Stellali:
    Det är som röda stora kläckar har även fått små prickar, men det är inte finnar även om det påminner om en omogen finne...

• stellali

Ok, kliar de eller gör de kanske ont som en finne? Är de typ "såriga"?
    Har du bara i ansiktet?

• Hexx

kan vara finnar, rosacea, perioral dermatit, "hormon plitor" mm.
    Lägg ut en bild!

• Sonic

Jag har också aldrig haft problem med hyn men den blir lätt torr, men nu är jag rödflammig i ansiktet.....
    Pratade igår med en kompis som jobbar med kosmetik. Hon berättade att många gravida får rödliknande utslag/flammighet i ansiktet och att det inte är farligt men att det finns ansiktscremer som lindrar.
    Jag fick några prover från lumene som kommit ut med en ny kräm för torr och känslig hy som lätt blir röd.
    Så gå till en butik där dom är utbildade och be om hjälp.

• Ania

Har också sådana plitliknande utslag och är dessutom väldigt torr, på mig sitter det också på kinderna hade så även förra graviditeten i ungefär samma vecka som nu men sedan gick det över efter halva graviditeten och jag fick en jättevacker hy.

• marlene23

Jag har fått likadant och jag har alltid haft babyhud i ansiktet.. men det är väl som sagt för att hormonerna sprutar ut nu..

• Pelargonen

Jag har likadant! Röda utslag som påminner om finnar, särskilt runt munnen. Ser inte kul ut.

Svar på tråden Vad är det jag fått i mitt ansikte?!