• Sthlmsgirl

Hund i skärgården

Första dagarna i juli ska vi åka ut till skärgården i en vecka. Skärgården utanför Nynäshamn, Rånö. Vi har en liten dvärgspets på 3 år som ska följa med. Somrarna innan har han varit för liten och lite för okontrollerad men nu har han börjat sköta sig väl med inkallning och sånt. Så nu ska han med :) 
    Men eftersom det är första gången vi åker ut så här så står jag nu med lite frågeställning som jag hoppas någon kan svara på. Tidigare har vi bara varit i skogen runt om oss. Så det jag undrar: 
    - Hur gör man med fästingar? Finns det något bra fästinghalsband som ni kan rekommendera?
    - Vad är bra att ha med sig om hunden gör illa sig? Typ första hjälpen låda
    - Vi kommer bo på en ö där det har funnit väldigt många ormar, även ibland huggorm, hur ska man tänk över detta? Vad ska man göra om han blir biten?
    -  Vet någon vad som gäller i skärgården får hunden springa lös eller måste han vara kopplad hela tiden?
    - Har läst på Waxholm bolaget (båten vi åker dit med, Utö express, tillhör dom) att små hundar ska vara i bur. Han hatar bur och sitter hellre i knät som när man är på resande fot kan göra i flera timmar. Någon som har en liten hund, hur brukar ni göra?
    - Vad brukar ni packa ner till hunden? 

Ladda upp en bild på honom med tanke på om man behöver bur eller ej så ni ser storleken på honom. Han är en tysk dvärgspets så väldigt liten. 
    Hoppas någon kan komma med något svar! 

• Svar på tråden Hund i skärgården
  • GrodanHopp

Blir hunden ormbiten så är ska den till veterinär OMEDELBART! Den kanske inte verkar sjuk, men det kan gå riktigt fort och ge permanenta skador!

• Dexter dot com

Det finns bra fästingmedel på Apoteket men eftersom många hundar blir dåliga av dom så testa hemma så du inte sätter på det och hunden blir dålig långt från en veterinär.
    Ormbett betyder veterinärbesök i ilfart, bär hunden och ta er till vet för behandling omgående!!

Har du 100% inkallning så kan du ha hunden lös annars är det koppel som gäller. 

• hundhår

Hej, det finns något som heter skärgårdsveterinären annars får du leta upp numret till närmsta veterinär och lägga in det i mobilen - kolla deras öppettider så att du kan ringa dygnet runt till en veterinär om det händer något. Fräscha upp dina egna första hjälpen kunskaper du måste kunna lägga tassbandage eller hjälpa hunden om den sätter i halsen, på resor finns sällan snabb hjälp att få. Köp ett första hjälpen kit på ett djursjukhus och komplettera med en bra fästingplockare, canikur om hunden blir dålig i magen, flytande plåster i gele form perfekt till små sår tex under tassen skyddar mot bakterier och får det att sluta blöda, två bra hundskor om hunden skär sig på glas tex, en tratt ifall hunden vill slicka på tex en skadad tass. Jag använder frontline som är det mildaste fästingmedlet inte frontline comp. Jag har en 6 kg hund som inte har haft några biverkningar av det. Sätts på några dagar innan resan. Gällande om du måste ha bur eller inte så får du ringa bolaget och fråga, de kanske nöjer sig om du virar en handduk eller tröja runt så att hundhår inte flyger runt. Lägg ner ett extra koppel och ett extra halsband eller sele ifall det vanliga skulle gå sönder.

Svar på tråden Hund i skärgården