• apricos

    Större risk att få tvillingar med dubbelkur pergotime

    Min förra graviditet fick jag enkelkur med pergotime och blev gravid på tredje försöket med ett missfall i mellan. Nu ska vi försöka oss på ett syskon och jag fick en dubbelkur utskriven på en gång.


    Vet ni om det är större risk för tvillingar vid dubbelkur eller är det samma som vid enkel.

  • Svar på tråden Större risk att få tvillingar med dubbelkur pergotime
  • Nordanvinden08

    Det beror ju på hur du svarade med enkelkuren. Svarade du bra med den så förstår jag inte varför läkaren skrev ut dubbelkur... Du kan ju bli överstimulerad oxå vilket innebär att fler än 2ägg släpper... Då kan det ju bli ännu fler... Blir du kollad med vul så är det ju inga problem för då upptäcks det ju och då brukar man få sexförbud om det är för många, men ska du inte bli kollad så är det ju svårt att veta...
    Hoppas du blir gravid snart i alla fall! Själv kämpade vi i 3 år med första och över 3 med andra...
    Lycka till!

  • apricos

    Vi kämpade också i tre år med ettan, men det berodde mest på en del missfall och min PCO som jag inte fick en diagnos på förens efter 2 år :S ... men det är en helt annan historia.

    Förra gången blev jag nästan alltid gravid på första kuren men de slutade som sagt i en del MF så därför blev det ett par kurer men jag fick aldrig dubbel dos.

    Skulle så klart frågat läkaren på plats men tanken slog mig inte förens nu när man ska pilla i sig medicinen och man vet att det kan bli fler än ett ägg. Vill inte heller riskera att få stå över en gång pga överstimulering.

    Har försökt att få fram statistik men det är svårt att hitta siffror utöver tvillingfödslar pga pergo.

  • Alvia

    det är olika, jag har hållit på med dubbelkur i snart år utan att bli gravid. en jag känner till har tagit dubbelkur till och från i 10år men oxå det utan att bli gravid. Hon överstimuleras af en trippelkur.

    men när man äter medicin som ska hjälpa med fertiliteten finns det alltid en risk att det blir fler än ett barn. Vet inte med nån statistic. 


    ღ ♥ ღ Flicka född Juni 2008 ღ ♥ ღ Drömmer ღ ♥ ư
  • Nordanvinden08

    Har pco här med... Pergo fungerade inte för mig så jag fick ta puregon sprutor. Hade oxå mf och ma, inte kul... Hoppas det går fort för er nu!!! :)

  • Alvia
    Nordanvinden08 skrev 2013-05-30 11:35:12 följande:
    Har pco här med... Pergo fungerade inte för mig så jag fick ta puregon sprutor. Hade oxå mf och ma, inte kul... Hoppas det går fort för er nu!!! :)
    samma som används för insemination? fick du oxå sprutan som görde att ägget släpper?

    Pergo har funkat för mig för snart 6år sedan och då en enkel dos så detta börjar bli riktigt ledsamt =( 
    ღ ♥ ღ Flicka född Juni 2008 ღ ♥ ღ Drömmer ღ ♥ ư
  • apricos
    Nordanvinden08 skrev 2013-05-30 11:35:12 följande:
    Har pco här med... Pergo fungerade inte för mig så jag fick ta puregon sprutor. Hade oxå mf och ma, inte kul... Hoppas det går fort för er nu!!! :)


    Tack för omtanken, som "tur" har jag accepterat att det kanske bara blir ett barn för oss och jag är helt ok med det (till 80%)  men önskar mig ett syskon så klart.


    Jag får även ovitrelle i samband med pergo kuren. Trodde det var ett måste då PCO inte släpper iväg äggen. Men det finns säkert olika varianter. Har ni fått info om det är lättare eller svårare andra gången?

    Jag läste att ju äldre man blir desto lättare är PCOn att hantera och man kan till och med lyckas lättare på egen hand när man är över 30.

    Fick ni vänta ut mensen? jag är inne på andra månaden utan blödning, men antar att den dyker upp snart.... man vill ju bara sätta igång när man väl bestämt sig =)

  • Nordanvinden08

    Jag tog oxå ovitrelle för att släppa iväg dem. Mellan första och andra hade jag mitt ma och mf. Efter mitt mf så orkade varken jag eller mannen mer. Vi behövde pausa. Levde efter ägglossning pch BIM i flera år... Det tar på krafterna! Nästa steg vi talade med läkarna om var IVF. Då blev jag faktiskt gravid spontant! Vilket var en stor chock efter alla behandlingar! Dock trodde jag inte att jag skulle få behålla det... Kändes för bra för att vara sant... Men idag sitter mitt andra barn här framför mig:) Så jag håller tummar för er alla. Det är så sjukt jobbigt när man kämpar!!!
    Min läkare sa oxå att när jag blir äldre så kommer det gå lättare. Så vi får väl se om det blir fler. Behandlingar är jag klar med. Är nöjd med de jag har. Hoppas ni snart ser era efterlängtade plus!
    Kram

Svar på tråden Större risk att få tvillingar med dubbelkur pergotime