• Mollis

Vem "äger" en häck som gränsar av två tomter? Borde våra grannat frågat om lov?

Vi har nu bott i vårt hus i ca 2,5 år. Förra våren bestämde vi oss för att såga ner vår oxelhäck som gränsade ut mot gatan. Detta för att den hade blivit jättehög och var gles nedtill. Så vi ville låta den komma igen och förtäta sig. Samma häck gränsade också mot grannen, och de hade också samma häck ut mot gatan. Vi pratade då med grannen och berättade om våra planer och frågade ifall de ville behålla häcken mellan oss eller om de ville att vi skulle ta ned den också för att komma igen. De hade också funderat på att ta ner sin häck, så de tyckte det var ett bra förslag.

Vi sågade då ner vår häck och den gemensamma och tog hand om avfallet. Sedan sågade de ner sin och grävde också upp rötterna för där ville de sätta andra buskar. Efter ett tag började vår häck mot gatan skjuta massa nya fina skott, men den gemensamma fick inte någon fart. Då såg vi att de hade huggit lite i stubbarna och tagit bort bark (alltså förstört dem). Vi blev givetvis förvånade över detta eftersom vi trodde att vi kommit överrens om att den skulle få spira om. Sedan när vi varit borta en helg så såg vi att de hade planterat nya thuja-buskar mellan våra tomter. Då hade de inte grävt upp stubbarna, utan bara sågat ner dem lite till (strax över marknivå) och sen hade de planterat häcken på VÅR sida av den gamla häcken! Utan att överhuvudtaget fråga oss! På deras sida om den gamla häcken börjar deras altan, så där hade den inte fått plats. Problemet är att vi inte vet exakt var tomtgränsen går. Så det kan ju vara så att den gamla häcken har stått helt på deras tomt. Därför har vi inte vågat ifrågasätta. Men jag tycker ändå att det är lite dåligt att de inte frågade om det var ok att de planterade ny häck, och ifall det var ok med en thuja-häck. Vad anser ni andra? Vem äger egentligen en häck som gränsar mellan två tomter? Är det båda eller alltid bara en?

Vi har (och hade från början) i stort sett ingen kontakt med våra grannar, utan hejar bara när vi ser varandra. De är i 55-års åldern och har bott i sitt hus länge, medan vi är i 30-års åldern och är ganska nya husägare. Det känns här lite som att de anser att de har rätt att bestämma eftersom de har bott längre och är äldre...

• Svar på tråden Vem "äger" en häck som gränsar av två tomter? Borde våra grannat frågat om lov?
  • Whitetrash86

Vad jag vet så är det bara 1 som äger en häck/staket mellan 2 tomter. Kolla med era ritningar om vart gränsen går eller fråga grannen om dom vet.

• NollÅtta

Självklart skulle de ha frågat er - både OM ni ens ville ha en och vilken sort. Om ni inte ville ha en häck så får de ju sätta den så den endast står på deras sida.

• krompa

Kolla med kommunen. De har detaljplanering på alla områden och därifrån kan ni få mått på er tomt om ni inte har ritning hemma.

Vi har två häckar som angränsar mot 2 grannar. Den ena häcken är på grannens sida, den andra är på vår sida. Den häcken som är på vår sida ska bytas mot staket senare, men det är helt i samförstånd med den grannen. Vi planerar tillsammans och kommer betala staketet tillsammans.

• sextiotalist

Om de ska plantera en ny häck ska de göra det på sin tomt, inte på tomtgränsen (om ni båda inte är överens), själv hade jag fått (i alla fall inom hemmets fyra väggar) tokspel om en granne planterade en Tujahäck, de blir båda stora, fula och täta

• Mercurialis

Vem som äger häcken borde vara beroende av på vems sida tomtgränsen häcken står. Kommunen har ritningar över tomtgränserna.

Vi delar häck med två olika grannar. Den norra häcken är inte vår medan den södra står på vår sida av tomtgränsen. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • annaba

Det lilla jag kommer ihåg från när jag och ett ex bodde i villa så gäller att om träd/buskar verkligen står precis på tomtgränsen så krävs samförstånd mellan tomtägarna för radikala förändringar (t ex hugga ner/ta bort). Säger om ovan, ta reda på exakt var tomtgränsen går innan ni börjar med några större diskussioner med grannen. Ofta finns någon form av markeringar även på gamla tomter, ibland behöver man ta hjälp av kommunen eller i värsta fall Lantmäteriet för att ta reda på exakt hur sträckningen är.

Normalt sett så står dock en häck på någon av tomterna då du inte har rätt att plantera in på någon annans tomt. Att grenar och eventuellt rötter sen sträcker sig in på den andra tomten är ju snarare regel än undantag. En granne har rätt enligt lag att ta bort grenar/rötter som sträcker sig in på hans tomt och skapar problem även om planteringen finns hos någon annan, dock ska ägaren först ges tillfälle att åtgärda det innan man får gå lös med yxa/häcksax

• Mollis

Tack för svaren.  Vi har tyvärr inga ritningar på huset, men det verkar ju gå att få fram.

Jag skulle tro att den gamla häcken stod på grannens sida, men den nya har de nog satt precis i tomtgränsen eller lite in på vår tomt. Det är ju ingen katastrof i detta såklart. Det finns ju värre problem man kan ha... Jag är bara besviken på att de inte pratade med oss, utan bara körde på. Innan nedsågningen när vi pratade med dem så bestämde vi att vi skulle låta häcken spira om, och om den inte skulle ta sig så skulle vi plantera ny. Då pratade grannen om ligusterhäck, varpå jag instämde i att det kunde vara ett bra val. Någon thuja har aldrig varit prat om och det skulle jag inte välja själv. Dessutom har de satt buskarna väldigt glest, så om de ska växa ihop så kommer häcken behöva bli jättebred. Och varannan är gul, varannan grön (alltså olika sorter), vilket ser lite brokigt ut.

Lite skadeglädje kan jag dock känna i att vår häck har tagit sig jättefint, medan thuja-buskarna tagit mycket stryk av den långa vintern och det växlande klimatet så att buskarna är bruna längst ut... he he...

Svar på tråden Vem "äger" en häck som gränsar av två tomter? Borde våra grannat frågat om lov?