• Anonym (Bondmora)

vill bli bonde!

Hej!

Jag och min sambo bor redan sedan några år på landet och är väl vad folk i Stockholmsinnerstad skulle kalla för "bönder" Vi har katter, höns, häst och några får. Men bara som hobby, eller ja det är ju en livsstil.

Vi börjar dock mer och mer känna att vi kanske borde bli bönder på heltid. Alltså inte bara bo på landet med intressen som suger pengar ur hushållskassan utan att vi är bönder som kan försörja oss på bonderiet.

Vi vill inte ha köttdjur eller produktion för mejeriprodukter utan vi kan mer tänka oss stall med inhyrda hästar och sälja ved från egen skog, sälja hö. Osv.

Är det någon här som är bonde? Vad är det man tjänar pengar på? Och vad tjänar man inte på?
    Vi satsar ju inte på att bli rika utan att ha en gård som går runt och med vinst såklart, att vi är våra egen arbetsgivare och jobbar på egen gård, helt enkelt.

??

(är anonym för att folk i vår närhet inte ska snoka)

• Svar på tråden vill bli bonde!
  • Anonym (svårt)

Att gå med vinst är nästan omöjligt som lantbrukare/bonde..... Att gå runt blir inte lätt heller. De flesta som har lantbruk etc idag har ofta en stadig sidoinkomst. Kontakta LRF konsult - står i telefonkatalogen/eniro.se.

• Anonym (Bondmora)

Det är ju bedrövligt om det är så att man i Sverige inte kan försörja sig på att vara bonde...

• Batte

EU-bidrag:). 
    Inte tänkt tanken att köra på "event-marknaden" istället? Skytte, ridning, fiske och bad, mindre stugby, övernattningar för företag och privatpersoner.
    Tror tyvärr att bondelivet är svårt att dra runt ekonomiskt. 

• Anonym (svårt)
    Anonym (Bondmora) skrev 2013-05-29 14:35:02 följande:
    Det är ju bedrövligt om det är så att man i Sverige inte kan försörja sig på att vara bonde...
    Tyvärr är det den bistra verkligheten. Men LRF-konsult finns i hela Sverige. jag tycker du skall kontakta dom. www.lrfkonsult.se. De kan hjälpa dig med råd och tips. Det finns troligen massor du behöver veta som du inte ens tänkt på.
  • Anonym (Bondmora)
    Batte skrev 2013-05-29 14:35:46 följande:
    EU-bidrag:). 
    Inte tänkt tanken att köra på "event-marknaden" istället? Skytte, ridning, fiske och bad, mindre stugby, övernattningar för företag och privatpersoner.
    Tror tyvärr att bondelivet är svårt att dra runt ekonomiskt. 
    Jo men lite så har jag också tänkt, typ som turridning, barnkalas i "bullerbymiljö" och sånt men det ger nog mer extrapengar än en stadig inkomst.

Med för mycket med stugor att hyra ut och sådär då blir man ju mer hotellägare än bonde liksom.
    Men det är inte titeln bonde jag är ute efter utan att leva ett liv hemma på sin gård.
  • Anonym (svårt)

För det första måste du inventera vad du har. Därefter hur detta skall kunna generera pengar. Utöver det måste du göra en marknadsundersökning huruvida de idéer du har är efterfrågade. Det beror ju mycket på hur ni bor.

Har du två stugor att hyra ut på sommaren, á 3500 kr i veckan, så kan detta ge en väldigt bra inkomst. Under sommarmånaderna. Vad händer på vintern? Dessa skall vara självhushåll. Men städning etc får ni ju hålla på med då och då.

Odla vall. Sälja ensilage. Men det kräver både väldigt dyra maskiner och mantimmar.

Hästar: Tre hästar på turridning - finns underlag för det? Hur mycket måste hästarna gå per dag för att gå runt och gärna med vinst.

Idéer kan man ha. Men att leva på det - det blir svårare.

• Anonym (Bondmora)
    Anonym (svårt) skrev 2013-05-29 14:48:43 följande:
    För det första måste du inventera vad du har. Därefter hur detta skall kunna generera pengar. Utöver det måste du göra en marknadsundersökning huruvida de idéer du har är efterfrågade. Det beror ju mycket på hur ni bor.

Har du två stugor att hyra ut på sommaren, á 3500 kr i veckan, så kan detta ge en väldigt bra inkomst. Under sommarmånaderna. Vad händer på vintern? Dessa skall vara självhushåll. Men städning etc får ni ju hålla på med då och då.

Odla vall. Sälja ensilage. Men det kräver både väldigt dyra maskiner och mantimmar.

Hästar: Tre hästar på turridning - finns underlag för det? Hur mycket måste hästarna gå per dag för att gå runt och gärna med vinst.

Idéer kan man ha. Men att leva på det - det blir svårare.
    Det vi har nu är inget att driva jordburk på, vi skulle isåfall behöva flytta på oss. Och då behöver vi ju veta vad vi ska leta efter. Liksom, ska man leta skog eller åkermark. Bra en sån sak.
  • LinneaJosie

Det finns lite olika bidrag för viss typ av djurhållning och jordbruk. Typ att ha får på traditionell fäbodmark. Som någon skrev ovan, kolla med LRF :) Det går, men det är ju varken enkelt eller lukrativt.

• Anonym (svårt)
    Anonym (Bondmora) skrev 2013-05-29 14:55:42 följande:
    Det vi har nu är inget att driva jordburk på, vi skulle isåfall behöva flytta på oss. Och då behöver vi ju veta vad vi ska leta efter. Liksom, ska man leta skog eller åkermark. Bra en sån sak.
    Det är därför jag föreslår att kontakta LRF-Konsult. De har många många års erfarenhet. Det känns som om ni börjar från noll och då är det ett måste att verkligen söka kunskap hos dom som kan detta. Men man måste börja nånstans... och då kan man skriva ner en önskelista. "Jag vill arbeta heltid på min gård. Jag har detta och detta och detta. Vilken sorts rörelse kan jag driva på gården med de förutsättningarna?" Denna önskelista kan man ha framför sig när man söker råd.
  • Anonym (Bondmora)
    Anonym (svårt) skrev 2013-05-29 15:02:10 följande:
    Det är därför jag föreslår att kontakta LRF-Konsult. De har många många års erfarenhet. Det känns som om ni börjar från noll och då är det ett måste att verkligen söka kunskap hos dom som kan detta. Men man måste börja nånstans... och då kan man skriva ner en önskelista. "Jag vill arbeta heltid på min gård. Jag har detta och detta och detta. Vilken sorts rörelse kan jag driva på gården med de förutsättningarna?" Denna önskelista kan man ha framför sig när man söker råd.
    Ah men det är ett bra tips, måla upp ett fantasiscenario och utgå från det. Får ha husmöte med karln ikväll ;)
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Bondmora) skrev 2013-05-29 15:11:04 följande:
    Ah men det är ett bra tips, måla upp ett fantasiscenario och utgå från det. Får ha husmöte med karln ikväll ;)
    Ett fantasiscenario är verkligen inte något att rekommendera. Då kommer nog ingen ta dig på allvar. Fantisera har du inte råd med. Se till verkligheten istället.
  • Anonym (Landet)

För att kunna leva på lantbruk/skogsbruk måste man ha väldigt många djur,mycket skog och/eller specialinriktning som t.e.x gårdsbutik. De flesta bönder vi känner kan inte leva enbart på djuren,de har jobb vid sidan av,s.k månskensbönder. En lever på det,han har får,kanske runt 200 tackor. Småskalighet lönar sig tyvärr aldrig nuförtiden som det gjorde förr,det är därför många bönder lägger av och lantbruk läggs ner.

Men,men ge inte upp förrän ni rekat terrängen s.a.s,man vet ju aldrig vad ni kan hitta på just där ni bor och med de förutsättningar ni har! Vi har själva en dröm om at kunna leva på gården i framtiden,kanske med alpackor som bisyssla/inkomst. Tills vidare får vi nöja oss med skog vid sidan av plus lite får. De ger ingen inkomst,men mycket glädje. Glad Och håller marken öppen,bara det är mycket värt när så mycken mark växer igen idag.

• Batte

Nu tänker jag inte outa mig men där jag har sommarstuga har vi en bonde som "bytte bana". Han minskade betydligt i drift och gick över till "upplevelseindustrin". Och han har banne mej lyckats. Kombinationen "bondlurk med charm" och företagsevenemang har gått strålande. Han jobbar som fan men har lyckats behålla sitt lilla lantbruk genom att flytta fokus mot turism. Jag har hjälpt honom med att renovera en gammal lada som nu är på snudden till lyxhem, han trivs och familjen gläds med hans lilla framgång. Det är inte guld och gröna skogar (det har han iof redan) men det går. Och han planerar att utöka. Jag tror att lösningen ligger där. Upplevelser betalar folk gärna för. Men maten ska vara billig. Alltså läge för nytänk. Sveriges natur är faktiskt en guldgruva. Utnyttja den men gör det med hänsyn. 

• Anonym (--)

Det här med djur vet jag inget om. Men mina föräldrar äger en himlans massa skog som dom avverkar och säljer. Men det är inget dom kan leva på. Bägge har heltidsjobb vid sidan av samt massa timmar i skogen/vecka. Dom har inte in någon som jobbar för dom. Planterar, sköter själva. Men det är bara "semesterpengar" som dom säger.

• Batte
    Anonym (--) skrev 2013-05-30 00:11:04 följande:
    Det här med djur vet jag inget om. Men mina föräldrar äger en himlans massa skog som dom avverkar och säljer. Men det är inget dom kan leva på. Bägge har heltidsjobb vid sidan av samt massa timmar i skogen/vecka. Dom har inte in någon som jobbar för dom. Planterar, sköter själva. Men det är bara "semesterpengar" som dom säger.
    Nåja, att äga skogsmark är inte fy skam. i massor.

Semesterpengar för vissa är årslön för många. 
  • Anonym (frunsombetalar)

Lite tips från mig som är gift med en heltidsbonde då...

Skog är i allmänhet lättare att räkna hem än åker/betesmark. Byggnader och maskiner det som är minst lönsamt på sikt.

Tycker ni ska börja med att göra lite realistiska kalyler på olika alternativ. Då ser ni rätt snabbt vad som genererar inkomster och vad som är "fantasier". Annars är det lite svårt att ge generella råd om vilka verksamheter som är "bäst", utan det beror helt på vilken typ av fastighet ni hittar, var den ligger, vilka kunskaper och vilken tid ni kan lägga på företaget.

Det är inte många "bönder" som lever på inkomsterna från sina gårdar. Oftast jobbar en eller båda ute med annat för att lösa ekonomin. Kanske därför som centerpartiet är för månggifte? För att bönderna ska kunna ha fler fruar som försörjer dem?

För att kunna leva på hästar/hästfoder/upplevelser/boende så bör man kunna ta bra betalt och ha många kunder. Det innebär att man bör ligga "centralt" och leverera unika produkter som folk är beredda att betala för. Kort sagt maximera insatserna för maximerad utdelning.

Alternativet är att tjäna pengar på bulk - dvs stora arealer, många djur, även där är insatsen hög, och arbetsinsatsen likaså.

Eller till sist, alternativet att tjäna pengar på miljövård. Röjning/plantering i skogen, betesmarker och hotade djurraser kan ge lite inkomster.

Eller en kombination av alla tre.

Förstår din dröm, den har varit min med. Men som det ser ut i dag så finns inte ett öre att plocka ut ur företaget, och då har vi ändå dryga 200 ha skog, 100 ha bete/vall och 130 djur... Och som ekonom har jag verkligen vänt ut och in på hela verksamheten och testat alla möjligheter. Omsätter dryga miljonen varje år, och skattar fram en inkomst på ca 20 000 kr/månad. Dock är det inga pengar vi ser i verkligheten eftersom allt återinvesteras i företaget för att vi skall kunna fortsätta.

Lite input från min horisont. Fråga gärna om det är något du undrar.    

Svar på tråden vill bli bonde!