• Anonym (Mamma)

Låta femåring flyga ensam.

Behöver era åsikter. Jag har ett barn på fem år som bor hos mig större delen av tiden. Pappan har flyttat 70 mil bort och bor med sin sambo. Han har sedan han flyttade dit flugit ner och hämtat och lämnat barnet och vi har kört till flygplatsen och hämtat och lämnat. Detta har fungerat bra. Men nu tycker han att det blir alldeles för dyrt och tycker att barnet ska flyga själv. Jag tycker att barnet är för litet för att flyga själv. Mycket kan hända under flygturen. Barnet kan bli sjukt, planet tvingas mellanlanda osv.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Låta femåring flyga ensam.
  • Sweet life

Barn som flyger själva och är under en viss ålder har rätt till ledsagning. Jag flög från Stockholm till Gotland själv när jag var 5 år. Mamma lämnade mig på Arlanda till en ledsagare och moster hämtade mig på Visby flygplats av en annan ledsagare.

• Aylai
    Anonym (Mamma) skrev 2013-05-29 15:30:16 följande:
    Behöver era åsikter. Jag har ett barn på fem år som bor hos mig större delen av tiden. Pappan har flyttat 70 mil bort och bor med sin sambo. Han har sedan han flyttade dit flugit ner och hämtat och lämnat barnet och vi har kört till flygplatsen och hämtat och lämnat. Detta har fungerat bra. Men nu tycker han att det blir alldeles för dyrt och tycker att barnet ska flyga själv. Jag tycker att barnet är för litet för att flyga själv. Mycket kan hända under flygturen. Barnet kan bli sjukt, planet tvingas mellanlanda osv. Vad tycker ni?
    Det går jättebra. jag flög själv från att jag var 5 och då bytte jag till och med i stockholm. Jag har jättebra minnen från det och man blir väldigt väl omhändertagen. :)
  • SpanskaFlugan

Jag flög ofta till farmor som bodde utomlands när jag var liten. Bytte till och med flyg på Heathrow när jag var sex år. De har personal som följer en hela vägen fram till den som tar emot på andra sidan (och kollar id på den personen).

• Anonym (Mamma)
    Snultan skrev 2013-05-29 15:31:25 följande:
    Det finns ju personal som tar hand om ensamflygande barn.

Jo jag vet men det är ju fortfarande en helt främmande människa.
  • Sweet life
    Anonym (Mamma) skrev 2013-05-29 15:34:13 följande:

Jo jag vet men det är ju fortfarande en helt främmande människa.
    Jo, men om pappan tycker barnet kan flyga själv och du inte tycker det. Då får du antingen gilla läget, betala pappans biljett eller flyga själv med barnet.

Så enkelt är det.
  • Anonym (Mamma)
    Sweet life skrev 2013-05-29 15:35:16 följande:
    Jo, men om pappan tycker barnet kan flyga själv och du inte tycker det. Då får du antingen gilla läget, betala pappans biljett eller flyga själv med barnet.

Så enkelt är det.

Jag anser ju inte att det är så enkelt. Jag har ju inte valt att flytta 70 mil ifrån mitt barn. Så varför skulle jag ta på mig en kostnad som jag inte valt att dra på mig.
  • hellokill3r
    Anonym (Mamma) skrev 2013-05-29 15:38:00 följande:
    Jag anser ju inte att det är så enkelt. Jag har ju inte valt att flytta 70 mil ifrån mitt barn. Så varför skulle jag ta på mig en kostnad som jag inte valt att dra på mig.

Luktar umgängessabotage
  • Sweet life
    Anonym (Mamma) skrev 2013-05-29 15:38:00 följande:

Nej, men du är skyldig att främja umgänge oavsett vart den andra föräldern bor..
Svar på tråden Låta femåring flyga ensam.