• Anonym (usch för er som.)

Varför är det alltid mannens fel när kvinnan valt att separera och han träffar någon ny?

Ja det det för snabbt. Han tänker inte på barnen. Det går för fort. Barnen vill inte. Han är ett kallt egoistiskt svin. Varför i helsike skilde ni er då om det är så förbannat synd om barnen? Satte ni barnen och deras behov av en kärnfamilj först skulle ni ju kunnat stanna kvar!!!
    När du tog beslutet att skiljas tänkte du på dig själv främst. Din lycka stod framför barnets behov av kärnfamiljen. Varför förlägga bitterheten och känslan av skuld till exet och hans nya? 
    Varför inte ta ansvar och göra det bästa av livet du nu valt med dina barn och stötta barnen igenom det du upplever vara ett "idiotiskt beslut"? Är inte det din uppgift som förälder? Så trött på alla bittra kvinnor som VALT att separera och sen sitter och gnäller härinne och ska tycka, tänka, styra och detaljplanera exets liv och vad han får och inte får göra! Skaffa ett eget liv istället för att sitta här och gnäll med jämlikar som bara understödjer er i er tro att ni faktiskt har rätt att bestämma över saker ni inte har någon rätt att bestämma över. Hur farao resonerar du när du separerat på eget/gemensamt initiativ och sen sitter inne på hela sanningen om vad alla ska göra som är bäst för alla ( DIG!) och vad ditt ex inte får och får göra? Shit vad trött jag är på detta...

• Svar på tråden Varför är det alltid mannens fel när kvinnan valt att separera och han träffar någon ny?

svar JA. Då är situationen en annan tycker jag och inget man själv valt! Givetvis behöver man inte gnälla för det, men den känslan att bli övergiven för en annan kan jag fakttskt förstå...

Lade i fel tråd ser jag. Skulle legat i skilsmässa och separation.

men passar bra här med inser jag nu!:)

• arianne03

Men barnen mår väl inte bra om föräldrarna inte mår bra tillsammans, att stanna kvar för "barnens skull" är ju sällan en bra idé.
    Däremot om man träffar en ny, skadar man ju inte barnen med att ta det lugnt med att introdera en ny partner, utan troligtvis tvärtom, så din jämförelse haltar betänkligt.

Disclaimer: Jag är varken gift/skild eller har barn, så jag känner mig relativt objektiv

Arianne där har du en poäng! Att barnen kanske "mår bättre" om föräldrarna skiljs. Men då borde det ju vara något positivt om det blir lugnare hemma?! Givetvis vore det bäst om man inte träffar en ny för snabbt. Men om kärleken slår till och man blir blixtförälskad och det råkar hända strax efter man kommit ur en dålig relation, hur ska man göra då då? Låta kärleken vara för "barnens skull"? Och om man nu ska vänta på barnen ( och i huvudsak EXET) ska få tid. Hur länge är det? Vem bestämmer det? Är det lika för alla? Vem sitter inne med svaret? Och min logik haltar aldrig. Men bra inlägg.

• arianne03

Nej men självklart ska man inte ge upp kärleken, men man måste väl inte introducera barnen så tidigt? I början kan man väl ses på sin barnfria tid?
    Och man ska definitivt vara försiktig med att flytta ihop för tidigt med någon ny, tycker jag.

Japp. Problemet är bara att vi alla tycker olika. Om du inte väljer att introducera barnen för din nya på säg...3 månader och du är säker på att det är den rätta (Jo det hände mig förlovad efter två manader och gift efter 10 månader och fortfarande lyckligt gift!;) ni har redan flyttat  ihop och det börjar bli ohållbart eftersom ni ingen annanstans har att träffas än i bostaden.  Vem säger att ditt ex håller med dig? Hon kanske tycker att du bör vänta 6 månader. Eller 2 år. Eller 10 år. Eller ALDRIG om hon fick bestämma? Det är tyvärr upplagt för att misslyckas i att alla ska må bra och bottna i gemensamma beslut om detta. Man får helt enkelt göra det bästa av en dålig situation. En situation där inte alla någonsin kommer att bli nöjda. Lika många människor som det finns, lika många olika sätt att tycka och resonera kring det här finns det..

Och vem säger eller bestämmer att just DITT sätt att tänka är det rätta?

Svar på tråden Varför är det alltid mannens fel när kvinnan valt att separera och han träffar någon ny?