Anonym (jagockså) skrev 2013-05-30 02:38:35 följande:
Hej! Nu har jag inte haft min yrsel lika länge som du, men det är definitivt något som börjat hindra mig från att fortsätta min vardag som vanligt (träffa vänner, gå i affär osv.)
Jag har fått tipset om att gå till massör som lirkar upp spända muskler vid nacken. Det är nog så som Zaftmonkey skriver ovanför, om att strypa blodflödet genom att dra upp axlarna - det är troligtvis det som gör en så yr.
Jag hoppas på att det ska gå över av sig självt men tvekar grymt mycket på detta. Känns som det successivt tar över min vardag helt och hållet och tyvärr medför yrseln både en rejäl ångest, orolighetstankar & känslor, panik och sömnsvårigheter. Har även svårt att koncentrera mig och blivit ouppmärksam.
En fråga, dricker du någon alkohol? Har nämligen undvikit detta under yrseln, men ska på lördag på en stor fest hos en gammal barndomsvän vilket betyder att det kommer vara mycket folk & alkohol där. Funderar på att skippa alkoholen helt och hållet eftersom yrseln gör mig "berusad" ändå, men vet att det skulle underlätta min blygsamma sida med något glas. Därför iallafall till min fråga; om du druckit alkohol under din period med yrsel, har du upplevt att det blivit mycket värre?
Håller tummarna att det vänder för oss.. :) Kram! P.s, skriver med styckesdelning fast ifrån mobilen = osäker på om det blir någon övht. Om inte, förlåt för rörig text.. ;)
Sorry för sent svar..
Jag har druckit alkohol under dom här 2 åren, men bara perioder då jag mått bättre och yrseln inte varit lika stark. det har gått bra faktiskt.. dock häller jag inte i mig utan dricker med måtta..
Nu skulle jag inte kunna dricka något då jag är yr som om jag druckit 20 öl. det känner du själv om du vill eller inte.
tack håller också tummarna! :) men vet inte om min yrsel beror på just spänningar, har försökt så mycket nu.
Kram!
Anonym (Yra) skrev 2013-05-30 10:49:03 följande:
Jag har haft helvetisk yrsel i flera omgångar i flera år. För mig har det berott på psykisk stress som har lett till spända muskler i axlar/nacke. Läkarna ville ha det till att jag fått yrsel av ångest men jag köpte inte den teorin (däremot fick jag ångest av yrseln). Fick antidepressiva men det hjälpte inte yrseln alls. Om det är samma för dig kan ingen mer än du veta, men det verkar som att mycket yrsel kommer från just spänningar och annat i nacke/axlar men läkarna verkar inte alltid ha kunskap om det.
För det första - har du snurrande eller gungande yrsel? Dvs kan du se att saker snurrar som t ex att väggarna roterar omkring dig eller har du känslan av att ha gått av en gungande båt? Problem med spänningar etc resulterar i det sistnämnda. Kolla av då och då var du har axlarna någonstans. Ta ett andetag, slappna av och låt dem sjunka. Sitter de uppe vid öronen så har du troligtvis spänningar. Det finns stretchövningar att få för det (jag har själv inte fått dem utan har hittat på egna och har gradvis blivit bättre sen jag började med yoga). Om du är orolig/stressad/ångestfylld och andras snabbt och grunt kan det också ge ångest. Träna på att andras lugnt och ner i magen, ända ner till blygdbenet.
Finns mycket information också att få på
www.yrsel.comokej, så du har/hade inte yrsel konstant?
Ja dom läkare jag träffat har också velat haft det till en depression/ångest.. och jag köpte det då, provade medicin men det hjälpte inte. spänningar har dom också trott på.. men jag vet inte det heller ? jag har gått till sjukgymnast/ kiropraktor. men inget som verkar bli bättre av det heller.
Jag har tinnitus, men endast 10-30 sekunder om dagen . min yrsel blir värre om jag blir glad, arg,ledsen dvs om mitt humör ändras snabbt.. går jag in i en stor affär med många människor blir den också värre. jag vette tusan vad det här kan vara .. sitter o väntar på min läkartid men dagarna går sakta.
Jag har mer gungande yrsel.. och en känsla av ostadighetskänsla . Jag har aldrig ramlat eller kräkts av yrseln heller. Brukar tänka på vad jag har axlarna och då kommer jag på mig själv med att ha axlarna lite högre upp och så spänner jag vissa delar i kroppen. MEN om det är spänningar.. hur lång tid ska det behöva ta innan det släpper? har ju fått behandlingar blir varken bättre eller sämre.