• Anonym (Yrseln)

Någon mer med yrsel? :/

Hej.. Jag har lidit av yrsel över 2 år nu. Vet knappt vad jag ska ta mig till längre :( Har varit på många läkarbesök, röntgen, kiropraktor, sjukgymnast osv. Inget verkar hjälpa.. Jag träffar knappt vänner längre, yrseln påverkar mig oerhört o hindrar mig från att leva så som jag vill.. Kan knappt gå in i en affär, blir livrädd för att jag ska få kraftig yrsel o svimma eller liknande.. Försöker tänka på annat men går inte. Yrseln sitter i konstant hela tiden från att jag vaknar på morgonen tills jag somnar på kvällen. Någon som har/haft liknande? Vad gör man? Hur gjorde du för att bli av med den? Eller lever du också med skiten varenda dag? Skriv gärna..

• Svar på tråden Någon mer med yrsel? :/
  • ZaftMonkey

Jag levde med kraftig yrsel fram till för ett år sedan. Jag träffade då en kiropraktor som var rena rama trollkarlen och trollade bort min "kroniska" yrsel på första besöket. För mig är det så att jag drar upp axlarna mot öronen när jag stressar och mina "trapezius" (Osäker på stavningen här) stryper blodflödet till huvudet och då blir jag yr.

Nu går jag dit när det återkommer och jobbar på att inte stressa i vardagen. Går regelbundet till samtalskontakt och får hjälp med utmattningssymtomen och det har verkligen hjälpt. Jag hoppas att du snart hittar rätt så du slipper yrseln, den sabbar verkligen livskvaliteten!

• Anonym (jagockså)

Hej! Nu har jag inte haft min yrsel lika länge som du, men det är definitivt något som börjat hindra mig från att fortsätta min vardag som vanligt (träffa vänner, gå i affär osv.)

Jag har fått tipset om att gå till massör som lirkar upp spända muskler vid nacken. Det är nog så som Zaftmonkey skriver ovanför, om att strypa blodflödet genom att dra upp axlarna - det är troligtvis det som gör en så yr.

Jag hoppas på att det ska gå över av sig självt men tvekar grymt mycket på detta. Känns som det successivt tar över min vardag helt och hållet och tyvärr medför yrseln både en rejäl ångest, orolighetstankar & känslor, panik och sömnsvårigheter. Har även svårt att koncentrera mig och blivit ouppmärksam.

En fråga, dricker du någon alkohol? Har nämligen undvikit detta under yrseln, men ska på lördag på en stor fest hos en gammal barndomsvän vilket betyder att det kommer vara mycket folk & alkohol där. Funderar på att skippa alkoholen helt och hållet eftersom yrseln gör mig "berusad" ändå, men vet att det skulle underlätta min blygsamma sida med något glas. Därför iallafall till min fråga; om du druckit alkohol under din period med yrsel, har du upplevt att det blivit mycket värre?

Håller tummarna att det vänder för oss.. :) Kram! P.s, skriver med styckesdelning fast ifrån mobilen = osäker på om det blir någon övht. Om inte, förlåt för rörig text.. ;)

• Anonym (Yra)

Jag har haft helvetisk yrsel i flera omgångar i flera år. För mig har det berott på psykisk stress som har lett till spända muskler i axlar/nacke. Läkarna ville ha det till att jag fått yrsel av ångest men jag köpte inte den teorin (däremot fick jag ångest av yrseln). Fick antidepressiva men det hjälpte inte yrseln alls. Om det är samma för dig kan ingen mer än du veta, men det verkar som att mycket yrsel kommer från just spänningar och annat i nacke/axlar men läkarna verkar inte alltid ha kunskap om det.

För det första - har du snurrande eller gungande yrsel? Dvs kan du se att saker snurrar som t ex att väggarna roterar omkring dig eller har du känslan av att ha gått av en gungande båt? Problem med spänningar etc resulterar i det sistnämnda. Kolla av då och då var du har axlarna någonstans. Ta ett andetag, slappna av och låt dem sjunka. Sitter de uppe vid öronen så har du troligtvis spänningar. Det finns stretchövningar att få för det (jag har själv inte fått dem utan har hittat på egna och har gradvis blivit bättre sen jag började med yoga). Om du är orolig/stressad/ångestfylld och andras snabbt och grunt kan det också ge ångest. Träna på att andras lugnt och ner i magen, ända ner till blygdbenet.

Finns mycket information också att få på www.yrsel.com

• Anonym (Yrseln)
    Anonym (jagockså) skrev 2013-05-30 02:38:35 följande:
    Hej! Nu har jag inte haft min yrsel lika länge som du, men det är definitivt något som börjat hindra mig från att fortsätta min vardag som vanligt (träffa vänner, gå i affär osv.)

Jag har fått tipset om att gå till massör som lirkar upp spända muskler vid nacken. Det är nog så som Zaftmonkey skriver ovanför, om att strypa blodflödet genom att dra upp axlarna - det är troligtvis det som gör en så yr.

Jag hoppas på att det ska gå över av sig självt men tvekar grymt mycket på detta. Känns som det successivt tar över min vardag helt och hållet och tyvärr medför yrseln både en rejäl ångest, orolighetstankar & känslor, panik och sömnsvårigheter. Har även svårt att koncentrera mig och blivit ouppmärksam.

En fråga, dricker du någon alkohol? Har nämligen undvikit detta under yrseln, men ska på lördag på en stor fest hos en gammal barndomsvän vilket betyder att det kommer vara mycket folk & alkohol där. Funderar på att skippa alkoholen helt och hållet eftersom yrseln gör mig "berusad" ändå, men vet att det skulle underlätta min blygsamma sida med något glas. Därför iallafall till min fråga; om du druckit alkohol under din period med yrsel, har du upplevt att det blivit mycket värre?

Håller tummarna att det vänder för oss.. :) Kram! P.s, skriver med styckesdelning fast ifrån mobilen = osäker på om det blir någon övht. Om inte, förlåt för rörig text.. ;)
    Sorry för sent svar.. 
    Jag har druckit alkohol under dom här 2 åren, men bara perioder då jag mått bättre och yrseln inte varit lika stark. det har gått bra faktiskt.. dock häller jag inte i mig utan dricker med måtta..
    Nu skulle jag inte kunna dricka något då jag är yr som om jag druckit 20 öl. det känner du själv om du vill eller inte.

tack håller också tummarna! :)  men vet inte om min yrsel beror på just  spänningar, har försökt så mycket nu.

Kram!
    Anonym (Yra) skrev 2013-05-30 10:49:03 följande:
    Jag har haft helvetisk yrsel i flera omgångar i flera år. För mig har det berott på psykisk stress som har lett till spända muskler i axlar/nacke. Läkarna ville ha det till att jag fått yrsel av ångest men jag köpte inte den teorin (däremot fick jag ångest av yrseln). Fick antidepressiva men det hjälpte inte yrseln alls. Om det är samma för dig kan ingen mer än du veta, men det verkar som att mycket yrsel kommer från just spänningar och annat i nacke/axlar men läkarna verkar inte alltid ha kunskap om det.

För det första - har du snurrande eller gungande yrsel? Dvs kan du se att saker snurrar som t ex att väggarna roterar omkring dig eller har du känslan av att ha gått av en gungande båt? Problem med spänningar etc resulterar i det sistnämnda. Kolla av då och då var du har axlarna någonstans. Ta ett andetag, slappna av och låt dem sjunka. Sitter de uppe vid öronen så har du troligtvis spänningar. Det finns stretchövningar att få för det (jag har själv inte fått dem utan har hittat på egna och har gradvis blivit bättre sen jag började med yoga). Om du är orolig/stressad/ångestfylld och andras snabbt och grunt kan det också ge ångest. Träna på att andras lugnt och ner i magen, ända ner till blygdbenet.

Finns mycket information också att få på www.yrsel.com
    okej, så du har/hade inte yrsel konstant? 
    Ja dom läkare jag träffat har också velat haft det till en depression/ångest.. och jag köpte det då, provade medicin men det hjälpte inte. spänningar har dom också trott på.. men jag vet inte det heller ? jag har gått till sjukgymnast/ kiropraktor. men inget som verkar bli bättre av det heller. 

Jag har tinnitus, men endast 10-30 sekunder om dagen . min yrsel blir värre om jag blir glad, arg,ledsen dvs om mitt humör ändras snabbt.. går jag in i en stor affär med många människor blir den också värre. jag vette tusan vad det här kan vara .. sitter o väntar på min läkartid men dagarna går sakta. 

Jag har mer gungande yrsel.. och en känsla av ostadighetskänsla . Jag har aldrig ramlat eller kräkts av yrseln heller.  Brukar tänka på vad jag har axlarna och då kommer jag på mig själv med att ha axlarna lite högre upp och så spänner jag vissa delar i kroppen. MEN om det är spänningar.. hur lång tid ska det behöva ta innan det släpper? har ju fått behandlingar blir varken bättre eller sämre.  
  • Anonym (Yrseln)
    ZaftMonkey skrev 2013-05-30 01:19:31 följande:
    Jag levde med kraftig yrsel fram till för ett år sedan. Jag träffade då en kiropraktor som var rena rama trollkarlen och trollade bort min "kroniska" yrsel på första besöket. För mig är det så att jag drar upp axlarna mot öronen när jag stressar och mina "trapezius" (Osäker på stavningen här) stryper blodflödet till huvudet och då blir jag yr.

Nu går jag dit när det återkommer och jobbar på att inte stressa i vardagen. Går regelbundet till samtalskontakt och får hjälp med utmattningssymtomen och det har verkligen hjälpt. Jag hoppas att du snart hittar rätt så du slipper yrseln, den sabbar verkligen livskvaliteten!
    Har också gått till en kiropraktor.. 3 ggr, första gången tyckte jag att det blev bättre.. men sen kom den tillbaka igen.. och nu vågar jag inte gå dit nå mer :( jag är väldigt stressad av mig.. jag är en sån person.. vill ha ordning o reda.. osv. 2 barn på det också .. hur kommer man fram till att det är utmattningssymtom? 

skönt att du fick rätt hjälp :)

ja yrseln är ett riktigt helvete..  :(  tack för att du svara!

• Anonym (.)
    Anonym (Yrseln) skrev 2013-06-04 11:53:23 följande:
    Har också gått till en kiropraktor.. 3 ggr, första gången tyckte jag att det blev bättre.. men sen kom den tillbaka igen.. och nu vågar jag inte gå dit nå mer :( jag är väldigt stressad av mig.. jag är en sån person.. vill ha ordning o reda.. osv. 2 barn på det också .. hur kommer man fram till att det är utmattningssymtom? 

skönt att du fick rätt hjälp :)

ja yrseln är ett riktigt helvete..  :(  tack för att du svara!

Det finns inga belägg för att spänningar i muskler kan ge yrsel. Det är något läkare drar till med när en patient kräver en förklaring trots att läkaren inte vet vad yrseln beror på.

Alkoholskador i hjärnan kan ge yrsel.

En vanlig anledning är godartad lägesyrsel. Det kan var jävligt att ha, men man kan bota det själv på några minuter genom en speciell övning som tar bort skräpet ur örats båg-gångar.

Eftersom du också har tinnitus så kan du ha menieres sjukdom. 
  • Anonym (Yrseln)
    Anonym (.) skrev 2013-06-04 12:59:08 följande:
    Det finns inga belägg för att spänningar i muskler kan ge yrsel. Det är något läkare drar till med när en patient kräver en förklaring trots att läkaren inte vet vad yrseln beror på.

Alkoholskador i hjärnan kan ge yrsel.

En vanlig anledning är godartad lägesyrsel. Det kan var jävligt att ha, men man kan bota det själv på några minuter genom en speciell övning som tar bort skräpet ur örats båg-gångar.

Eftersom du också har tinnitus så kan du ha menieres sjukdom. 
    Okej. 

Hur vet man att det är pga alkoholskador? 

och den här övningen.. hur gör man den?  ja jag har också funderat på menieres, men jag har ju mer eller mindre yrsel konstant.. och läste någonstans att man är besvärsfri mellan anfallen. fast det kanske också varierar från person till person?
    hur kommer det sig att du är så kunnig.. har du själv dragits med yrsel? :/  
  • Anonym (.)
    Anonym (Yrseln) skrev 2013-06-04 13:56:40 följande:
    Okej. 

Hur vet man att det är pga alkoholskador? 

och den här övningen.. hur gör man den?  ja jag har också funderat på menieres, men jag har ju mer eller mindre yrsel konstant.. och läste någonstans att man är besvärsfri mellan anfallen. fast det kanske också varierar från person till person?
    hur kommer det sig att du är så kunnig.. har du själv dragits med yrsel? :/  
    Det finns inget säkert sätt att kolla om det är alkoholskador, men det det ger typiskt en mer eller mindre konstant ostadighetskänsla och ofta svaghet i benen. På en magnetröntgen av rätt del av hjärnan kan man oftast se skadorna. (Men bara om man vet vad man letar efter.)

Leta på yrsel.com, ganska säker på att övningen finns beskriven där. Det är det första du ska prova. Du kan göra den nu med en gång. Allt du behöver är en säng.

Hur menieres yttrar sig är väldigt individuellt. De flesta med menieres är nog inte besvärsfria mellan anfallen.

Ja, jag har haft yrsel. Det är mycket jävligare än någon som inte haft det kan förstå själv. Eftersom man ser helt frisk ut för en utomstående så blir man också ofta misstänkt för att inbilla sig. 
  • Anonym (Yrseln)
    Anonym (.) skrev 2013-06-04 14:06:08 följande:
    Det finns inget säkert sätt att kolla om det är alkoholskador, men det det ger typiskt en mer eller mindre konstant ostadighetskänsla och ofta svaghet i benen. På en magnetröntgen av rätt del av hjärnan kan man oftast se skadorna. (Men bara om man vet vad man letar efter.)

Leta på yrsel.com, ganska säker på att övningen finns beskriven där. Det är det första du ska prova. Du kan göra den nu med en gång. Allt du behöver är en säng.

Hur menieres yttrar sig är väldigt individuellt. De flesta med menieres är nog inte besvärsfria mellan anfallen.

Ja, jag har haft yrsel. Det är mycket jävligare än någon som inte haft det kan förstå själv. Eftersom man ser helt frisk ut för en utomstående så blir man också ofta misstänkt för att inbilla sig. 
    Okej. Jag har gjort en magnetröntgen, men man letade inte direkt efter något utan mer kollade OM det fanns något som kunde ge mig besvären jag har. men allt såg bra ut .

Tack ska kika på en gång..

Jag har bokat ännu en ny tid hos läkaren och ska dit den 19 och då ska jag ta upp menieres. har även varit på öron näsa hals för snart 2 år sedan.. vet inte om man där kan se om det är menieres eller om man gör en annan sorts undersökning . 

Håller med.. det är jättejobbigt när alla runt omkring tror att man mår utmärkt. eller som skojar till det och säger att jag är full hela tiden så jag borde inte klaga. men det är tufft att ta sig igenom dag efter dag och hela tiden planera vad man ska göra och när man ska göra det. vill bara ha bort den och må bra nu!  
    jag har haft perioder då jag enbart haft den då o då.. men nu senaste månaderna har det blivit betydligt värre igen och jag kan knappt gå ut bland folk.

tusen tack för att du tar dig tid att svara. 
  • Anonym (Yrseln)

provade en övning som du tipsade om.. den gav varken mer eller mindre yrsel när jag vred huvudet åt olika håll. så tror inte det beror på kristallerna ... suck. så himla svårt det här med yrsel då det kan bero på så mycket.. 
    tack för tipset iallafall :) 

Svar på tråden Någon mer med yrsel? :/