• Anonym (TS UNDRAR)

hur skall en förskollärare vara klädd?

Såg tråden om hur lärare skall vara klädda på jobbet, men vad tycker ni gäller för förskollärare som skall ha kladdiga barn i famnen, leka i sandlådan, etc?

Är det lika strikt som för lärare för äldre åldrar? Vad är okej?
    Mjukisbrallor? Jeans och t-shirt? Finbyxor och kavaj? 

Hur tänker ni? :) 

• Svar på tråden hur skall en förskollärare vara klädd?
  • FinaElina

Jag jobbar själv i förskolan. Jag tycker att man i stort sätt kan ha på sej vad som helst, bara det är bekvämt så man kan röra sej i alla vinklar. Jenas, t-shirt, tröja, linne, mjukisbyxor, tights, tunikor, klänningar, shorts... Ja, u name it! En förskollärare måste ju kunna ha aktiviteter, ta hand om ledsna barn , äta med barnen etc. så lite finare och dyrare kläder skulle jag tycka vara "onödigt". Det blir en del fläckar på kläderna under en dag (spec. bland yngre barn). Men det bestämmer man ju helt klart själv. Jag skulle bli chockad om en fsklärare hade kort kjol. Det är inte passande öht.

• Anonym (m)

Byxor,tröja,leggings,tunika/klänning ja de man känner sig trygg i att ha.
    Själv har jag oftast leggings och tunika/klänning på mig på mitt jobb. 

• Anonym (987)

Jeans och en topp är min uniform på jobbet. Och helst inte några dyra och nya kläder för fläckarna är oundvikliga. Till skillnad från barnskötarna som får möjlighet till arbetskläder genom kommunal har vi ingen möjlighet till det.

• Ampellilja

Jag anser att de ska ha bekväma kläder de inte är rädda om men som ändå ser hela o rena ut, sen så tycker inte jag de passar sig med urringat o kortkort på tjejer utan de ska som sagt vara anpassat, så kortbyxor, mjukisar snyggbyxor bara de kan leka med mitt barn (o alla andras) utan att livet går under med färgstänk o blåbärsfläckar eller en reva.

• Anonym (anna)

Jag vill att mina barns dagisfröknar har bekväma kläder som sitter där de ska. dvs inga urringade tröjor och inga byxor som måste dras upp hela tiden eller visar halva rumpan... korta kjolar/klänningar går också bort.

mjukisbyxor är däremot helt okej! å de behöver inte heller sminka sig eller fixa håret. däremot ska de vara rena och fräscha (som alla andra), inge sunk!
    jeans å t-shirt är nog bra om man trivs i det och inte har så trånga jeans att det förhindrar rörligheten. finbyxor å kavaj däremot... nja, är de inte rädda om kläderna och själva trivs i dom så har jag väl egentligen inget emot det men det skulle nog se lite märkligt ut Tungan ute

• Anonym (...)
    Anonym (TS UNDRAR) skrev 2013-05-30 08:53:16 följande:
    Såg tråden om hur lärare skall vara klädda på jobbet, men vad tycker ni gäller för förskollärare som skall ha kladdiga barn i famnen, leka i sandlådan, etc?

Är det lika strikt som för lärare för äldre åldrar? Vad är okej?
    Mjukisbrallor? Jeans och t-shirt? Finbyxor och kavaj? 

Hur tänker ni? :) 
    Ha på dig vad du vill!
  • Boosse

Finkläder eller annat som man är rädd om är ju onödigt då kläderna fläckas ned under dagen. Annars är det väl fritt fram att bära vilka kläder man vill. Jag har haft korta klänningar (inget tight) men leggings under, även dem korta när det ha varit upp mot 30 grader. Vill kunna vara ute i solen med barnen och inte gömma mig under ett parasoll/träd. Urringat och låga byxor där allt hoppar ut när man böjer sig kanske är opassande då.

Och som någon anonym kommenterade över, att barnskötare får arbetskläder genom kommunal. Det är aldrig något jag hört talas om eller vart med om. Vad är det för slags arbetskläder?

• PernillaWaxin

De får gärna gå klädda så de känner sog bekväma men jag tycker INTE att man ska gå som en fröken gjorde förra sommaren ett tag. Mus i kant sjprts och ett linne som visa mage och bh och kvinnan är i 45 års åldern

• Busflickan

Bekväma kläder som tål att lekas i. Helt och rent. Inte så kort/urringat att man visar upp sig halvnaken om man böjer sig. Årstidsanpassat så att de kan vara ute med barnen och tycka det känns bra. Vad kläderna sedan består av får förskolepersonalen välja själva.

• Anonym (M 2)

Inga mjukisbyxor eller slafskläder. Tycker man ska klä sig med lite stil iallafall

• maggank

Jag har svårt för pedagoger som har mjukisbyxor på jobbet. Jag tycker att man ska ha på sig bekväma men ordentliga, presentabla kläder.

Jag har lite olika. Det vanligaste är att jag har leggings, tunika och kofta. Men jag tycker att det är helt okej att ha shorts och linne när det är svinvarmt på sommaren. Jag tycker om att känna mig lite "fin", inte vilka sunkiga kläder som helst. Men jag bryr mig å andra sidan inte om de går sönder eller blir nedkladdade.

• Anonym (TS UNDRAR)

Så glad jag blir när jag läser detta! :)

Är själv förskollärare och vår chef har varit på flera av oss att vi inte får ha mjukisbyxor på jobbet (annat än vid utflykt)

Då snackar vi inte de håliga gamla pyjamasbyxorna man ligger i soffan med om söndagarna utan vanliga, hela och rena mjukisbyxor. Kläderna blir skitiga och slits mer när man är på jobbet. Jag är en ganska aktiv förskollärare så jag gungar med barnen, sitter i sandlådan, spelar fotboll, har gympa med dem och är där barnen är helt enkelt, klart man blir smutsig. :)

Själv använder jag mestadels jeans eller leggings, inget för urringat eller för korta shorts. Har själv ingenting emot att folk bär mjukisbyxor så länge man ser hel och ren ut :)

Svar på tråden hur skall en förskollärare vara klädd?