• Anonym (trött och orolig)

Trött och stressad mamma

Hej! Gör historian lite kort men känner att jag måste berätta hur vi har det och ventilera mig.
    Det har i stort sett alltid varit såhär.När han var nyfödd hade han ont i magen och svårt att ammas och gallskrek nästan hela dagarna.Sov knappt inget på dagarna och somnade han var det väldigt oroligt och vaknade oftast efter en halvtimme sen var det igång igen...
    När han blev lite större ville han aldrig sitta i babysitter eller gåstol mer än max fem minuter sen blev han vansinnig om han inte kom upp.Likadant var det med filt på golvet.Jag lekte mycket med han och gjorde roliga saker men han var oftast missnöjd och gnällig ändå.
    Ingenting blev gjort och jag var helt slut.Var bara jobbigt att åka iväg nånstans och såhär kan vi känna nu också.Låg han på golvet så vevade han flaxade runt med armarna hela tiden och sparkade med benen och var liksom orolig.En del trodde det var nåt felObestämd

Han blir två snart två och fortfarande vääldigt aktiv,nästan för mycket.Den sista tiden har han blivit väldigt bråkig och hittar på jäkelskap och river nästan hela huset när man vänder ryggen till går iväg en stund.Någon måste sitta med han.Kastar leksaker mm.På dagis säger dem att han har svårt även där att sitta still och är bara korta stunder men det har blivit bättre.Annars är han väldigt smart,förstår mycket fast han inte pratar så mycket och är duktig.Älskar när man läser böcker och sjunger.
    Vi försöker fostra och säga till hela tiden.Ibland blir jag arg höjer rösten och tar han i armen så han blir ledsen.Har jättedåligt samvete för det här.Han bråkar konstant hemma och sen när jag lämnar på dagis på morgnarna så klamrar han sig fast vid mig,vill inte gå ner eller att jag ska gå.Jag sätter mig ibland när jag kommer hem och bara gråter.
    All hans vakna tid går till att sysselsätta honom,passa så han inte gör illa sig eller tar sönder något.Middagarna får en göra och den andra sitta med honom.Vi är helt slut på kvällarna.Planerar ett syskon men vet inte om jag kommer orka om det här fortsätter.
    Bör vi vara oroliga eller är det en fas??  Han har även sista tiden haft svårt att komma till ro och somna på kvällarna.Lägger han halv 8 kvart i 8.Ligger och pratar länge,ropar på oss och flaxar omkring.Även när han somnat bökar han runt mycket i sängen.Vi brukar läsa en bok i soffan innan läggning för att han ska varva ner och sjunger innan vi lägger han.
    När ska detta gå över.Är så trött!     

• Svar på tråden Trött och stressad mamma
  • Anonym (C)

Låter som vår pojk, förutom att han inte gillade att läsa saga eller sjunga. Han blir 3 om några månader, så det tröstande jag kan säga är att det blir bättre. Mycket hjälpte när han började prata..men då var han 2 år och kanske 3-4 månader. Innan dess sa han mest bara: mamma, pappa, kisse.
    Sen måste ni barnsäkra mer hemma, vi har satt lucklås på alla ställen där vi inte vill ha honom, plockat bort allt han inte får ha, eller lagt högt så att han inte når. Allt för att slippa hålla på att tjata och att nöta ur ordet "nej".

Han vill inte heller leka själv, det har blivit liiite bättre senaste månaderna, då han kan sitta själv i 5-10 min och leka. Dock har han fått lära sig att jag inte alltid har tid eftersom han har en lillebror också. Så här hemma får en också laga mat och den andra roa barnen.
    Han satt inte still på dagis heller, gör väl fortfarande inte det alltid, men han har rättat sig efter deras rutiner väldigt bra ändå.

Jag väljer mina strider med sonen, tex att borsta tänder och ta på solskyddskräm är något man måste göra. Däremot så får han välja vilken tröja han vill ha på sig (dock tar jag fram två stycken han får välja mellan annars blir det för många alternativ för honom).

Lillebror är helt annorlunda, har inte mycket egen vilja och är nöjd med livet som det är. Hade vi fått en lika envis som äldsta barnet hade det inte blivit bra alls.

Vad skönt att höra att det blir bättre.Det kanske bara är nån fas då.Tro mig vi låser t.o.m dörrar utifrån,säkrat alla lådor och skåp men går på inredning istället.Välter lampor och senast i morse slog han ner en tavla.

• Anonym (C)

Det ser ju inte så roligt ut hemma, men hellre det än att få allt förstört. När lillebror kom och jag var tvungen att amma så gick stora lös på blommorna i fönstret. Så det är numera utbytta till plastblommor. Flört

Kan det vara så att han känner av att ni är trötta och på kanske lite dåligt humör?
    Vår gör det, för de dagar som jag är pigg och glad fungerar MYCKET bättre än de dagar då jag sovit dåligt och har mindre tålamod.
    Vi märker direkt nu när han antingen sovit för lite (försöker få honom att sluta sova middag), eller fått för lite uppmärksamhet. Han blir ett monster då som gör aaaallt som han vet att han inte får göra. Och så börjar han ge sig på lillebror också. Och han får ju uppmärksamhet då, om än dålig sådan, men jag antar att i hans värld är dålig uppmärksamhet bättre än ingen uppmärksamhet.
    Så när vi märker att det blir så, så får vi försöka avleda och hitta på något, åka iväg, leka eller något annat. På min son hjälper det inte att skälla i alla fall. Det fungerar bäst att försöka vara så pedagogisk som möjligt. 

Ja det kan vara möljigt han känner av jag blir irriterad och är på dåligt humör.Försöker vara lugn och avleda med att gå och leka måla eller göra nåt kul istället när han kommer in i sitt busstimm.Min mamma har haft mycket åsikter kring det här och tycker vi borde fostra han hårdare och inte ge han så mycket uppmärksammhet.Men jag tror det bara blir värre då.Han behöver mycket uppmärksamhet helt enkelt men såklart har man inte alltid tid...
    Men tänker inte vara sträng och elak  

Nu är det så att jag har ett jobb på gång som verkligen är ett guldläge för mig.Bra betalt och tillsvidareanställning.Men hur ska jag orka?? Och inte tala om det dåliga samvetet jag skulle ha hela dagarna när morgnarna alltid är såhär

• Anonym (C)

Jadu mammor...haha, min mamma är likadan, med att lägga sig i ibland.
    Hur tänker ni angående syskon då? För då har man ännu mindre tid till att ge uppmärksamhet.

Hur ser en typisk morgon ut hos er? Arbetar du i dagsläget?

Angående syskon så tror vi det kommer gå bra.Förhoppningsvis:) Är nog bara nyttigt för han.

Nu är jag arbetssökande,pappan jobbar.Jag tänker mest på hans beteende.Adhd ?
    Han är väldigt annorlunda mot andra barn,har alltid varit.Skriker och går runt och tjuter och har massa ljud för sig.Pratar inte så mycket heller.Nu är han inne i nån period då han vill ha nappen heela tiden och blir vansinnig och tjuter en halvtimme om han inte får den.Vi försöker minska ner den lite då det varken är bra för talet eller tänderna.Blurrar mest och säger samma till mycket. Vi hoppas att detta bara är en fas  

Han är på förskola 15 tim /veckan

• En blå giraff

Vet du TS jag har två barn varav den minsta är i samma ålder som ditt barn. Jag tycker det låter helt normalt som ditt barn beter sig! En 2-åring är väldigt intensiv hela sin vakna tid. Min son pillar på allt han kan nå och mycket går sönder. Han kastar ur sand ur kattlådan och provar äta kattmaten. Tar med sig köksgrejer som han sprider kring i hela huset. Han sitter inte stilla mer än någon minut åt gången. Laga mat med honom är svårt, ibland kan han vara nöjd med att få en egen skärbräda och en bordskniv så han kan "hjälpa till".

Jag tror det blir bättre för er om du börjar jobba och han börjar vara lite mer på dagis. Då blir han tröttare också så det är lättare att få honom i säng på kvällen.

Måste ni skaffa syskon så tätt? Varför inte vänta tills ni känner att ert äldsta barn har blivit lite större och lugnare? Om ni redan nu tycker det är mycket så blir det inte bättre med två barn tätt.

Jag tycker det är bra att vara ute så mycket som möjligt på dagarna med min son. Försök gå ut minst 2 ggr/dag en lång stund.

Ok,vad skönt och höra.Känns som att man är helt ensam med att ha sånt här barn.Våra vänners barn är inte så ,de tittar t.o.m konstigt på han ibland och pratar inte med han för de tycker han är jobbig.Det gör mig ledsenRynkar på näsan

Ja det är kanske  bättre att vänta med en liten tills han har lugnat ner sig.De är ute varje dag på dagis och hemma på eftermiddan om vädret tillåter går vi också ut en stund.Sysselsättning så mycket som möljigt är det enda som hjälper. Tack för stödet

Svar på tråden Trött och stressad mamma