• Anonym (Mälarhöjden)

Flytta till Mälarhöjden?

Hej! Vi är en familj med två små barn som tittar på villa i södra delarna av Stockholm. Har funderingar på Mälarhöjden. Hur är det att bo där med barn som sedan kommer bli tonåringar.

Hur är;
    Kommunikationerna?
    Närhet till stormarknad?
    Närhet till köpcenter?
    Närhet till natur?
    Dagis?
    Skolorna åk 1-9?
    Bra område? Trygghet/säkerheten i området?
    Villa eller lägenhetsområde?
    Är närområdena trygga? 
    Vilka är det som bosätter sig i Mälarhöjden?

Om inte man bor i Mälarhöjden, vilka villaområden rekommenderas (i södra sth)? 
  • Svar på tråden Flytta till Mälarhöjden?
  • Ism

Hej!

Jag bor i Mälarhöjden sedan 2009 med en familj med två små barn. Tänkte svara på dina frågor punkt för punkt, men kom gärna med följdfrågor om du vill.

Kommunikationerna?
    De är mycket bra. Med tunnelbanan är man inne vid T-centralen på 17 minuter. På morgonen går det en pendlarbuss (153) raka vägen in till Fridhemsplan via Hornstull. Den stannar på några ställen längs vägen, men inte så många som en vanlig buss. På eftermiddagarna går den ut från stan på samma sätt.

Närhet till stormarknad?
    Det finns flera inom rimligt avstånd. Coop Forum i Västberga (5,2 km / 8 min med bil enligt Google Maps), City Gross och Ica Kungen i Kungens Kurva (6,8 km / 12 min med bil).

Närhet till köpcenter?
    Liljeholmstorget (4,6 km / 7 min med tunnelbana) är bara några år gammalt och riktigt bra med mängder av butiker och förmodligen en av Sveriges bästa Icabutiker. Åt andra hållet ligger Skärholmens centrum med ännu fler butiker med precis allt man kan önska (5,9 km / 6 min med tunnelbana).

Här måste jag (tyvärr) nämna den närmaste matbutiken som ligger i Mälarhöjden centrum. Det är en Coop Nära som är en katastrof. Dåligt utbud, dålig kvalitet och dålig service. De flesta handlar istället i Axelsberg (en station bort) där det ligger en riktigt bra Icabutik. Åt andra hållet finns Bredäng med hela tre matbutiker (se nedan).

Närhet till natur?
    Mälarhöjden ligger i direkt anslutning till naturreservatet Sätraskogen med fantastisk natur och hela Mälarhöjden ligger ju precis vid Mälaren. Här finns stora Mälarhöjdsbadet med sandstrand, bryggor och hopptorn.
    sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4traskogens_naturreservat

Dagis?
    Det finns väldigt många bra förskolor. Totalt finns det väl minst 7-8 stycken olika i närområdet. Snurran (ägs av Pysslingen) kan rekommenderas.

Skolorna åk 1-9?
    Mälarhöjdens skola är stor och där går de flesta barn. Det finns även en mindre Montesoriskola som Pysslingen driver. 

Bra område? Trygghet/säkerheten i området?
    Väldigt tryggt och säkert.

Villa eller lägenhetsområde?
    Mestadels villor men det finns en del lägenheter också.

Är närområdena trygga? 
    Jag hade uppenbara fördomar om närliggande Bredäng men det har visat sig vara helt fel. Det ser inte så kul ut med många höghus och slitet centrum, men det är riktigt trevligt och de har en Hemköp-butik (samt en Ica Supermarket samt en annan matbutik) som är otroligt bra och klart billigare än normalt.

Vilka är det som bosätter sig i Mälarhöjden?
    Det känns som det är ett generationsskifte som pågår. Många äldre flyttar ut och barnfamiljer flyttar in. Medelklass och övre medelklass skulle jag säga.

Om inte man bor i Mälarhöjden, vilka villaområden rekommenderas (i södra sth)?  
    Den får jag passa på

• Anonym (Änglamoster)

Mälarhöjden är otroligt vackert!!! finns mycket fina skogs områden, och nära till vatten och mysiga fik.
    Jag tycker det är bra kommunikations möjligheter och är så himla mysigt med små fik, pizzerior och härliga promenad vägar.

Har många härliga minnen från tonåren där då jag har släktingar som bor där:)

• Anonym (Mälarhöjden)

Hur är t-banestationen Mälarhöjden? Är det mycket stök på kvällar, nätter?

Pssar också på att fråga om Bredängens t-banestation, eftersom jag fattat det som att den t-stationen ibland är närmre.

Svar på tråden Flytta till Mälarhöjden?