• Anonym (orolig)

sjukskrivning och utlandssemester

vad sker om jag blir sjukskriven dagen innan jag ska åka till Mallorca med min familj
    om jag blir sjukskriven för depression
    gravid med nr3 i vecka 18

• Svar på tråden sjukskrivning och utlandssemester
  • Anonym (orolig)

ett förtydligande...

om jag träffar en läkare på måndag som sjukskriver mig för depression
    och vi ska åka på semester på tisdag...

då hinner jag ju inte ansöka om tillstånd för att resa i god tid..

påverkas sjukskrivningen eller resan på ngt sätt av detta?

• Försäkringskassan

Hej!

Det beror på vilken situation du är i. Har du en arbetsgivare som betalar sjuklön så går ju vi in först kalenderdag 15 i sjukperioden.

Om du är sjukskriven nu och blir eventuellt fortsatt sjukskriven på tisdag, så ringer du din handläggare snarast. Har du inte handläggarens telefonnummer ringer du till oss på Kundcenter 0771-524 524 ,så kan vi hjälpa dig att lämna information och få kontakt med din handläggare. Som du är inne på behöver du ett medgivande om att behålla sjukpenningen utomlands, det kan bara din handläggare ge dig. Detta gäller generellt:

Om du reser utomlands

Du kan få behålla sjukpenningen när du reser utomlands om resan inte hindrar ditt tillfrisknande eller din rehabilitering. Du måste ansöka om att få behålla sjukpenningen i god tid innan du reser. Om du reser utan tillstånd kan du inte få sjukpenning under den tid som du är utomlands. Använd blanketten FK 7430 Medgivan­de om att behålla ersättningen vid utlandsvistelse som finns på www.forsakringskassan.se.

Hälsningar
    Agaton, handläggare 

• Anonym (orolig)

Är sjukanmäld själv sedan i tisdag (denna veckan)
    och ska träffa en läkare på måndag som (enligt min bm) troligen sjukskriver
    mig för depression  och vi har en resa inbokad på tisdag!

så du menar att min arbetsgivare kan neka mig att resa då?

ska jag ringa er på måndag efter läkarbesök för att då prata med en handläggare

för som det ser ut nu är jag ju inte sjukskriven och har d¨förstått att så länge ni inte har sjukintyg kan ni inte handlägga mitt ärende? 

• Försäkringskassan

Hej,
    Har du några funderingar kring sjuklöneperioden så kan du så klart kontakta din arbetsgivare eller fack angående rätt till ersättning för de första fjorton dagarna. Spontant så har jag svårt att tro att det skulle leda till problem att du åker iväg för din arbetsgivare men rent formellt kan vi bara svara på den period som försäkringskassan står för. Som min kollega var inne på så kommer vi in först den femtonde dagen, och det kan finnas en risk att vi inte hinner ta beslut att du har rätt till sjukpenning vid utlandsvistelse innan du åker iväg vilket i sin tur leder till att det finns en risk att du inte får sjukpenning för de dagar som du befinner dig utomlands. Därför skulle jag rekommendera att du återkommer till oss så fort som möjligt. För att beslut ska kunna tas behöver ett läkarintyg för den aktuella perioden. Under kapitel 13.2 i sjukpenningvägledningen kan du läsa mer om detta.

En annan sak att tänka på är det med semester. Om du har begärt semester från din arbetsgivare så kan du även få semesterlön och just sjukpenning samtidigt.

I vägledningen om sjukpenning under kapitel 13.10 kan du läsa mer om detta.

Vägeldningen hittar du här
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning-2004-02.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Anders, handläggare

Svar på tråden sjukskrivning och utlandssemester