• Cannelle

Hur får ni era barn att sova middag?

Min lilla tjej är 14 månader och det absolut enklaste och snabbaste sättet att få henne att somna på dagen är att amma henne, då somnar hon för det mesta på 2 minuter. De gånger jag inte ammar henne tar det mellan 1-2 timmar, så nu undrar jag hur ni andra gör?

Någon gång kommer jag ju att sluta att amma henne och vill börja få in bra rutiner redan nu.

• Svar på tråden Hur får ni era barn att sova middag?
  • Natulcien

Hur gör du om du inte ammar då?

Vi sövde sonen antingen i vagn eller genom att ligga bredvid honom tills han somnade. Gick oftast på ett par minuter i vagnen och på 10-15 minuter om vi låg bredvid i sängen.
    Men hade det tagit 1-2 timmar så hade jag tolkat det som att han inte behövde sova just då...

• Galantea

Det mest smärtfria sätter att få vår nästan 16-månaders att somna, och det har varit samma sätt sedan ett par månader, är att köra vagnen tills han somnar. Tar någon minut bara. Sen måste vagnen stå still annars vaknar han efter en kort stund bara.

• Frontline

Satte oss i sängen med barnen i famnen och gav en flaska välling, när den var tom så la vi helt enkelt barnen i sin spjälsäng och gick ut ur rummet sen somnade dom på 2 röda...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Cannelle
    Natulcien skrev 2013-05-30 16:04:55 följande:
    Hur gör du om du inte ammar då?

Vi sövde sonen antingen i vagn eller genom att ligga bredvid honom tills han somnade. Gick oftast på ett par minuter i vagnen och på 10-15 minuter om vi låg bredvid i sängen.
    Men hade det tagit 1-2 timmar så hade jag tolkat det som att han inte behövde sova just då...
    Ibland om hon inte visar att hon vill amma så har jag inte ammat henne för att se vad som händer liksom och ibland somnar hon inte när jag ammar henne så då ligger vi och läser böcker, leker i sängen etc. Till slut somnar hon av ren utmattning men det tar så lång tid. Kanske är hon inte tillräckligt trött, jag vet inte. 
  • Cannelle
    Galantea skrev 2013-05-30 16:06:07 följande:
    Det mest smärtfria sätter att få vår nästan 16-månaders att somna, och det har varit samma sätt sedan ett par månader, är att köra vagnen tills han somnar. Tar någon minut bara. Sen måste vagnen stå still annars vaknar han efter en kort stund bara.
    Men går ni ut med vagnen då? Sover aldrig hemma? 
  • Turboplingen

Nu är sonen lite över 2,5 år men sover lite på em speciellt om vi är ute och åker då får han sova i bilen. Annars brukar vi inte bråka med han hemma.. Ibland somnar han i soffan och då får han sova en stund där annars får han vara uppe tills kvällen

• Cannelle
    Natulcien skrev 2013-05-30 16:04:55 följande:
    Ja precis, sa brukar jag ocksa tänka. MEN idag t ex sa lade jag henne i sängen för att sova middag lite senare än vanligt + att hon bara hade sovit knappt 9 timmar i natt (=hon borde vara trött), vi lekte, läste etc, hon var inte i närheten av att somna. Efter en timme ammade jag henne och hon somnade direkt. 

Jag tvingar henne sa klart inte att ligga i sängen och försöka sova i flera timmar, vi läser lite, leker, gar ut sängen, kommer tillbaka...

Tack för alla svar!  
  • Galantea

Han sover i vagnen på terassen. Funkar inte det och jag vet att vi ska iväg så vet jag även att det blir minimalt med sömn den dagen. Min lille är alldeles för nyfiken på omvärlden för att vilja sova om vi är ute.

• goji

Vår son (11 mån) får sova i vagnen under promenad el om han ska sova när vi är hemma så ligger jag bredvid honom. Han har napp, snuttefilt och speldosa- somnar inom 2-3 minuter.

När han var yngre (3-5 mån) fick jag bära honom i bärsele när han skulle sova hemma.

• Natulcien
    Cannelle skrev 2013-05-30 16:23:30 följande:
    Ja precis, sa brukar jag ocksa tänka. MEN idag t ex sa lade jag henne i sängen för att sova middag lite senare än vanligt + att hon bara hade sovit knappt 9 timmar i natt (=hon borde vara trött), vi lekte, läste etc, hon var inte i närheten av att somna. Efter en timme ammade jag henne och hon somnade direkt. 

Jag tvingar henne sa klart inte att ligga i sängen och försöka sova i flera timmar, vi läser lite, leker, gar ut sängen, kommer tillbaka...

Tack för alla svar!  
    Hmm... Vi har ju alltid valt att köra på "säkra kort" när det gäller att söva sonen. D.v.s. gjort på det sätt som fungerat bäst för stunden (amma/bära/köra vagn/ligga bredvid etc). Men visst har det funnits faser/perioder då det har varit extra svårt och sonen har haft svårare att komma till ro. Men då har vi försökt, och fungerar det inte så tar vi en paus och försöker igen en stund senare. Men det låter ju som om du redan gör så..? Kanske är det en fas som snart passerar..?
Svar på tråden Hur får ni era barn att sova middag?