• Lisch

varit sjuk sen vi flytta in, nu vet vi varför

Har fått använda mina astma mediciner dygnet runt sedan vi flytta in här ( i 5 mån) och har inte förstått varför.
    Förens jag gick ner i källaren. Det var fullt av svart mögel ( 2 m brett, 1 m högt på betong)
    Detta är under vårat tv rum.

Pratade med hyresvärden och dom blev vresiga och skyllde på vaktmästaren. Pratade med honom och han sa att han hade påpekat detta i 8 år!

Dom kom iaf ut och kollade på detta och sa: detta petar vi bort och målar över. Och det kan omöjligt gå upp i er lägenhet. 
    Miljö och hälsa på kommunen sa att så gör man inte!  Och det går visst upp i lägenheten.

Har pratat med min läkare som sa att jag ska absolut inte bo där under några omständigheter. Vilket han mer än gärna intygat.

Så nu ska vi säga upp lägenheten och få kontraktet uppsagd med omedelbar verkan då jag inte hyrt en beboelig bostad som det framkommer i kontraktet.
    Hyresgästföreningen säger att det är svårt att få det brutit men det kan gå. Speciellt med tanke på att jag gjorde en klagoanmälan i januari ( 2 v efter vi flyttat in) på unken lukt och dålig ventilation.

Man målar väl inte över svart mögel på betong??!
    Ville bara prata av lite.. Har inte varit frisk på 5 månader och det tar på orken :(  

• Svar på tråden varit sjuk sen vi flytta in, nu vet vi varför
  • Mojjans

Om man tar medel mot mögel innan man målar så går det

• rosyposy

Jag ser inte hur ett lager färg skulle hindra att möglet kommer tillbaka. Otroligt dåligt av hyresvärden. Är du med i hyresgästföreningen rekommenderar jag att du kontaktar dem.

• Griseknoen35

Rosyposy: står i ts att ts vart i kontakt med hyresgästföreningen. Tänkte bara att det kan vara bra att läsa innan man svarar ;)

• rosyposy

Griseknoen: tack så hemskt mycket för korrigeringen. Jag missade den detaljen.

• Lisch

Fick reda på att vattnet leder inte bort från huset, utan mot. Och det har det alltid gjort, vilket oroar miljö o hälsa att möglet inte bara sitter på insidan. Utan i själva betongen och man får verkligen inte måla över det. Utan var tvungen att borra hål lite överallt och spruta in ett mögel medel.

Så nu får vi se vad dom säger, för en av dom sa att vid större mögelangrepp blir hyresgästerna "vräkta" tills problemet är löst och genom att vi inte har ersättningslägenheter åt de så vill vi inte göra det. Så, så kan vi inte göra.

Ska ringa hyresgästföreningen efter vi varit på hyresbolaget o lämnat uppsägning samt ett förslag på att dom kortar vårat kontrakt med 2 mån. Går dom inte med på det så kunde jag med hjälp av HGF kräva reducerad hyra från det att jag klagade i jan, tills vi flyttar.

• Lisch

Var och sa upp lägenheten igår och fråga även om vi kan få reducerad hyra alt flytta tidigare pga möglet.

Han sa då : jag har skickat ut en målare och det är egentligen inte bara mögel, det är alger också. Och du blir inte dålig av det för det går inte upp i lägenheten. Sa då att jag har varit hos läkaren och han har aldrig sett (under alla år han haft mig ) att jag behövt så mycket astma mediciner innan. Och självklart är det möglet som gör mig dålig. Sa detta till han på kontoret men det avfärda han.

Tänkte lägga in en bild men får göra det via datorn.

Dom hade heller inga planer på att ändra så att allt dagvatten går åt andra hållet.

• Thirtyplus

Kontakta ditt försäkringsbolag där du har hemförsäkringen. Dom vet vad som gäller rättsligt.
    Kontakta Anticimex el liknande, dom vet både hur man hanterar detta och hälsoriskerna.

• Lisch

Ska ringa försäkringsbolaget på måndag. Tydligen så har inte min hyresvärd något avtal med anticimex och då blir det jag som får stå för den kostnaden om dom kommer ut. :/ 

• Thirtyplus
    Lisch skrev 2013-06-01 10:19:54 följande:
    Ska ringa försäkringsbolaget på måndag. Tydligen så har inte min hyresvärd något avtal med anticimex och då blir det jag som får stå för den kostnaden om dom kommer ut. :/ 
    Dom tar inte betalt för att man ringer och hör sig för.
Svar på tråden varit sjuk sen vi flytta in, nu vet vi varför