• mulle02

Tabby-katt

Hej, jag har några frågor om katter.

Jag skulle vilja köpa en katt som ser ut som på bilden www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/aktuellt/2009/kattens-dag-29-november tror de kallas tabby, är ingen expert. Anledningen är att min mormor hade en sådan katt som var född samma år som mig och dog för några år sedan, gillade verkligen den katten. Tycker att just denna färgkombination är väldigt vacker, gillar pälsen och mönstrena. Korthårig katt ska det vara, inte fluffig. Går det att hitta annoser/uppfödare på just katter med detta utseende eller är det helt random vid födseln? Stämmer det att hankatter är mer dragna till kvinnor och honor till män? Kusinens(kvinna) katt sitter alltid vid henne, jag är man nämligen och vet inte om jag ska skaffa en hona eller hane. Föredrar nog en hane som jag själv men om de är för skygga är det ju inte kul :/

Mvh

• Svar på tråden Tabby-katt
  • Rikkitikki

Svårt att se om katten på bilden är tabby eller vanlig gråtigre' Tabby är ju med stora mörka fält, likt en sköldpadda, på sidorna när en en tigre' är randig ..

• nemo1

Det är väl en bruntigré?  Man kan ju inte bara köpa katt efter utseende, åk och träffa katter för att se om ni fastnar för varandra. Och jag tycker det låter som om du skulle behöva läsa på lite om katter INNAN du köper en, läs bla kattstatus.se  Har du tid för katt 15-20 år? Har du råd? En katt ska vaccineras årligen, kastreras vid sex månaders ålder, försäkras och idmärkas och den ska ha kvalitetsmat från djuraffär. Har du en buffert om katten blir sjuk, fruktansvärt dyrt hos veterinären. Har du kattvakt om du måste åka bort? 

• mulle02
    nemo1 skrev 2013-05-30 20:01:52 följande:
    Det är väl en bruntigré?  Man kan ju inte bara köpa katt efter utseende, åk och träffa katter för att se om ni fastnar för varandra. Och jag tycker det låter som om du skulle behöva läsa på lite om katter INNAN du köper en, läs bla kattstatus.se  Har du tid för katt 15-20 år? Har du råd? En katt ska vaccineras årligen, kastreras vid sex månaders ålder, försäkras och idmärkas och den ska ha kvalitetsmat från djuraffär. Har du en buffert om katten blir sjuk, fruktansvärt dyrt hos veterinären. Har du kattvakt om du måste åka bort? 
    Mycket möjligt att det är en bruntigre. Ganska likt.Är det verkligen så dyrt att ha katt? Jag är en ung man som är uppväxt med djur på landet, bor själv nu. Självklart förstår jag att jag måste vaccinera den, kastrera och mata den och betala för eventuella veterinäravgifter. Men överdriver du inte lite väl mycket, jag menar kom igen. Kvalitetsmat från djuraffär? Katten föräldrarna klarar sig utmärkt på vanlig mat från närmaste konsum.
  • Lilia
    mulle02 skrev 2013-05-30 20:13:54 följande:
    Mycket möjligt att det är en bruntigre. Ganska likt.Är det verkligen så dyrt att ha katt? Jag är en ung man som är uppväxt med djur på landet, bor själv nu. Självklart förstår jag att jag måste vaccinera den, kastrera och mata den och betala för eventuella veterinäravgifter. Men överdriver du inte lite väl mycket, jag menar kom igen. Kvalitetsmat från djuraffär? Katten föräldrarna klarar sig utmärkt på vanlig mat från närmaste konsum.

Har du öppnat upp katten och kollat på insidan för att kolla om Konsummaten är så bra? Det syns inte utanpå nämligen.

Vad gäller kostnader så kostar mina katter 250 kronor/månad i foder+ sand, sedan yttligare 100 kronor/månad i försäkring och 350 kronor/år i vaccination. Kastrering och öronmärkning gör man bara en gång så det räknar jag inte med. Slår man ut det kostar en katt alltså 380 kronor per månad. Förutsatt att katten inte blir sjuk.
  • Sölve
    mulle02 skrev 2013-05-30 20:13:54 följande:
    Kvalitetsfoder är ett absolut måste om du vill ha en frisk och välmående katt. 
    Det är dyrt att ha katt. Du bör åtminstone ha en buffert innan du skaffar en för oförutsedda utgifter, veterinären är aldrig någon billig historia.
  • nemo1

Som sagt, läs på om katters behov och beteende innan du skaffar katt. Mataffärens torrfoder innehåller nästan bara spannmål som successivt gör katten sjuk, är du villig att riskera det?
    Är du hemma mycket? Man kan inte både ha heltidsjobb och en massa fritidssysselsättningar när man har katt, ffa inte om man bara har en katt. Tänker du släppa ut katten? Bor du kattvänligt till för det isf?

Svar på tråden Tabby-katt