• Anonym (Bo)

Var i Älvsjö skulle du köpa villa och bo?

Var skulle du rekommendera att köpa villa och bo i Älvsjö?
    Motivera gärna varför eller varför inte bo på någon av orterna. 
    T ex  p g a; kommunikationer, säkerhet (som vuxen, tonåring), närhet till stormarknader (coop forum, maxi mfl) närhet till köpcentra, kvalité på skolor, hur närområdena är osv 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var i Älvsjö skulle du köpa villa och bo?
  • Anonym (Örby)

Örby har jag bott i. Mysigt ställe, nära till bussar mot Gullmarsplan och övriga stationer på gröna linjen. Nära till pendel, nästan alla bussar går förbi Älvsjö stn.
    Skolorna var sådär för min del, alldeles för stora klasser enligt mig, trivdes inte alls.
    Nära till Willy:s, vilket är den enda stormarknaden i närheten. Handla aldrig på Vi (eller om det heter Hemköp numera?), svindyrt.
    Rätt lugnt område, finns mysiga parker och gångvägar.
    Jag trivdes ganska bra men bor nu på mindre ort och trivs bättre.

• Anonym (Örby)

Måste också tillägga att området kring Långsjön är mycket vackert!

• Anonym (zzzzzzzzzzzzzzzz)

Jag sover nu "ler" God Natt! ZZZzzzZZZzzz!!!!!

• Flash Gordon

Precis var som helst i området som begränsas av Älvsjövägen i norr, Mickelsbergsvägen i väster, järnvägen i öster och Långsjön/kommungränsen i söder.

Dvs Långbro, Långsjön, Gamla Älvsjö och Herrängen. 

Mer mitt upp i smöret än så kan du knappast hamna. Jättefina lugna villaområden med fina skolor och bra dagis.

En rastlös tonåring får ta sig till t-banan i Fruängen med buss men det kan de stå ut med.     

Husen blir dyrare ju närmare sjön de ligger, men det är bara små gradskillnader vi talar om - det motsvarar igen märkbar skillnad i levnadsstandard.

Bor du i norra delen hamnar ungen på Långbrodalskolan. Mellersta området tillhör Johan Skytteskolan ochsödra delen tillhör Herrängens skola. Från högstadiet samlas alla på Johan Skytte. Samtliga skolor visar upp bra resultat och det har få problem (om ens något) av social natur. Älvsjö AIK och Långbrohallen är en stor tillgång mitt i området.

Faktiskt, eftersom jag inte eftersträvar tunnelbanan utanför huset så har jag svårt att hitta en enda dålig sak med detta område. Eller, priset på husen då.  

• Flash Gordon

Örby förresten vare sig tillhör, eller "är", Älvsjö.

Örby tillhör Vantör.

• mimbo

Vart som helst i Älvsjö där det finns villor funkar! Själv har jag vuxit upp ganska nära älvsjö gamla ip! Finns nog inget "dåligt" ställe i Älvsjö förutom lägenhetsområdet vid stationen men det behöver du inte bekymra dig om eftersom du letar villa. Solberga skulle jag undvika för att slippa den skolan (om du har skolbarn) som enligt mig är under all kritik!

• Anonym (Bo)

Tack för alla kommentarer! tar tacksamt emot fler, både pos och neg.

Har läst att vissa sagt att Fruängen, är bland de sista ställena de skulle bo på. Hur är då t-banan där? Mycket gäng/bråk.

Har läst liknande angående Älvsjö pendelstation, stämmer det?

• Flash Gordon

Funderar man på villa i Älvsjö så tittar man inte ens på att bo i Fruängen. Det är två skilda världar. Välutbildad, välmående övre-medelklass i miljonvillor i det ena området. Svensk arbetarklass, (fattig)pensionärer och en ganska stor andel invandrare i hyreslägenheter i det andra. Och för den som har barn är det givet att välja någon av de tre skolorna i Älvsjö som jag räknat upp före Fruängsskolan.

Men ändå så är ju Fruängen 1000 ggr trevligare än ställen som Skärholmen, Rågsved och Bredäng. För att ta några närliggande exempel.

Fruängen duger bra för att handla dagligvarorna på väg hem från jobbet. Det är marginellt med problem vid T-banan och centrum som helhet är rätt bra.

Storhandlar gör du sedan lämpligen vid Kungens Kurva/Skärholmen, Coop Forum vid Västberga eller Willys vid mässan.

Ja, det finns ett problemområde vid Älvsjö centrum och det är hyreshusen i norra delen av centrum, Prästgårdsgränd, men det området behöver du aldrig komma i kontakt med om du ändå tänkt köpa villa söder om Älvsjövägen. Bor man i villaområdena har man inga ärenden dit – om man inte ska till MVC som ligger där. Likaså är inte Solberga ett kul ställe och ja, den skolan är skit - även om de försöker lyfta den, men det tar tid.

Samtidigt pågår en stor exploatering av Älvsjö centrum där man bygger bostadsrätter. Det innebär att befolkningen sakta kommer att förändras i området. På samma sätt ligger Solberga så till att med tiden kommer det att bli en annan, mer välmående befolkning i området.

• Anonym (korv)
    Anonym (Bo) skrev 2013-06-01 18:41:18 följande:
    Tack för alla kommentarer! tar tacksamt emot fler, både pos och neg. Har läst att vissa sagt att Fruängen, är bland de sista ställena de skulle bo på. Hur är då t-banan där? Mycket gäng/bråk. Har läst liknande angående Älvsjö pendelstation, stämmer det?

Fast om du vill bo i just Älvsjö så faller ju Fruängen bort; det tillhör ju Hägersten-Liljeholmens sdf. Eller tänker du Älvsjö med omnejd?
  • missan75

En liten parentes, det huset som just nu byggs vid stationen är ingen bostadsrättsförening utan ett hyreshus. Orginalplanen blev ändrad knappt ett år sedan.

Jag bor själv i det redan byggda hyreshuset vid stationen och blir förvånad över att det skulle vara rörigt här. Jag tycker absolut inte det. Sedan har jag också hört att det ska vara rörigt i Prästgårdsgärdet men har aldrig märkt det heller. (Även om jag aldrig är där direkt)

I övrigt är Älvsjö ett bra ställe att bo på, har ni mindre barn är Kämpetorpsskolan en väldigt bra skola och den ska utökas från F-6 till F-9 år 2017.

Svar på tråden Var i Älvsjö skulle du köpa villa och bo?