• Anonym (systern)

Delat arv, förfördelad syster

Jag har två föräldrar som är gamla. Vi är två systrar som kommer ärva en dag. Nu är det så att min pappa är osams med min syster och berättade för mig idag att han tänkte skriva testamente så att hon bara får ut sin laglott och inte hälften av arvet. Min pappa är ganska dominant och väldigt långsint, så det här är inget jag kan diskutera med honom.

Nu är det så att jag tänker inte låta detta ske, tänker att när båda mina föräldrar gått bort, så vill jag dela arvet till hälften med min syster, oavsett vad som står i nåt testamente. Det kommer röra sig sammanlagt om kanske 5 miljoner och jag vill inte ha mer än hälften.

Min syster bor utomlands sedan många år och hon kommer nog inte komma hit mer (bor långt bort). Finns det någon möjlighet att hålla det här testamentet hemligt för henne? Jag vill inte att hon ska få veta fördelningen av arvet och känna sig ledsen och besviken över det, vilket hon skulle göra även om vi delar lika sedan.   

Tacksam för svar.    

• Svar på tråden Delat arv, förfördelad syster
  • Anonym (M)

Nej, finns det testamente så kommer hon att få veta det när era föräldrar går bort. Men det kan ju bli så att din pappa går bort först och att din mamma har en annan åsikt?

• Anonym (systern)

Ok, ja jag hoppas ju att det ska bli så, men mamma är äldre och mycket klenare, så tyvärr blir det nog inte så. Vill förstås att mina föräldrar ska leva så länge som möjligt.

• Anonym (insatt)
    Anonym (systern) skrev 2013-05-30 22:11:50 följande:
    Jag har två föräldrar som är gamla. Vi är två systrar som kommer ärva en dag. Nu är det så att min pappa är osams med min syster och berättade för mig idag att han tänkte skriva testamente så att hon bara får ut sin laglott och inte hälften av arvet. Min pappa är ganska dominant och väldigt långsint, så det här är inget jag kan diskutera med honom.

Nu är det så att jag tänker inte låta detta ske, tänker att när båda mina föräldrar gått bort, så vill jag dela arvet till hälften med min syster, oavsett vad som står i nåt testamente. Det kommer röra sig sammanlagt om kanske 5 miljoner och jag vill inte ha mer än hälften.

Min syster bor utomlands sedan många år och hon kommer nog inte komma hit mer (bor långt bort). Finns det någon möjlighet att hålla det här testamentet hemligt för henne? Jag vill inte att hon ska få veta fördelningen av arvet och känna sig ledsen och besviken över det, vilket hon skulle göra även om vi delar lika sedan.   

Tacksam för svar.    
    När den dagen kommer får du göra en arvsöverlåtelse till din syster.
  • Anonym (systern)

Men, skickas testamentet/ bordelningen till en person som bor utomlands? Jag menar om hon inte är med vi uppdelningen och jag kanske har fullmakt att ta hand om allt?

Jag vill inte att hon ska tänkta bittert om vår pappa resten av sitt liv....  

• Anonym (M)
    Anonym (systern) skrev 2013-05-30 22:22:31 följande:
    Men, skickas testamentet/ bordelningen till en person som bor utomlands? Jag menar om hon inte är med vi uppdelningen och jag kanske har fullmakt att ta hand om allt?

Ja, hon är ju arvinge, så varför skulle hon inte få ta del av testamentet?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (systern) skrev 2013-05-30 22:22:31 följande:

Absolut hon är ju dödsbodelägare och därmed part och skall kommuniceras bouppteckning och fördelning av arvet. Oavsett var hoon bor!
  • Anonym (systern)

Ok, ja då går det inte att undvika, hade hoppats det fanns nån möjlighet. Om det skrivs ett testamente och den som skrivit det ångrar sig, kommer de tidigare testamentena att synas?

• Anonym (systern)

Usch är så besviken och ledsen faktiskt. Känns som pappa försöker sig på sin sista hämnd, att efter sin död tillochmed bråka. Känns som han vill splittra oss syskon också, om jag var girig, så skulle ju vi bli osams.

Förstår inte hur en förälder kan göra så.

• 123

Vänta tills det lagt sig lite och försök sedan vädja till din far att ändra sig. Förklara att hans beslut plågar dig och hoppas han inser att det är hemskt att göra så mot sitt barn även om han är arg och besviken.
    Tyvärr tror jag det är det enda du kan göra. 

• Anonym (insatt)
    Anonym (systern) skrev 2013-05-30 22:27:53 följande:
    Ok, ja då går det inte att undvika, hade hoppats det fanns nån möjlighet. Om det skrivs ett testamente och den som skrivit det ångrar sig, kommer de tidigare testamentena att synas?
    Nej ...
  • Ramborg
    Anonym (systern) skrev 2013-05-30 22:27:53 följande:

Ett alternativ är ju fullmakt, som du säger. Hon skriver en heltäckande fullmakt till dig att bevaka hennes intressen vid bouppteckning och arvskifte, innefattande att godkänna testamente, förvalta boet osv osv. Be om hjälp att skriva fullmakten så hon inte tänker på vad där står, det måste se ut som att det är en standardfullmakt. Advokatbyrån kanske t o m har en standardblankett. Sedan skriver du på allt för hennes räkning och eftersom du avstår från din rätt enligt testamentet finns inga motstridiga intressen. (Hade du inte avstått din rätt hade jag varit tveksam till att godkänna dig som fullmäktig men jag hade nog varit tvungen).
    42.
  • Olympia

Om din pappa och syster är osams så kanske det inte kommer som någon överraskning för henne att er pappa försöker strypa hennes arv så mycket som möjligt.

• skogstomte

Om din far ångrar sig så länge han är vid sina sinnes fulla bruk så kan han skriva ett nytt testamente med en annan fördelning av sina tillgångar då blir det första testamentet ogiltigt och din syster behöver aldrig få veta något. Det är alltid det sist författade testamentet som gäller.

• sextiotalist

Eftersom din syster, liksom du, kommer vara dödsbodelägare när den dagen kommer, så kommer hon bli kallad oavsett om det finns ett testamente eller inte.

Din mamma kan inte ändra på testamentet som berör din pappas del, hon kommer, om din pappa dör först, sitta i orubbat bo, men hon kan bara testamentera eller med gåvobrev ge bort den halvan som tillhör henne.

När den dagen kommer, så kan du informera din syster i förväg vad din pappa har sagt och även säga att du inte ställer upp på detta, utan kommer se till att hon får sin del. Dvs hindra eventuella konflikter innan de uppstår.

Svar på tråden Delat arv, förfördelad syster