• Anonym (fialotta)

Samma SGI inom 1 år och nio månader?

Hej!

Vad jag har förstått så kan man få samma SGI (förutsatt att man har skyddat den genom att tex. studera eller få a-kassa) som man hade med sitt första barn som med sitt andra, om man blir gravid med det andra barnet innan det första barnet hunnit fylla 1 år och nio månader. 

Nu är det så att jag blev gravid när mitt första barn var 1 år och 7 månader men eftersom ultraljudet som brukar ske runt graviditetsvecka 18-20 får jag ju inget moderskapsintyg förrän då och då kommer mitt första barn vara 1 år och 11 månader. Kommer ju inte kunna skicka in moderskapsintyget förrän då och då undrar jag om Försäkringskassan räknar från det datumet då pappret skickades in eller om man tar hänsyn till vilket vecka jag är gravid i??

En annan fråga som kanske verkar knasig men jag undrar om man kan få föräldrapenning under tiden man studerar om man inte får några pengar från CSN? 

Tacksam för svar!  {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Samma SGI inom 1 år och nio månader?
  • Försäkringskassan

Hej!

Blir man gravid inom ett år och nio månader så har man rätt till samma föräldrapenning (FGI) som för det tidigare barnet.

SGI  som även är för tillfällig föräldrapenning och sjukpenning bör man skydda från det att barnet blir ett år. 
    Det kan man göra genom att arbeta helt, ta ut fem hela dagar med föräldrapenning om man är helt föräldraledig, vara inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande eller ha studiebidrag om man studerar.

När du väntar nytt barn så tittar vi på vilket datum det nya barnet beräknas födas som står på moderskapsintyget.

Du kan få föräldrapenning för den tiden du vårdar barnet om du är på skolan utan barnet så ska den tiden räknas bort, du kan då inte ansöka om hel dag med sjukpenningnivå.  Lägstanivå kan du ansöka om hel dag och vara i skolan 7 timmar.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

• Anonym (fialotta)

Tack för snabbt svar!

Det betyder alltså att man då räknar tillbaka 9 månader från beräknad förlossning och då får fram om det första barnet har hunnit fylla 1 år och nio månader eller inte vid den nya graviditetens start. Bra då vet jag.

Så det innebär att jag kan få föräldrapenning samtidigt som jag studerar på distans och är hemma med mitt barn?

Tack på förhand! 

• Försäkringskassan

Hej igen!

Ja studerar du på distans och samtidigt tar hand om ditt barn så kan du ansöka om föräldrapenning. 

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

• Anonym (fialotta)

Tack så mycket! 

Nu blev det genast klarare. Glad

Svar på tråden Samma SGI inom 1 år och nio månader?